Stellantis i CATL zainwestują miliardy euro w produkcję akumulatorów LFP

W Saragossie, w Hiszpanii, powstanie wielkoskalowa fabryka baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), zaprojektowana tak, by charakteryzować się całkowitą neutralnością pod względem emisji dwutlenku węgla. W celu realizacji tej inwestycji firmy Stellantis i CATL utworzą spółkę joint venture. Na finansowanie przedsięwzięcia producenci przeznaczą nawet 4,1 mld euro.

Posłuchaj
00:00

Działalność spółki CATL i Stellantis, w której obie firmy mają mieć równe udziały, wzmocnić ma europejską ofertę Stellantisa w zakresie akumulatorów LFP, umożliwiając producentowi wprowadzanie na rynek większej ilości wysokiej jakości, elektrycznych i niedrogich samochodów osobowych, crossoverów i SUV-ów o średnim zasięgu, pozycjonowanych w segmentach B i C. Firma Stellantis zobowiązała się do oferowania bardziej przystępnych cenowo pojazdów zasilanych akumulatorami w ramach realizacji swojego planu strategicznego Dare Forward 2030.

Oczekuje się, że transakcja, podlegająca zwyczajowym warunkom regulacyjnym, zostanie sfinalizowana w 2025 r. Rozpoczęcie produkcji w nowym zakładzie planowane jest na koniec roku 2026. Zdolności produkcyjne nowej fabryki mają osiągnąć poziom 50 GWh, zależnie od rozwoju rynku energii elektrycznej w Europie oraz wsparcia ze strony władz Hiszpanii i Unii Europejskiej.

W listopadzie 2023 r. Stellantis i CATL podpisały niewiążące porozumienie w sprawie lokalnych dostaw ogniw i modułów akumulatorowych LFP do produkcji pojazdów elektrycznych w Europie oraz nawiązały długoterminową współpracę na dwóch strategicznych frontach - planowania rozwoju technologii na potrzeby obsługi zaawansowanych pojazdów elektrycznych BEV (Battery Electric Vehicles) firmy Stellantis oraz określenia możliwości dalszego wzmocnienia łańcucha wartości w zakresie akumulatorów.

Swoje najnowocześniejsze technologie produkcji baterii firma CATL wprowadza do Europy za pośrednictwem dwóch zakładów w Niemczech i na Węgrzech, które już działają. Hiszpański zakład znacząco zwiększy możliwości firmy w obszarze promowania e-mobilności oraz wysiłków na rzecz transformacji energetycznej w Europie i na rynku globalnym.

Aby obsługiwać wszystkich klientów oraz badać innowacyjne technologie ogniw i pakietów baterii, Stellantis stosuje podejście dual-chemistry – rozwija ogniwa litowo-jonowe NMC - niklowo-manganowo-kobaltowe oraz akumulatory LFP - litowo-żelazowo-fosforanowe. Jest na dobrej drodze, by do 2038 r. stać się korporacją o zerowej emisji dwutlenku węgla netto.

Na zdjęciu stoją: John Elkann - prezes Stellantis oraz Robin Zeng - prezes i CEO CATL. Na zdjęciu siedzą: Maxime Picat - dyrektor ds. zakupów i jakości dostaw Stellantis oraz Libin Tan - dyrektor ds. obsługi klienta, prezes ds. sprzedaży i marketingu CATL. (źródło zdjęcia: Stellantis)

Źródło: Stellantis NV

Powiązane treści
Stellantis sprzedał większościowy udział w spółce zależnej Comau
CATL wprowadzi akumulatory CTP 3. generacji
CATL otwiera pierwszą fabrykę w Niemczech
Daimler pogłębia akumulatorowy sojusz z CATL
CATL i Honda zawierają sojusz strategiczny dotyczący akumulatorów dla pojazdów elektrycznych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
ABB sprzedaje swój biznes robotyki japońskiej firmie SoftBank Group
Zasilanie, aparatura nn
Nowa linia elektroenergetyczna PSE
Komunikacja
Nowy system łączności Enei
Aktualności
Rozbudowa zakładu w Mławie
Obudowy, złącza, komponenty
TraceParts i Leo AI przedefiniują wyszukiwanie części do projektów
Zasilanie, aparatura nn
PGE buduje magazyn energii

Fiix – system CMMS do cyfrowego zarządzania utrzymaniem ruchu w każdym środowisku przemysłowym

Systemy CMMS wciąż są kojarzone z rozwiązaniami dedykowanymi wyłącznie największym zakładom przemysłowym. Tymczasem wyzwania związane z zarządzaniem utrzymaniem ruchu występują również w mniejszych przedsiębiorstwach, dysponujących zaledwie kilkoma maszynami.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów