"Smart Store" firmy Danfoss ośrodkiem testowym efektywności energetycznej
"Smart Store" firmy Danfoss ośrodkiem testowym efektywności energetycznej
11 sierpnia 2023
Flagowy "Smart Store" w duńskim mieście Nordborg ma być o około 50% bardziej efektywny energetycznie niż typowy supermarket wykorzystujący systemy chłodzenia dwutlenkiem węgla. Posłuży jako centrum testowe w obszarze technologii związanych z efektywnością energetyczną.
Przyjazny dla klimatu, wysokowydajny i wyposażony w rozwiązania z zakresu automatyzacji, nowy inteligentny sklep ma być też o ok. 20-30% bardziej efektywny energetycznie od jego lokalnego odpowiednika już wyposażonego w wiele rozwiązań z tego zakresu.
Obiekt udowadnia, że zaprojektowanie i zbudowanie efektywnego energetycznie supermarketu jest opłacalne z biznesowego punktu widzenia. Szereg zastosowanych rozwiązań przekłada się na znaczne oszczędności o średnim czasie zwrotu z inwestycji wynoszącym 3-4 lata. Dzięki wykorzystaniu światowej klasy rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa i chłodnictwa, nowy supermarket zużyje mniej energii i zredukuje ilość marnowanej żywności.
Jakie rozwiązania wykorzystuje inteligentny sklep firmy Danfoss?
Główne źródło energii stanowią, znajdujące się na dachu, panele fotowoltaiczne o mocy 100 kW, dostarczające energię niezbędną dla codziennej działalności. Dużą rolę odgrywa przechwytywanie i ponowne wykorzystywanie energii cieplnej. Proces ten pozwala na zmniejszenie szacowanych kosztów ogrzewania obiektu nawet o 90%.
Ciepło odpadowe to
- Po raz pierwszy wykorzystujemy wszystkie nasze najnowocześniejsze technologie i rozwiązania z zakresu efektywnej energetycznie sprzedaży żywności w jednym miejscu. Jednakże nasz nowy inteligentny sklep to tylko początek, ponieważ posłuży on również jako centrum rozwoju zastosowań - jako "żywy" ośrodek testowy dla najnowszych technologii. Mamy nadzieję, że zainspiruje on sklepy spożywcze na całym świecie do tego, aby podążały drogą do zerowej emisji i tym samym korzystały na tym biznesowo - mówił podczas otwarcia sklepu prezydent Danfoss Climate Solutions, Jürgen Fischer.
Supermarkety i sklepy spożywcze są integralną częścią społeczności na całym świecie. Niestety, są również znaczącymi konsumentami energii. Średnia marża zysku dużego sklepu z żywnością wynosi jedynie 1,7%, co oznacza, że wszelkie wydatki związane z jego działalnością poddawane są szczegółowym analizom. Kwestie związane z energią to obszar, w którym można poczynić znaczące oszczędności dzięki relatywnie niskim wkładom finansowym oraz krótkim okresom zwrotu z inwestycji. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (US EPA) szacuje, że 1 dolar (0,90 euro) oszczędności w obszarze energii generuje wzrost sprzedaży o 59 dolarów (54 euro).