Stellantis i CATL zainwestują miliardy euro w produkcję akumulatorów LFP
| Gospodarka AktualnościW Saragossie, w Hiszpanii, powstanie wielkoskalowa fabryka baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), zaprojektowana tak, by charakteryzować się całkowitą neutralnością pod względem emisji dwutlenku węgla. W celu realizacji tej inwestycji firmy Stellantis i CATL utworzą spółkę joint venture. Na finansowanie przedsięwzięcia producenci przeznaczą nawet 4,1 mld euro.
Działalność spółki CATL i Stellantis, w której obie firmy mają mieć równe udziały, wzmocnić ma europejską ofertę Stellantisa w zakresie akumulatorów LFP, umożliwiając producentowi wprowadzanie na rynek większej ilości wysokiej jakości, elektrycznych i niedrogich samochodów osobowych, crossoverów i SUV-ów o średnim zasięgu, pozycjonowanych w segmentach B i C. Firma Stellantis zobowiązała się do oferowania bardziej przystępnych cenowo pojazdów zasilanych akumulatorami w ramach realizacji swojego planu strategicznego Dare Forward 2030.
Oczekuje się, że transakcja, podlegająca zwyczajowym warunkom regulacyjnym, zostanie sfinalizowana w 2025 r. Rozpoczęcie produkcji w nowym zakładzie planowane jest na koniec roku 2026. Zdolności produkcyjne nowej fabryki mają osiągnąć poziom 50 GWh, zależnie od rozwoju rynku energii elektrycznej w Europie oraz wsparcia ze strony władz Hiszpanii i Unii Europejskiej.
W listopadzie 2023 r. Stellantis i CATL podpisały niewiążące porozumienie w sprawie lokalnych dostaw ogniw i modułów akumulatorowych LFP do produkcji pojazdów elektrycznych w Europie oraz nawiązały długoterminową współpracę na dwóch strategicznych frontach - planowania rozwoju technologii na potrzeby obsługi zaawansowanych pojazdów elektrycznych BEV (Battery Electric Vehicles) firmy Stellantis oraz określenia możliwości dalszego wzmocnienia łańcucha wartości w zakresie akumulatorów.
Swoje najnowocześniejsze technologie produkcji baterii firma CATL wprowadza do Europy za pośrednictwem dwóch zakładów w Niemczech i na Węgrzech, które już działają. Hiszpański zakład znacząco zwiększy możliwości firmy w obszarze promowania e-mobilności oraz wysiłków na rzecz transformacji energetycznej w Europie i na rynku globalnym.
Aby obsługiwać wszystkich klientów oraz badać innowacyjne technologie ogniw i pakietów baterii, Stellantis stosuje podejście dual-chemistry – rozwija ogniwa litowo-jonowe NMC - niklowo-manganowo-kobaltowe oraz akumulatory LFP - litowo-żelazowo-fosforanowe. Jest na dobrej drodze, by do 2038 r. stać się korporacją o zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
Na zdjęciu stoją: John Elkann - prezes Stellantis oraz Robin Zeng - prezes i CEO CATL. Na zdjęciu siedzą: Maxime Picat - dyrektor ds. zakupów i jakości dostaw Stellantis oraz Libin Tan - dyrektor ds. obsługi klienta, prezes ds. sprzedaży i marketingu CATL. (źródło zdjęcia: Stellantis)
źródło: Stellantis NV