Bezprzewodowe tramwaje dla Krakowa

W styczniu odbyły się jazdy testowe produkowanego przez Stadlera najnowszego tramwaju przeznaczonego dla Krakowa. To pierwszy z pięćdziesięciu nowoczesnych pojazdów, które dzięki zasilaniu bateryjnemu firmy Medcom będą mogły poruszać się bez korzystania z sieci trakcyjnej. Dostawy tramwajów mają zakończyć się w bieżącym roku.

Posłuchaj
00:00

Do stolicy Małopolski trafi niskopodłogowy tramwaj Tango Lajkonik. Nowy skład będzie liczył 33,4 m długości i 2,4 m szerokości. Każdy z tramwajów pomieści 227 podróżnych, w tym 80 na miejscach siedzących. W pojazdach zastosowane zostaną skrętne wózki, które wpłyną na niższe zużycie kół i torowiska oraz zdecydowanie zmniejszą drgania, występujące podczas jazdy.

Tramwaje przyjazne dla środowiska

Jedną z innowacji opracowanych przez Medcom dla tego pojazdu jest wysoce wydajny układ pracy z wykorzystaniem baterii, dzięki któremu tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji. Na początek baterie zostaną zamontowane w dwóch pojazdach, a pozostałe będą przystosowane do ich montażu w przyszłości. Dzięki zasilaniu bateryjnemu, możliwe będzie użytkowanie części krakowskich tras bez konieczności rozciągania sieci trakcyjnej, dzięki czemu na przykład nie naruszy się krajobrazu Starego Miasta.

- Pierwsze pokładowe zasobniki energii opracowaliśmy w 2014 roku dla Siemensa, który dzięki temu rozwiązaniu przejechał aż 24 km bez zasilania z trakcji i tym samym pobił rekord Guinnessa dla najdłuższego przejazdu tramwaju zasilanego wyłącznie z baterii. To, co kiedyś było dla nas sporym wyzwaniem i ważnym eksperymentem, dzisiaj wprowadzamy do seryjnej produkcji w polskich tramwajach - mówi Paweł Choduń z firmy Medcom.

Każdy z tramwajów wyposażony zostanie również w system rekuperacji E-recycler firmy Medcom, który pozwoli na ponowne wykorzystanie energii wytworzonej podczas hamowania pojazdu. W E-recycler wyposażone są m.in. trolejbusy w Gdyni oraz tramwaje w Gdańsku.

Źródło: Medcom

Powiązane treści
Enika wyposażyła tramwaje w urządzenia energoelektroniczne
Turecka Bozankaya pokonała polską Pesę w tramwajowym przetargu
Hyundai Rotem podpisał kontrakt na dostawę tramwajów wart 2,3 mld złotych
W Niemczech powstaje w pełni automatyczna zajezdnia tramwajowa
Pesa dostarczy do Bułgarii kolejne tramwaje
Alstom podpisał kontrakt wart około 100 mln euro na dostawę 38 tramwajów
Stadler Polska zawarł umowę na ponad 1 mld zł z PKP Intercity
Stadler Polska zrealizuje kolejne etapy zamówienia na pociągi wartego 2,2 mld zł
Mitsubishi Electric przejmuje część udziałów w firmie Medcom
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Finansowanie używanych maszyn do obróbki metali, których wiek sięga nawet 10 lat
Bezpieczeństwo
Polski producent armatury przemysłowej uzyskał amerykański certyfikat ASME
Przemysł 4.0
Maspex zmodernizował system sterowania linii produkcyjnej
PLC, HMI, Oprogramowanie
ABB zmodernizuje systemy automatyki w hiszpańskich elektrowniach słonecznych CSP
Bezpieczeństwo
Lenze uzyskuje certyfikat IEC 62443-4-1: TÜV Rheinland potwierdza cyberbezpieczny proces rozwoju
Aktualności
Nowe inwestycje firm Stalwest i Consweld

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów