Wyścig z RFID

Jak szybko może jechać pojazd i nadal być wykrywany z maksymalną niezawodnością przy użyciu technologii RFID? To pytanie jest bardzo istotne w praktyce, co wykazano w przypadku transportu kolejowego. Z celu zbadania tej kwestii zespół RFID firmy HARTING dołączył do zespołu wyścigowego Ignition z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Osnabrück na lotnisku Porta Westfalica. Nawet przy 200 km/h samochód wyścigowy zostaje niezawodnie zidentyfikowany przez transponder RFID - a szybkość ta może być jeszcze większa.

Posłuchaj
00:00

Systemy HARTING RFID są bardzo szybkie. Ale jak szybkie? Odpowiedź na to pytanie jest istotna dla zastosowań w rzeczywistym świecie, gdyż nowoczesne systemy magazynowe przenoszą towary z prędkością przekraczającą 50 kilometrów na godzinę, a dzisiejsze pociągi towarowe mogą jeździć z prędkościami do 160 kilometrów na godzinę. Niezawodne wykrywanie oraz wolna od błędów identyfikacja towarów i pojazdów są niezbędne dla bezpieczeństwa procesów przy wysokich prędkościach - duża niezawodność procesu jest ważnym sposobem uzyskania oszczędności czasu i kosztów. Dane muszą być rejestrowane szybko i bezpiecznie w odpowiedniej kolejności - na przykład tak, aby bezpośrednio przenosić towary na inną taśmę przenośnika albo aktywować systemy sygnalizacji na kolei.

Specjaliści z dziedziny RFID firmy HARTING szukali odpowiedzi na pytanie "co oznacza szybko?" wspólnie z zespołem wyścigowym (IRT) z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Osnabrück. W ramach projektu Formula Student, IRT rozwija i buduje własne samochody wyścigowe. Uzyskuje spektakularne parametry: do 1400 Nm momentu obrotowego podczas przyśpieszania samochodem wyścigowym od zera do 120 kilometrów na godzinę na torze o długości 75 m - normalny samochód osiąga ułamek tych parametrów.

Zestaw doświadczalny do badania transponderów RFID firmy HARTING był wyjątkowo prosty: każdy bolid był wyposażony w transponder RFID. Czytnik RFID i antena zostały zainstalowane obok toru. W celu symulacji warunków rzeczywistych stosowano jedynie standardowe produkty. Ponadto, wyniki oceniano w czasie rzeczywistym, stosując środki programowo-sprzętowe Ha-VIS i zapisywanie do pliku - dokładnie taką samą konfigurację, jaka jest stosowana m.in. w aktualnych aplikacjach u klientów końcowych.

PRZEBIEG TESTU

Podczas testu próbnego przejechaliśmy wyścigowym samochodem elektrycznym obok anten RFID z prędkością 80 kilometrów na godzinę. Wszystkie systemy funkcjonowały skutecznie i niezawodnie wykryły samochód. Drugi wyścig: elektryczny samochód wyścigowy przejechał z prędkością 120 kilometrów na godzinę - tutaj również nie było problemu - pojazd został wykryty.

Nie zwiększano już prędkości dla tego typu pojazdów elektrycznych, ponieważ projekt Formuła Student korzysta tylko z krótkiego toru do sprintu o długości 75 m. W związku z tym, w trzeciej rundzie, wykorzystano samochód wyścigowy z silnikiem spalinowym, osiągając prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę (warto na marginesie zauważyć, że to jest to bardzo duża prędkość jak na samochody wyścigowe Formuły Student.

Identyfikacja była oczywiście poprawna, ale nie były to jeszcze granice możliwości technologii RFID. Roadster znanego niemieckiego producenta w ostatnim biegu osiągnął zaskakujący wynik - nawet przy 200 km/h pojazd został niezawodnie wykryty! Oto dane techniczne: unikalny numer (kod EPC) o długości 96 bitów został odczytany dziewięć razy. Potwierdza to wysoką skuteczność technologii RFID firmy HARTING i jednocześnie oznacza, że zespół firmy może teraz zająć się poszukiwaniem nowych wyzwań.

Harting Polska Sp. z o.o.
www.harting.pl

Powiązane treści
Procesor RFID i Master IO-Link w jednym
Znakowanie produktów
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
PLC, HMI, Oprogramowanie
Napęd hydrostatyczny dla samobieżnych maszyn rolniczych
Przemysł 4.0
Większa elastyczność i precyzja w przemyśle półprzewodnikowym i elektronicznym
PLC, HMI, Oprogramowanie
Podstawa efektywnej inżynierii - Platforma Eplan 2026
PLC, HMI, Oprogramowanie
OMRON wprowadza nowy DX1 Data Flow Controller – łatwy w obsłudze przemysłowy kontroler edge do szybkiego i niezawodnego wykorzystania danych w zakładzie produkcyjnym
Zasilanie, aparatura nn
Nowa generacja zasilaczy DIN, czyli więcej mocy, mniej kompromisów - Seria XDR – ewolucje sprawdzonych zasilaczy NDR i EDR
Zasilanie, aparatura nn
Energetyczna odporność zakładu - zakładu Pięć filarów ciągłości działania w erze Przemysłu 4.0
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Październik 2025
Temat miesiąca
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Temat miesiąca
Nowoczesne wyposażenie produkcji

MES Plex od Rockwell Automation - dane, które napędzają produkcję

Dane to dziś jeden z najcenniejszych zasobów, również, a może przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Współczesny przemysł bazuje na automatyzacji, co wymaga stałego dostępu do ogromnych ilości danych cyfrowych. Ich analiza pozwala optymalizować produkcję pod kątem kosztów, jakości i efektywności, a to z kolei ma bezpośrednie przełożenie na konkurencyjność i rentowność przedsiębiorstwa.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów