Mitsubishi Motors sprzedaje fabrykę Pajero firmie Daio Paper
| Gospodarka AktualnościMitsubishi Motors ogłosiło sprzedaż fabryki za 4 mld jenów (34 mln dolarów) firmie Daio Paper. Zamknięty obiekt pod nazwą Pajero zlokalizowany jest w centralnej Japonii. Działanie to oznacza finalizację procesu restrukturyzacji, jednocześnie umożliwia to firmie Daio Paper zwiększenie zdolności produkcyjnych do pokrycia popytu wywołanego przez pandemię.
W ramach umowy zasoby produkcyjne mają zostać przeniesione z Pajero Manufacturing, spółki zależnej Mitsubishi Motors, do Daio, do końca marca 2023 roku. Koncern motoryzacyjny zakończył produkcję w zakładzie, niegdyś popularnego modelu SUV-a, pod koniec sierpnia z powodu słabej sprzedaży — był to pierwszy przypadek zamknięcia fabryki w Japonii od 2001 roku.
Zakład w prefekturze Gifu był jedną z trzech montowni należącej do Mitsubishi Motors w Japonii. W szczytowym okresie składano tam 170 tys. pojazdów rocznie, ale produkcja spadła, gdy model Pajero stracił popularność wśród kierowców, a fabryka wyprodukowała zaledwie 63 tys. samochodów w roku 2019.
W okresie 2015-2019 firma musiała także zmierzyć się z 30% wzrostem kosztów stałych w wyniku aktywnego zdobywania nowych obszarów rynku w ramach strategii prowadzonej przez byłego prezesa Carlosa Ghosna, która wywarła presję na wyniki finansowe.
Mitsubishi Motors wyprodukowało w Japonii nieco ponad 400 tys. pojazdów w 2021 roku przy niesprzyjających warunkach związanych z niedoborem chipów, co oznacza spadek o ponad 30% w stosunku do roku poprzedniego. Produkcja realizowana jest w dwóch pozostałych zakładach w kraju, których łączna roczna zdolność wynosi 620 tys. pojazdów.
Producent reorganizuje działalność krajową
Ogłoszony w lipcu 2020 roku plan zakłada redukcję kosztów stałych o 20% w stosunku do poziomu z roku 2019 poprzez takie kroki jak odciążenie fabryk i redukcję stanowisk. W ubiegłym roku około 650 pracowników w Japonii przyjęło oferty wcześniejszego przejścia na emeryturę. Cel redukcji kosztów został osiągnięty przed terminem, a Mitsubishi Motors spodziewa się, że w roku fiskalnym kończącym się w tym miesiącu odnotuje pierwszy od trzech lat zysk netto.
Firma zamierza teraz zwiększyć produkcję pojazdów elektrycznych. W związku z tym zainwestuje 8 mld jenów w modernizację sprzętu w fabryce Mizushima w prefekturze Okayama, gdzie już od maja będą wytwarzane elektryczne minisamochody opracowane wspólnie z partnerem biznesowym, firmą Nissan Motor.
Władze miast Gifu i Sakahogi, w których znajduje się fabryka Pajero, zwróciły się do firmy Mitsubishi Motors z prośbą o sprzedaż zakładu innemu producentowi w celu ochrony miejsc pracy.
Co planuje Paper Daio?
Spośród około 1000 pracowników zakładu, około 30% zostanie przeniesionych do Mitsubishi Motors, a kolejne 30% podjęło pracę w innych lokalnych firmach. Nieco ponad 250 osób przyjęło oferty przejścia na wcześniejszą emeryturę. Niektórzy z nich prawdopodobnie będą chcieli pracować w zakładzie należącym do Paper Daio po jego otwarciu.
Firma Paper Daio planuje wykorzystywać zakład do produkcji papierowych artykułów higienicznych, do których należą chusteczki i papier toaletowy. Zakład znajduje się w pobliżu należącej do Daio fabryki w Kani, którą spółka rozbudowała w 2021 roku, co zapewnia możliwości współpracy między tymi dwoma obiektami. Paper Daio jest japońskim producentem artykułów higienicznych, z udziałem w rynku sięgającym 30%. W roku ubiegłym firma zwiększyła moce produkcyjne do poziomu przekraczającego 40 tys. ton.
źródło: Nikkei Asia