W jakim kierunku zmierza transformacja produkcji samochodów?
| Gospodarka AktualnościPrzemysł motoryzacyjny jest świadomy zasadniczej roli, jaką technologia i automatyzacja odgrywa w pokonywaniu ryzyka i dążeniu do rentownego wzrostu. Na pytanie, w jaki sposób producenci zamierzają osiągnąć pozytywne wyniki biznesowe, odpowiedzią numer jeden było zwiększenie automatyzacji. Jednocześnie 85% producentów samochodów planuje utrzymać lub zwiększyć siłę roboczą.
Zajmująca się automatyką przemysłową i transformacją cyfrową firma Rockwell Automation ogłosiła wyniki 8. dorocznego raportu „State of Smart Manufacturing Report: Automotive Edition”. Badanie objęło 197 przedstawicieli kadry kierowniczej producentów samochodów, dostawców motoryzacyjnych i producentów pojazdów elektrycznych z 13 krajów należących do światowej czołówki w branży. Tegoroczny raport przedstawia ewolucję przemysłu motoryzacyjnego koncentrującą się na dążeniu do jakości, automatyzacji procesów i przyjęciu inteligentnej produkcji oraz na zasadniczej roli technologii w ograniczaniu ryzyka, pokonywaniu wyzwań związanych z siłą roboczą, minimalizowaniem kosztów i zwiększaniem produkcji.
Prawie połowa (44%) światowych producentów samochodów polega na automatyzacji, która pomoże im w przekształceniu działalności w ciągu najbliższych pięciu lat. Około 41% planuje ulepszyć wykorzystanie analityki danych, ale będzie to wyzwaniem, ponieważ 35% danych generowanych w branży motoryzacyjnej pozostaje obecnie niewykorzystywanych.
Badanie wykazało, że prawie połowa respondentów (49%) już korzysta z technologii inteligentnej produkcji, a spośród tych, którzy jeszcze w nią nie zainwestowali, ponad połowa (51%) planuje to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Najpopularniejszą formą inwestycji jest monitoring produkcji (wskazuje na to 60% respondentów), następnie systemy zarządzania jakością (52%) oraz systemy realizacji produkcji (49%).
Na pytanie, które technologie zapewniają największy zwrot z inwestycji, 31% producentów samochodów odpowiedziało, że automatyzacja procesów, a następnie AMR (zautomatyzowane roboty mobilne) i AGV (pojazdy z automatycznym prowadzeniem) oraz integracja maszyn – w obu przypadkach 25%. Sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe wymieniło 22% ankietowanych, a IIoT i IoT - 21%. Tylko 10% pytanych uważa, że atrakcyjny zwrot z inwestycji zapewniają coboty (roboty współpracujące), a tylko 11% ma takie zdanie na temat cyfrowych bliźniaków.
Producenci samochodów podają, że średnio 23% swoich budżetów operacyjnych wydają na technologię, z czego 41% twierdzi, że wydatki dotyczą automatyzacji hal produkcyjnych, 32% inwestuje w technologie chmurowe, a 30% - w cyberbezpieczeństwo.
Raport przedstawia ponadto następujące ustalenia:
- w wyniku przyjęcia nowych technologii 85% producentów samochodów spodziewa się utrzymać, a nawet zwiększyć swoją obecną siłę roboczą;
- 64% używa oprogramowania do automatyzacji procesów, a 54% zwiększa automatyzację, aby zaradzić niedoborom siły roboczej;
- głównymi czynnikami przyspieszającymi transformację cyfrową są cięcie kosztów i poprawa jakości;
- 31% producentów samochodów planuje lub już zainwestowało w technologie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, a liczba ta ma rosnąć wraz z rozwojem przypadków użycia;
- 42% planuje zmienić przeznaczenie swoich dotychczasowych pracowników, a 27% uważa, że w wyniku przyjęcia zaawansowanych technologii zwiększy zatrudnienie;
- 35% firm twierdzi, że inteligentna produkcja pomogła im złagodzić problemy z wdrażaniem i integracją nowych technologii;
- 29% uważa, że pomogło to w uporaniu się z utrzymującymi się skutkami pandemii Covid-19;
- 97% producentów samochodów i dostawców twierdzi, że wdraża inicjatywy w zakresie zrównoważonego rozwoju i ESG (środowiskowe, społeczne i zarządcze).
źródło: Drives & Controls, Rockwell Automation