Wyścig z RFID

Jak szybko może jechać pojazd i nadal być wykrywany z maksymalną niezawodnością przy użyciu technologii RFID? To pytanie jest bardzo istotne w praktyce, co wykazano w przypadku transportu kolejowego. Z celu zbadania tej kwestii zespół RFID firmy HARTING dołączył do zespołu wyścigowego Ignition z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Osnabrück na lotnisku Porta Westfalica. Nawet przy 200 km/h samochód wyścigowy zostaje niezawodnie zidentyfikowany przez transponder RFID - a szybkość ta może być jeszcze większa.

Posłuchaj
00:00

Systemy HARTING RFID są bardzo szybkie. Ale jak szybkie? Odpowiedź na to pytanie jest istotna dla zastosowań w rzeczywistym świecie, gdyż nowoczesne systemy magazynowe przenoszą towary z prędkością przekraczającą 50 kilometrów na godzinę, a dzisiejsze pociągi towarowe mogą jeździć z prędkościami do 160 kilometrów na godzinę. Niezawodne wykrywanie oraz wolna od błędów identyfikacja towarów i pojazdów są niezbędne dla bezpieczeństwa procesów przy wysokich prędkościach - duża niezawodność procesu jest ważnym sposobem uzyskania oszczędności czasu i kosztów. Dane muszą być rejestrowane szybko i bezpiecznie w odpowiedniej kolejności - na przykład tak, aby bezpośrednio przenosić towary na inną taśmę przenośnika albo aktywować systemy sygnalizacji na kolei.

Specjaliści z dziedziny RFID firmy HARTING szukali odpowiedzi na pytanie "co oznacza szybko?" wspólnie z zespołem wyścigowym (IRT) z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Osnabrück. W ramach projektu Formula Student, IRT rozwija i buduje własne samochody wyścigowe. Uzyskuje spektakularne parametry: do 1400 Nm momentu obrotowego podczas przyśpieszania samochodem wyścigowym od zera do 120 kilometrów na godzinę na torze o długości 75 m - normalny samochód osiąga ułamek tych parametrów.

Zestaw doświadczalny do badania transponderów RFID firmy HARTING był wyjątkowo prosty: każdy bolid był wyposażony w transponder RFID. Czytnik RFID i antena zostały zainstalowane obok toru. W celu symulacji warunków rzeczywistych stosowano jedynie standardowe produkty. Ponadto, wyniki oceniano w czasie rzeczywistym, stosując środki programowo-sprzętowe Ha-VIS i zapisywanie do pliku - dokładnie taką samą konfigurację, jaka jest stosowana m.in. w aktualnych aplikacjach u klientów końcowych.

PRZEBIEG TESTU

Podczas testu próbnego przejechaliśmy wyścigowym samochodem elektrycznym obok anten RFID z prędkością 80 kilometrów na godzinę. Wszystkie systemy funkcjonowały skutecznie i niezawodnie wykryły samochód. Drugi wyścig: elektryczny samochód wyścigowy przejechał z prędkością 120 kilometrów na godzinę - tutaj również nie było problemu - pojazd został wykryty.

Nie zwiększano już prędkości dla tego typu pojazdów elektrycznych, ponieważ projekt Formuła Student korzysta tylko z krótkiego toru do sprintu o długości 75 m. W związku z tym, w trzeciej rundzie, wykorzystano samochód wyścigowy z silnikiem spalinowym, osiągając prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę (warto na marginesie zauważyć, że to jest to bardzo duża prędkość jak na samochody wyścigowe Formuły Student.

Identyfikacja była oczywiście poprawna, ale nie były to jeszcze granice możliwości technologii RFID. Roadster znanego niemieckiego producenta w ostatnim biegu osiągnął zaskakujący wynik - nawet przy 200 km/h pojazd został niezawodnie wykryty! Oto dane techniczne: unikalny numer (kod EPC) o długości 96 bitów został odczytany dziewięć razy. Potwierdza to wysoką skuteczność technologii RFID firmy HARTING i jednocześnie oznacza, że zespół firmy może teraz zająć się poszukiwaniem nowych wyzwań.

Harting Polska Sp. z o.o.
www.harting.pl

Powiązane treści
Procesor RFID i Master IO-Link w jednym
Znakowanie produktów
Zobacz więcej w kategorii: Prezentacje firmowe
PLC, HMI, Oprogramowanie
Windows 11 IoT Enterprise LTSC vs Windows 10 IoT Enterprise LTSC - kompleksowe porównanie obu systemów
Obudowy, złącza, komponenty
Przepusty kablowe MOREK dostępne w CSI S.A.
Silniki i napędy
Wszechstronność zastosowań w maszynach rolniczych - rozszerzenia dla napędu hydrostatycznego AgDrive
Przemysł 4.0
Dane, które zapobiegają awariom – droga do predykcyjnego utrzymania ruchu z ifm
Silniki i napędy
Firma OMRON wprowadza na rynek napędy AC z serii M1-EMP obsługujące komunikację Ethernet z użyciem wielu protokołów
PLC, HMI, Oprogramowanie
Energooszczędne platformy komputerowe Intel N dla automatyki przemysłowej w ofercie CSI S.A.
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Targi krajowe
Smart Home&IoT Expo - Międzynarodowe Targi Automatyki Wnętrz i Budynków Mieszkalnych
Gospodarka
Przyszłość rynku szyn zbiorczych
Gospodarka
Nowe wymogi dla eksportu maszyn do Indii: certyfikat BIS i lokalny przedstawiciel

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów