Jedna z największych japońskich firm logistycznych, Sagawa Express, oficjalnie zatwierdziła rozpoczęcie operacyjnych testów robota przemysłowego Mech firmy Dexterity w swoim centrum przeładunkowym X Frontier w Tokio. Decyzję tę podjęto po zakończeniu wymagających testów jakościowych, przeprowadzonych we współpracy z firmą Sumitomo Corporation.
Pierwsze wdrożenie robota Mech w infrastrukturze Sagawa miało miejsce w maju 2025 roku.
Skuteczność robota Mech w testach załadunku
Podczas prób przeprowadzanych w siedzibie Dexterity, robot Mech nie tylko spełnił, ale nawet przewyższył rygorystyczne normy jakościowe oraz wydajnościowe, zdefiniowane przez Sagawa Express.
Dexterity, Sumitomo i Sagawa planują dalsze wspólne pilotaże tej technologii w Japonii, a po pomyślnym zakończeniu fazy walidacyjnej w centrum X Frontier – jej skalowanie na kolejne lokalizacje.
Według przedstawicieli Dexterity, jest to istotny krok na drodze do powszechnego zastosowania robota Mech w środowiskach przemysłowych. Dzięki wykorzystaniu tzw. Physical AI – sztucznej inteligencji wspierającej fizyczną interakcję z otoczeniem – Mech potrafi szybciej pakować, sięgać wyżej i podnosić cięższe ładunki, co czyni go rewolucyjnym rozwiązaniem w zakresie automatyzacji załadunku pojazdów ciężarowych.
- To nie tylko przełom dla Physical AI i robotyki, ale punkt zwrotny dla całej branży logistycznej – powiedział Samir Menon, CEO Dexterity. – Dzięki robotowi Mech udowodniliśmy, że roboty wspierane przez AI mogą wykonywać coraz bardziej złożone i dynamiczne zadania – nie tylko na dużą skalę i z odpowiednią szybkością, ale również z niezawodnością i bezpieczeństwem wymaganym w zastosowaniach przemysłowych.
Japoński sektor logistyczny na rozdrożu
Zatwierdzenie wdrożenia robota Mech ma miejsce w kluczowym momencie. Branża logistyczna w Japonii stoi w obliczu poważnego wyzwania – nowe regulacje ograniczające godziny nadliczbowe kierowców ciężarówek mogą sprawić, że do 2030 roku aż jedna trzecia ładunków nie zostanie dostarczona. Wdrożenie robota Mech ma pomóc w rozwiązaniu tego problemu poprzez automatyzację stresujących i fizycznie obciążających zadań załadunkowych.
- Innowacyjne podejście Dexterity do robotyki oraz zaawansowane możliwości Physical AI dają nam przekonanie, że technologia ta spełni nasze rygorystyczne wymagania operacyjne – stwierdził Seiichi Watanabe, dyrektor departamentu sieci transportowej w Sagawa Express. – Dotychczasowe wyniki Mech pokazują jego potencjał do transformacji naszego sposobu zarządzania procesem załadunku. Widzimy w Dexterity i Sumitomo zaufanych partnerów we wdrażaniu i skalowaniu tej technologii w Japonii.
Źródło: dexterity