Bezprzewodowe tramwaje dla Krakowa

W styczniu odbyły się jazdy testowe produkowanego przez Stadlera najnowszego tramwaju przeznaczonego dla Krakowa. To pierwszy z pięćdziesięciu nowoczesnych pojazdów, które dzięki zasilaniu bateryjnemu firmy Medcom będą mogły poruszać się bez korzystania z sieci trakcyjnej. Dostawy tramwajów mają zakończyć się w bieżącym roku.

Posłuchaj
00:00

Do stolicy Małopolski trafi niskopodłogowy tramwaj Tango Lajkonik. Nowy skład będzie liczył 33,4 m długości i 2,4 m szerokości. Każdy z tramwajów pomieści 227 podróżnych, w tym 80 na miejscach siedzących. W pojazdach zastosowane zostaną skrętne wózki, które wpłyną na niższe zużycie kół i torowiska oraz zdecydowanie zmniejszą drgania, występujące podczas jazdy.

Tramwaje przyjazne dla środowiska

Jedną z innowacji opracowanych przez Medcom dla tego pojazdu jest wysoce wydajny układ pracy z wykorzystaniem baterii, dzięki któremu tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji. Na początek baterie zostaną zamontowane w dwóch pojazdach, a pozostałe będą przystosowane do ich montażu w przyszłości. Dzięki zasilaniu bateryjnemu, możliwe będzie użytkowanie części krakowskich tras bez konieczności rozciągania sieci trakcyjnej, dzięki czemu na przykład nie naruszy się krajobrazu Starego Miasta.

- Pierwsze pokładowe zasobniki energii opracowaliśmy w 2014 roku dla Siemensa, który dzięki temu rozwiązaniu przejechał aż 24 km bez zasilania z trakcji i tym samym pobił rekord Guinnessa dla najdłuższego przejazdu tramwaju zasilanego wyłącznie z baterii. To, co kiedyś było dla nas sporym wyzwaniem i ważnym eksperymentem, dzisiaj wprowadzamy do seryjnej produkcji w polskich tramwajach - mówi Paweł Choduń z firmy Medcom.

Każdy z tramwajów wyposażony zostanie również w system rekuperacji E-recycler firmy Medcom, który pozwoli na ponowne wykorzystanie energii wytworzonej podczas hamowania pojazdu. W E-recycler wyposażone są m.in. trolejbusy w Gdyni oraz tramwaje w Gdańsku.

Źródło: Medcom

Powiązane treści
Enika wyposażyła tramwaje w urządzenia energoelektroniczne
Turecka Bozankaya pokonała polską Pesę w tramwajowym przetargu
Hyundai Rotem podpisał kontrakt na dostawę tramwajów wart 2,3 mld złotych
W Niemczech powstaje w pełni automatyczna zajezdnia tramwajowa
Pesa dostarczy do Bułgarii kolejne tramwaje
Alstom podpisał kontrakt wart około 100 mln euro na dostawę 38 tramwajów
Stadler Polska zawarł umowę na ponad 1 mld zł z PKP Intercity
Stadler Polska zrealizuje kolejne etapy zamówienia na pociągi wartego 2,2 mld zł
Mitsubishi Electric przejmuje część udziałów w firmie Medcom
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Silniki i napędy
Control Techniques Dynamics łączy siły z Nidec Drives
Silniki i napędy
Współpraca BMW i SEW-EURODRIVE - zaawansowana technologia produkcji modułów akumulatorowych
Roboty
Ten futrzany robot AI ma 4 miliony osobowości. Moflin wzbudza zachwyt u Japonek
Obudowy, złącza, komponenty
Technologia w górę, koszty w dół – kiedy plastik zmienia reguły gry
Roboty
Robotyczne mikrofabryki pomagają odbudować zniszczone przez pożar domy w Los Angeles
Bezpieczeństwo
Honeywell dostawcą awioniki dla nowych samolotów Boeing 737 MAX PLL LOT

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów