W ciągu dekady ceny baterii li-ion spadły o prawie 90%
| Gospodarka Zasilanie, aparatura nnAkumulatory litowo-jonowe - osiągnięcie naukowe nagrodzone Noblem - od lat 90. XX wieku są powszechnie wykorzystywane w takich urządzeniach, jak kamery, laptopy, smartfony, inteligentne zegarki i drony. W ostatnim dziesięcioleciu te małe baterie zaczęły być wdrażane w sektorze transportu i energii w takim samym tempie jak w elektronice użytkowej. Nowe dane pokazują jak daleko zaszło wykorzystywanie baterii tego typu w tak krótkim czasie i gdzie ta technologia może sięgnąć.
Przygotowany przez agencję Bloomberg najnowszy wykaz akumulatorów litowo-jonowych wskazuje, że aktualnie cena średnia ważona wynosi 137 dolarów za kilowatogodzinę. To oznacza spadek z prawie 1200 dolarów za jednostkę od 2010 roku, czyli o prawie 90% w ciągu dekady.
Istnieje jednak znaczna rozbieżność między cenami akumulatorów li-ion w zależności od ich zastosowania. Pakiety bateryjne wykorzystywane w e-busach są znacznie tańsze niż te przeznaczone dla elektrycznych samochodów osobowych. Za to te wykorzystywane w bateryjnych magazynach energii są nieco droższe. Mimo wszystko akumulatory litowe wkraczają obecnie na rynki transportu publicznego, pojazdów osobowych i sieci energetycznych.
Na początku dekady dla powstającego przemysłu pojazdów elektrycznych i stacjonarnego magazynowania energii dostarczono akumulatory o łącznej pojemności nieprzekraczającej pół gigawatogodziny. Dziesięć lat później - czyli obecnie, liczba ta wynosi 526 GWh, tj. prawie 1,1 tys. razy więcej. Analitycy szacują, że do 2030 roku łączne wykorzystanie akumulatorów przez e-pojazdy i systemy magazynowania energii wzrośnie do 9 tys. GWh.
Kiedy zrówna się koszt produkcji samochodów elektrycznych i spalinowych?
Gdy cena za kilowatogodzinę wyniesie 100 dolarów, wówczas początkowy koszt wytworzenia elektrycznego samochodu zrówna się, lub będzie mniejszy, niż koszt produkcji pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Analitycy wskazują, że do osiągnięcia takiego efektu będzie wymagane wdrożenie masowej produkcji pojazdów elektrycznych i dobrze rozbudowanej sieci ładowarek.
Firma Exxon Mobil Corp rozpoczęła pracę nad akumulatorami litowo-jonowymi w latach siedemdziesiątych XX wieku, w czasie, gdy nawet największe podmioty naftowe szukały alternatyw dla silnika spalinowego. Wówczas baterie były wytworem, dla którego poszukiwano odpowiedniego zastosowania. Elektronika konsumencka, w której zaczęto je powszechnie stosować, pojawiła się znacznie później. Spoglądając wstecz, obecne urządzenia nie mogłyby istnieć, gdyby nie ogniwa li-ion.
W przypadku magazynów energii stosunkowo tanie akumulatory litowo-jonowe pozwoliły stworzyć nowy rynek. Dzięki nim powstały również nowe sektory dla usług, które dostawcy akumulatorów mogą oferować operatorom sieci energetycznych.
źródło: Bloomberg