W Japonii uruchomiono największy na świecie elektrolizer o mocy 10 MW

W Japonii zbudowano największy na świecie elektrolizer o mocy 10 MW, który posłuży do wytwarzania wodoru z udziałem energii elektrycznej. Instalacja powstała w mieście Namie, w prefekturze Fukushima i współpracuje z elektrownią fotowoltaiczną o powierzchni 180 tys. m², dysponującą mocą 20 MW. Elektrolizer powstał w ramach projektu prowadzonego pod nazwą Fukushima Hydrogen Energy Research Field (FH2R). Za uruchomienie instalacji odpowiadało konsorcjum Toshiby, Tohoku Electric Power i rządowej agencji New Energy and Industrial Technology Development Organization (NEDO).

Posłuchaj
00:00

Elektrolizer umożliwia wytworzenie 1200 Nm³ wodoru w ciągu godziny, a jego budowa stanowi początek realizacji jeszcze większych instalacji tego typu. Wytworzony wodór będzie transportowany głównie cysternami i rurociągami do użytkowników w prefekturze Fukushima, Tokio i innych regionów. Wodór ma być wykorzystywany do zasilania pojazdów na ogniwa paliwowe i magazynów energii.

Największy europejski elektrolizer powstał w austriackim mieście Linz. W jego projekt zaangażował się m.in. Siemens, który dostarczył generator wodoru mocy 6 MW. Inwestycja ta wyniosła 18 mln euro, z czego 12 mln euro stanowiło dofinansowanie ze środków unijnych. W ostatnim czasie firmy Shell i Gasunie ogłosiły plan uruchomienia w Holandii do 2030 roku elektrolizera, który będzie współpracował z morską farmą wiatrową o mocy 3-4 GW. Według planów moc tej elektrowni dekadę później miałaby wzrosnąć do 10 GW, a produkcja wodoru do 800 tys. ton rocznie. To pozwoli ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 7 Mt w skali roku.

Koszt produkcji wodoru przy pomocy źródeł odnawialnych obecnie wynosi 6 dolarów za kg, a z paliw kopalnych jest ponad 3-krotnie niższy. Rozwój technologii wytwarzania wodoru i rosnąca skala budowy elektrolizerów wraz ze spadkiem kosztów energii z OZE powinny obniżyć cenę bezemisyjnego procesu pozyskiwania wodoru.

Źródło: Toshiba-energy

Powiązane treści
Siemens ogłosił kolejny projekt związany z zielonym wodorem
Generatory na wodór zasilą fabryki Toyoty
W Niemczech powstanie gazociąg do transportu wodoru pochodzącego z OZE
Do 2050 roku cena za kg "odnawialnego" wodoru spadnie poniżej dolara
Mazda zawarła umowę z GreenWay Polska
Solaris testuje autobus wodorowy
Fabryki w Wuhan powoli wznawiają produkcję
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Zunifikowany standard Ethernet otwiera nowe możliwości cyfryzacji przemysłu automatyki
PLC, HMI, Oprogramowanie
Siemens Mobility realizuje w Chile cyfryzację kolei
Obudowy, złącza, komponenty
Połączenia we współczesnym przemyśle - pewne, wydajne i bezpieczne
Przemysł 4.0
Uproszczenie kontroli jakości - kontrola wizyjna korzystająca z AI
Obudowy, złącza, komponenty
W Poznaniu powstanie zautomatyzowany magazyn wysokości wieżowca
Aktualności
Finansowanie używanych maszyn do obróbki metali, których wiek sięga nawet 10 lat

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów