W Wielkiej Brytanii kosztem 1 mld funtów powstanie gigafabryka akumulatorów
| Gospodarka AktualnościEnvision AESC, partner Nissana specjalizujący się w akumulatorach, planuje budowę fabryki w Sunderland, w Wielkiej Brytanii, w ramach projektu wartego 1 mld funtów (1,17 mld euro). Obiekt EV36Zero to flagowy hub pojazdów elektrycznych (EV), który według Nissana jest pierwszym na świecie środowiskiem produkcyjnym pojazdów tego typu.
HUb będzie działać w obrębie gigafabryki akumulatorów zapewniającej moc produkcyjną na poziomie 9 GWh. Zakład będzie wyposażony we własną mikrosieć zasilaną energią odnawialną, w którą zainwestowane zostanie łącznie 1,8 mld funtów (2 mld euro). Dodatkowo fabryka ma przyjmować akumulatory, których żywotność dobiega końca, do ponownego wykorzystywania ich w systemie magazynowania energii o mocy 1 MW, znajdującym się na terenie ośrodka.
Envision AESC zintegruje uczenie maszynowe ze swoimi systemami produkcyjnymi, aby wykorzystać systemy AIoT do monitorowania, optymalizacji zużycia energii i prowadzenia konserwacji w zakładzie. Umożliwi to szybki wzrost mocy produkcyjnych, który będzie w stanie zapewnić baterie do zasilania nawet 100 tys. pojazdów elektrycznych Nissana rocznie.
Brytyjski przemysł motoryzacyjny zabiega o utworzenie sześciu takich zakładów, aby zagwarantować zdolności produkcyjne w zakresie baterii na poziomie 60 GWh rocznie. BritishVolt przeniósł na początku tego roku swoją gigafabrykę baterii o wydajności 30 GWh z Walii do pobliskiego Blyth. Envision AESC przeznaczy 450 mln funtów (523 mln euro) na budowę gigafabryki na terenie Międzynarodowego Zaawansowanego Parku Produkcyjnego (IAMP). Jak twierdzi Envision, przyczynić ma się to do powstania piątej generacji baterii, która obniży koszty i zwiększy gęstość energii o 30%.
Do 2030 roku wzrost popytu może wygenerować inwestycje sięgające do 1,8 mld funtów, 25 GWh dodatkowych mocy produkcyjnych i 4,5 tys. miejsc pracy. To sprawi, że północny wschód stanie się nowym centrum pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii, współpracującym w zakresie badań i rozwoju technologii bateryjnych, obejmując cały cykl życia akumulatora.
Projekty te stworzą łącznie 900 miejsc pracy w Nissanie i 750 w Envision, a kolejne 5 tys. w brytyjskim łańcuchu dostaw. Mikrosieć energetyczna mogłaby wpłynąć na rozwój do dziesięciu farm słonecznych generujących 132 MW, bezpośrednio połączonych z zakładem produkcyjnym, zwiększając popyt na ogniwa PV i falowniki.
Envision AESC obecnie jest właścicielem i operatorem pierwszego w Europie zakładu produkującego akumulatory, który powstał obok fabryki Nissana w Sunderland, w 2012 roku.
źródło: EE News Europe