Polska w czołówce europejskiego przemysłu EV

Polska znalazła się w europejskiej czołówce producentów części do pojazdów elektrycznych. Dzięki dotacjom w wysokości 6,1 mld euro oraz planom inwestycyjnym, które w ciągu roku zwiększono 10-krotnie, rozpoczął się wyścig o wyłonienie nowego czołowego producenta na bateryjnym rynku. Wśród start-upów działających w tej branży znalazł się szwedzki Nothvolt, brytyjski Britishvolt i francuski Automotive Cells Company (ACC). Dodatkowo o pozycję lidera walczą koncerny motoryzacyjne, takie jak Tesla i Volkswagen. Według Bloomberga, udział w światowej produkcji akumulatorów do 2030 roku może wzrosnąć z do 31% z poziomu 7% obecnie.

Posłuchaj
00:00

W roku 2019 uruchomiono inwestycje o wartości 60 mln euro, co opowiada 3-krotności kwoty, którą przeznaczono na rozwój chińskiego sektora bateryjnego. Inwestycje te dotyczą całego łańcucha dostaw, co przekłada się na cały cykl życia ogniwa.

Prawdopodobnie rozwój elektromobilności w Europie napędzać mogą kary za przekroczenie średniego poziomu emisji dwutlenku węgla. W związku z tym producenci samochodów zwiększają liczbę pojazdów elektrycznych i prowadzą działania zachęcające do ich zakupu. W efekcie w Europie zarejestrowano już około 1,3 mln EV. Plany na ten rok celują w 1,9 mln zarejestrowanych EV. W ich realizacji mają pomóc takie koncerny, jak Volkswagen, BMW i grupa Stellantis. Dodatkowo m.in. Volvo i Ford zamierzają zakończyć produkcję samochodów z napędem spalinowym.

Europejski łańcuch dostaw baterii

Efekty odbudowy lokalnych łańcuchów dostaw są już odczuwalne. Większość krajów dysponujących rozwiniętym przemysłem motoryzacyjnym chce utrzymać działalność produkcyjną na rynku lokalnym, czego najlepszym przykładem są Niemcy. Na realizację tego przedsięwzięcia kraj ten przeznaczy około 2,6 mld euro. Celem jest m.in. przyciągnięcie inwestycji Tesli, CATL, LG Energy czy ACC. Były dyrektor Renaulta, Jean-Pierre Corniou powiedział, że w Europie ma powstać 27 nowych fabryk baterii, których łączna moc produkcyjna ma wynosić co najmniej 500 GWh.

Największy nacisk na realizację tych planów kładą większe koncerny motoryzacyjne. Przykładem może być Volkswagen, który zapowiedział, że przeznaczy około 18 mld dolarów na budowę sześciu fabryk akumulatorów w Europie. Analitycy z grupy UBS szacują, że popyt na baterie do końca dekady wzrośnie do takiego poziomu, że z trudem będzie można sprostać wymaganiom rynku. Oznacza to, że powstającym start-upom nie będzie łatwo dotrzymać tempa takim gigantom, jak CATL, Panasonic czy LG Energy, którzy również mają plany rozbudowy.

Według źródeł, CATL zamierza zainwestować 12 mld dolarów w zwiększenie mocy produkcyjnych o 230 GWh. Chińska firma Ningde planuje uruchomić w Niemczech zakład produkcyjny. Z kolei Tesla dzięki gigafabryce Berlin-Brandenburg nie tylko chce czerpać zyski ze sprzedaży Modelu Y, ale też z produkcji baterii na terenie Europy.

Założony przez jednego z byłych dyrektorów Tesli start-up Northvolt jest uważany za lidera na tle swojej konkurencji. Świadczy o tym podpisany kontrakt o wartości 14 mld dolarów z Volkswagenem oraz kolejna umowa z BMW, na dostawę akumulatorów. Ponadto spółka planuje otwarcie kolejnych fabryk. Pierwsza do końca tego roku zostanie uruchomiona w Skelleftea, w Szwecji, a kolejna planowana jest w Gdańsku.

Przedsiębiorstwo Britishvolt zamierza rozpocząć budowę fabryki akumulatorów w północno-wschodniej Anglii. Wartość tego przedsięwzięcia wynosi około 3,6 mld dolarów. Zakład ten rozpocznie swoją działalność w 2023 roku. Inną strategię biznesową przyjęło ACC, spółka joint venture Grupy Stellantis i Totala. Firma chce wykorzystywać istniejące już fabryki samochodów do produkcji akumulatorów.

W przypadku komponentów i akumulatorów do pojazdów elektrycznych Polska jest istotnym graczem. Zakłady LG Energy Solutions są jednym z kluczowych elementów europejskiego łańcucha dostaw baterii dla sektora EV. Z początkiem roku ogłoszono rozpoczęcie czwartego etapu inwestycji w fabrykę w wysokości 3,1 mld euro. Realizacja przedsięwzięcia przełoży się na wzrost zatrudnienia do 10 tys. pracowników, a zdolność produkcyjna wzrośnie do 100 GWh. Tym samym Polska fabryka osiągnie wystarczające zdolności produkcyjne, aby rocznie wyposażyć w akumulatory ponad milion samochodów elektrycznych.

Źródło: ORPA

Powiązane treści
Nadszedł wyczekiwany boom w przemyśle!
W Hiszpanii powstanie kolejna fabryka akumulatorów do EV
Geely Automobile otworzy nową spółkę joint venture dla pojazdów EV
Northvolt zainwestuje 750 mln dolarów w szwedzki ośrodek R&D
Renault, Veolia i Solvay uruchomią recykling akumulatorów EV
Foxconn zbuduje fabryki pojazdów EV
Rośnie zainteresowanie platformą rozwojową EV opracowaną przez Foxconna
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Doosan Robotics przejmuje 90% udziałów w amerykańskiej firmie inżynieryjno-automatycznej ONExia
Aktualności
Silnik innowacji rozpędzający się krokowo
Roboty
Popyt na roboty współpracujące dalej słabnie, co przeczy przewidywaniom
Roboty
Truskawki zbierane przez roboty. Polscy studenci z rewolucyjnym projektem
Przemysł 4.0
Indyjska Amber Group przejmuje kontrolę nad izraelską firmą Unitronics
Aktualności
Kongsberg i APS będą wspólnie rozwijać systemy antydronowe

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów