Bezpieczny, zdalny serwis instalacji automatyki

| Prezentacje firmowe Artykuły

Ubiquity to rozwiązanie softwarowo-hardwarowe firmy ASEM, które zapewnia zaawansowane funkcje bezpiecznego, zdalnego dostępu do instalacji, przygotowane na platformy Windows. Ubiquity umożliwia zdalny serwis i rekonfigurację pracy systemów automatyki, jednocześnie redukując koszty związane z serwisem i eksploatacją. Rozwiązanie przeznaczone jest dla użytkowników, którym zależy na ciągłości pracy instalacji, szybkości serwisu oraz tych, którzy potrzebują łatwego w użyciu narzędzia do konfiguracji i modyfikacji ustawień maszyn i całych instalacji. Jest też szczególnie przydatne podczas fazy odbiorów instalacji, nie wymaga bowiem obecności wykwalifikowanej ekipy technicznej w miejscu uruchomienia, co znacznie ogranicza koszty inwestycji.

Bezpieczny, zdalny serwis instalacji automatyki

Ubiquity pozwala na zdalny dostęp za pośrednictwem połączenia VPN (wykorzystując sieć Ethernet lub GSM/GPRS) do urządzeń automatyki (jak sterowniki programowalne, napędy, a także systemy sterowania i zdalnego nadzoru) podłączonych za pomocą sieci Ethernet i szeregowych.

Rozwiązanie nie wymaga instalacji dodatkowych urządzeń i pozwala na działanie w oddalonych instalacjach tak samo, jakby pracowało w sieci lokalnej. Umożliwia ono obsłudze technicznej i inżynierom wsparcia szybką reakcję na powstające problemy, bez konieczności wyjazdów i pobytów w fabrykach i zakładach, co zdecydowanie obniża koszty serwisu. Ubiquity jest również bardzo przydatne podczas fazy uruchamiania i odbioru instalacji ponieważ pozwala na modyfikacje i aktualizacje aplikacji, a także zdalne debugowanie sterowników PLC i innych urządzeń automatyki dostępnych w sieci.

Pakiet Ubiquity składa się z następujących elementów:

  • Ubiquity Control Center jest aplikacją instalowaną na komputerze serwisowym, umożliwiającą konfigurację połączenia z urządzeniami zdalnymi. Komputer z Ubiquity Control Center pełni funkcję stacji nadzorczej.
  • Ubiquity Runtime to aplikacja instalowana na urządzeniu zdalnym, z którym będzie nawiązywana komunikacja. Aplikacja Ubiquity Runtime dostępna jest dla urządzeń firmy ASEM (HMI, IPC oraz routery).
  • Domena na serwerze Ubiquity - konto na serwerze, które przechowuje informacje o użytkownikach i urządzeniach dostępnych w systemie.

KOMUNIKACJA W CHMURZE

Fot. 1. Routery Ubiquity udostępniają funkcje zdalnego dostępu serwisowego także urządzeniom firm trzecich

Domena Ubiquity jest hostowana w chmurze, co z jednej strony zapewnia wysoki poziom dostępności, z drugiej zaś gwarantuje bezpieczeństwo danych. Dostęp do instalacji możliwy jest z dowolnego miejsca za pośrednictwem stacji nadzorczej Control Center.

Aplikacja Control Center zawiera funkcje zdalnego pulpitu, narzędzie służące do wymiany plików (bez konieczności instalacji i konfiguracji serwerów FTP), a także prosty czat do komunikacji z operatorami zdalnych systemów. Połączenia te realizowane są w zaszyfrowanym tunelu.

Warto zwrócić uwagę, że korzystanie z rozwiązania nie wiąże się z opłatami za przesyłane dane i urządzenia podpięte do systemu. Ubiquity oferuje nielimitowaną liczbę połączeń, przesyłanie danych bez limitu i nieograniczoną liczbę urządzeń.

Sprawną obsługę Ubiquity zapewnia redundantna i rozproszona infrastruktura serwerów przygotowana przez ASEM. Do obsługi przygotowane zostały dwie farmy serwerów w Europie (w Monachium i Amsterdamie), dwie w Stanach Zjednoczonych (na wschodnim i zachodnim wybrzeżu) oraz dwie w Azji (w Singapurze i Hongkongu).

Na co pozwala Ubiquity:

  • zdalne programowanie, debugowanie i aktualizacja sterowników PLC, paneli HMI, komputerów IPC, napędów i innych urządzeń automatyki,
  • analizy nieprawidłowego działania i błędów,
  • aktualizowanie aplikacji softwarowych.

ROUTERY UBIQUITY

Routery Ubiquity to niezależne rozwiązania udostępniające funkcje zdalnego dostępu serwisowego dowolnym urządzeniom automatyki (także firm trzecich). Routery z serii RMxx, oprócz podstawowych funkcji zdalnego dostępu serwisowego zapewnionych przez urządzenia serii RKxx, udostępniają możliwość logowania danych historycznych.

Dane są przechowywane w lokalnej pamięci routera i mogą być w prosty sposób pobrane na dysk twardy komputera z wykorzystaniem aplikacji Control Center. Dodatkowo istnieje możliwość ustawiania powiadomień alarmowych za pośrednictwem e-maili lub wiadomości SMS, a także ekranów graficznych, do których dostęp można uzyskać z poziomu: aplikacji Control Center, aplikacji mobilnej Premium HMI Mobile lub przeglądarki internetowej.

Routery RMxx występują w dwóch wersjach sprzętowych: Ethernet (RM10) i Ethernet plus GSM (RM11). Oba typy urządzeń mają wbudowane interfejsy: 2 × Ethernet, RS-232/422/485, USB 2.0, a także dwa wejścia cyfrowe 24 V i dwa wyjścia cyfrowe 24 VDC - 200 mA. RM11 są wyposażone w modem 2G/3G/3G + EDGE/HSPA. Urządzenia pracują w temperaturze 0...+50°C. Dostępne są także wersje specjalne o rozszerzonym zakresie temperaturowym pracy (RMxx-ET) - RM10-ET: -20...+70°C; RM11-ET: -20...+60°C.

Dzięki wykorzystaniu możliwości oferowanych przez środowiska Premium HMI i Ubiquity routery RMxx umożliwiają konfigurację i obsługę dodatkowych funkcji. Oto najważniejsze z nich:

  • logowanie danych historycznych,
  • obsługa ekranów graficznych,
  • alarmowanie e-mail / SMS,
  • dostęp do wizualizacji z: aplikacji Control Center, aplikacji mobilnej Premium HMI Mobile oraz przeglądarki internetowej,
  • obsługa skryptów VBA.

Wszystkie wyżej wymienione funkcjonalności programowane są z poziomu aplikacji Premium HMI, służącej do tworzenia wizualizacji na panele operatorskie firmy ASEM. Za pośrednictwem aplikacji możemy m.in.: utworzyć ekrany graficzne, czy też zdefiniować moduły logowania danych ze sterownika oraz alarmowania e-mail / SMS.

Sabur
www.sabur.com.pl