Rośnie zaufanie do pojazdów autonomicznych

Firma Motional, działająca w branży mobilności autonomicznej, opublikowała w grudniu wyniki trzeciego corocznego badania dotyczącego zmiany postrzegania przez konsumentów pojazdów autonomicznych (AV - autonomous vehicles), a także preferowanych przypadków ich użycia w różnych grupach demograficznych. Badanie wykazało, że tylko jedna trzecia Amerykanów czuje się nieswojo z powodu poziomu bezpieczeństwa i dokładności technologii AV. To duża zmiana - w 2021 r. 67% respondentów wskazywało bezpieczeństwo jako najważniejszy problem związany z pojazdami bez kierowców.

Posłuchaj
00:00

Rosnącej akceptacji pojazdów AV przewodzą młodsi konsumenci, a większość respondentów z pokolenia Z (67%) uważa, że ​​pojazdy AV są bezpieczniejsze niż te z kierowcami. Dla młodych Amerykanów szczególnie ważna była możliwość personalizacji pojazdu bez kierowcy - większość respondentów z pokolenia Z (56%) i pokolenia Y, czyli milenialsów (60%) uważa, że ​​funkcje związane z dostosowywaniem są najważniejszą cechą autonomii jazdy.

Ważnym dla akceptacji nowej technologii czynnikiem jest również możliwość wyboru AV zamiast pojazdu z kierowcą podczas podróży w pojedynkę lub gdy potrzebny jest czas dla siebie, a także podczas podróży nocą. Bezpieczeństwo podczas samotnej podróży zostało uznane za główny powód, dla którego Amerykanie wybraliby autonomiczny przejazd. Co najmniej połowa badanych (52%) czułaby się komfortowo lub nie zgłaszałaby większych obaw związanych z byciem pieszym w mieście gdzie jeżdżą pojazdy autonomiczne, a większość uważa AV za rozwiązanie pozwalające ograniczyć niebezpieczne nawyki związane z prowadzeniem pojazdu.

Akceptacja pojazdów autonomicznych rośnie wraz z dostępnością

Akceptacja AV wśród konsumentów będzie rosła, w miarę jak będą oni lepiej zapoznawać się z tą technologią i będą mieli szansę jej doświadczyć.

27% respondentów ankiety wskazało, że jeździło AV, co stanowi wzrost o 25 punktów procentowych w porównaniu z 2021 r. (2%). Prawie połowa (46%) poprzednich użytkowników robotaxi stwierdziła, że ​​wybrałaby AV zamiast samochodu z kierowcą.

84% osób, które jeździły AV, jest otwartych na myśl o ponownej jeździe AV w przyszłości, podczas gdy prawie połowa (47%) tych, którzy jeszcze nie jeździli AV, jest do jazdy AV nastawiona pozytywnie lub neutralnie. Ponad połowa (53%) osób, które jeździły pojazdami AV, czuje się komfortowo pod względem bezpieczeństwa technologii AV.

Zmiana pokoleniowa wpłynie na potrzeby i oczekiwania w zakresie transportu

Młodsze pokolenie pasażerów przyjmuje ideę AV jako bezpieczną i wygodną opcję transportu. Większość pokolenia Z (73%) i pokolenia milenium (63%) ma pozytywne lub neutralne zdanie na temat jazdy AV. Co najmniej 81% respondentów z pokolenia Z stwierdziło, że czuje się komfortowo i nie ma większych obaw co do poziomu bezpieczeństwa, ochrony lub dokładności technologii AV.

Ponad jedna trzecia respondentów pokolenia Z uważa, że ​​samochody autonomiczne są bezpieczniejsze niż te, które prowadzą ludzie, a 44% przedstawicieli pokolenia Z uważa, że ​​samochody AV ograniczają agresję na drodze. 50% respondentów z tego pokolenia wolałoby jazdę bez kierowcy, aby uniknąć interakcji społecznych z kierowcą.

60% ankietowanych milenialsów i 69% respondentów z pokolenia Z czułoby się swobodnie lub neutralnie jako rowerzyści w mieście z pojazdami autonomicznymi. Ponad 26% milenialsów czułoby się w takim mieście bezpiecznie jako piesi.

Technologia AV poprawia wrażenia z jazdy i bezpieczeństwo na drodze

Konsumenci dostrzegają korzyści w zakresie bezpieczeństwa podczas jazdy bez kierowcy ze szczególnym uwzględnieniem ograniczenia ich niebezpiecznych nawyków i zachowań na drodze. Przy jeździe bez kierowcy 35% deklaruje większe poczucie bezpieczeństwa podczas samotnej podróży, a 33% ogólne poczucie bezpieczeństwa w samochodzie autonomicznym. 40% kobiet czułoby się bezpieczniej podróżując samotnie bez kierowcy, jak i wybrałoby AV ze względu na minimalną interakcję.

Prawie połowa (48%) Amerykanów uważa, że ​​AV mogą ograniczyć jazdę pod wpływem alkoholu. 42% badanych jest zdania, że ​​autonomiczna jazda może zmniejszyć występowanie agresji na drodze, a 39% - że naturalnie ograniczy rozproszenie uwagi kierujących.

Ponad jedna trzecia (36%) pytanych uważa, że ​​AV mogą zapewnić transport osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, oferując w tym zakresie większą swobodę.

Źródło: Robotics & Automation

Powiązane treści
Rynek autonomicznych traktorów będzie rósł o 22% rocznie
Do 2035 roku na świecie będzie ponad 56 mln zautomatyzowanych pojazdów lekkich
Autonomiczna nawigacja – milimetrowa precyzja
W Kalifornii ruszyły autonomiczne dostawy żywności
Caterpillar marką o największej na świecie liczbie autonomicznych ciężarówek
W jakim kierunku zmierza transformacja produkcji samochodów?
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Bezpieczeństwo
TÜV SÜD certyfikuje specyfikację IO-Link Safety
Aktualności
Już jutro rusza Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego!
Aktualności
Nowa fabryka Siemensa
Roboty
Infineon rozwija roboty humanoidalne, wykorzystując technologię firmy Nvidia
Przemysł 4.0
Przemysłowa sztuczna inteligencja osiąga punkt krytyczny: firmy wdrażają AI szybciej, niż może to obsłużyć ich personel
Aktualności
Potentat AGD zainwestuje 3 mld dolarów w produkcję w USA

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów