IoT gateway a traceability w branży automotive
| TechnikaProducent części samochodowych - firma Faurecia - udoskonaliła mechanizm identyfikowalności produkcji części poprzez zwiększenie łączności i szybkości komunikacji między maszynami w produkcji a ich systemem MES. Rezultatem jest wyższa jakość dostarczanych części, skrócenie czasu rozwoju produktu i szkoleń.
Faurecia jest jednym z największych na świecie dostawców wyposażenia samochodowego, dzięki czemu stała się poważnym graczem na światowym rynku motoryzacyjnym. Ceniona za "doskonałość operacyjną" i wiedzę technologiczną Faurecia jest preferowanym partnerem przez producentów samochodów na całym świecie.
Firma zatrudnia pracowników w 330 zakładach produkcyjnych oraz 30 ośrodkach badawczo-rozwojowych, rozmieszczonych w 34 krajach na całym świecie i specjalizuje się w czterech kluczowych dziedzinach: fotelach samochodowych, wnętrzach samochodowych, zewnętrznych modułach samochodowych oraz technologiach kontroli emisji spalin.
Marka jest rozpoznawana jako pionier w innowacjach technologicznych poprzez zmniejszenie wagi pojazdów, zmniejszając przy tym negatywny wpływ na środowisko. W tym samym czasie Faurecia rozwija nowe procesy produkcyjne, rewolucjonizując metody produkcyjne.
WYZWANIE
Chociaż Faurecia posiada duże doświadczenie w dostarczaniu swoim klientom produktów wzorcowej jakości, rosnąca potrzeba identyfikowalności produktów motywowała firmę do dalszych wysiłków. Producenci samochodów oczekują na żądanie historii produktu, informacji dotyczących procesu wykonywanych operacji, jak i produkcji.
Klienci chcieli wiedzieć, jaka poduszka została zainstalowana w danym pojeździe, jaka wyprodukowana oraz jak każda poduszka powietrzna została zamontowana, w tym np. moment dokręcenia i kąt montażu. Mimo, że dane te od dawna były dostępne, rozwiązania związane ze zbieraniem i dystrybucją danych nie były na równi z wydajnością i skalowalnością, którą można osiągnąć z wykorzystaniem dzisiejszych, nowoczesnych rozwiązań i struktur IoT.
"W erze nowoczesnej produkcji informacja jest królem", powiedział Rafael Unruh, menedżer Competence Center Faurecia. "Dzisiaj konsumenci oczekują, że mogą uzyskać aktualne informacje na temat procesu w dowolnej chwili bez konieczności interwencji człowieka. Zdaliśmy sobie sprawę, że musimy zapewnić większą przejrzystość naszych procesów i produktów, dzięki czemu nasi klienci mogą zaplanować i odpowiednio zareagować na zmiany, dbając o swoje własne korzyści", dodaje.
PODEJŚCIE
Zdając sobie sprawę, że łączność, dostęp do danych i skalowalność jest niezbędna, Faurecia określa i poszukuje rozwiązania komunikacyjnego, które pomoże łączyć się z różnymi sterownikami w fabryce. Po testach innego producenta serwerów OPC, firma stwierdziła, że to rozwiązanie było zawodne - spowodowało przeciążenie serwera i utratę danych. Firma zwróciła się do Kepware i rozpoczęła pilotażowy projekt w swojej fabryce w Porto Real, w Brazylii.
Faurecia miała już w przeszłości styczność z rozwiązaniami firmy Kepware, wykorzystując KEPServerEX od wielu lat, łącząc zakład produkcyjny (sterowniki PLC) z IJ Core - własnym systemem MES z wykorzystaniem protokołu OPC DA. Protokół OPC DA pośredniczący w komunikacji został uznany za przestarzały i zbyt skomplikowany dla tego rozwiązania. Faurecia podjęła decyzję zmiany protokołu z OPC DA na OPC UA, który chociaż bardziej nowoczesny, okazał się jeszcze bardziej skomplikowany i wymagający we wdrożeniu.
Po poznaniu celów Faurecii przedstawiciele Kepware mogli zalecić wdrożenie REST Server Agent w IoT Gateway dla KEPServerEX, który ukazał się na rynku w październiku 2015r. Deweloperzy pracujący z systemem MES Faurecii byli zaznajomieni z REST/HTTP (protokoły wszechobecne w branży IT oraz w sieci web i wykorzystywane w platformach Internetu Rzeczy - IoT). Byli podekscytowani nowym oprogramowaniem pośredniczącym wykorzystującym już istniejące połączenia KEPServerEX.
Faurecia posiada lokalny serwer z IJ Core w każdej z swoich fabryk. Wykorzystując IoT Gateway, firma rozpoczęła zbieranie danych z hali produkcyjnej i przesłała je do IJ Core za pomocą REST/HTTP. System IJ Core był wtedy w stanie przechowywać te informacje, spełniając tym samym wymagania klientów dotyczące identyfikowalności produktu obejmującej kilka lat.
"Łatwość wdrożenia i użytkowania IoT Gateway oraz możliwość komunikowania się z najważniejszymi urządzeniami w hali produkcyjnej daje nam spokój", powiedział Unruh. "Jesteśmy w stanie skoncentrować się na innych aspektach biznesu, bo to po prostu działa. Dzięki przejrzystości procesów, które mamy na miejscu, jesteśmy w stanie wykonać więcej świadomych decyzji w przyszłości, co jest bezcenne."
REZULTATY
Poprzez wdrożenie IoT Gateway jako medium komunikacyjnego pomiędzy sterownikami PLC a IJ Core Faurecia jest w stanie zapewnić klientom wymaganą identyfikowalność produktów. Uzyskując nowy dostęp do danych produkcyjnych części dostarczanych przez Faurecię, najwięksi na świecie producenci samochodów są w stanie spełniać wymogi regulacyjne i poprawić ogólną jakość produktu dla konsumentów.
Rozwiązanie to poprawia również jakość pracy programistów pracujących nad IJ Core. Operatorzy pracujący przy procesie produkcyjnym uważają, że komunikacja odbywa się znacznie szybciej a dział kontroli jakości wreszcie ma kompletne i niezbędne dane do monitoringu jakości produktu. Wykorzystanie znanego protokołu REST zamiast OPC pozwala na poświęcenie uwagi na opracowanie nowych rozwiązań w celu zwiększenia wydajności hali i skrócenia czasu rozwiązywania problemów.
Ponadto, technologia przyczynia się do wypełnienia luki między technologiami operacyjnymi (OT) i technologiami informatycznymi (IT) poprzez umożliwienie łatwego dostępu do danych np. kierownictwu w sali konferencyjnej w celu zwiększenia efektywności pracy całej organizacji. Od czasu implementacji IoT Gateway dla KEPServerEX Faurecia jest w stanie skrócić czas projektowania z sześciu miesięcy do zaledwie kilku dni.
Spowodowało to znaczne oszczędności czasu i wydatków - a to przełożyło się na zadowolenie klientów. Ze względu na łatwość wdrożenia i ogólnego sukcesu pilotażowego projektu w Porto Real, w Brazylii, Faurecia planuje wprowadzenie rozwiązania KEPServerEX w fabrykach w Azji, Ameryce Północnej i Europie.
Firma planuje również dalszą analitykę pozyskanych informacji w przyszłości. Dalsze wykorzystanie danych przez kierownictwo zakładu na ekranie tabletu oraz możliwość monitorowania i wykonywania zmian w czasie rzeczywistym w celu redukcji nieplanowanych przestojów i poprawy działania to znaczące zalety rozwiązania.
"Widzimy ogromny potencjał w IoT Gateway i jesteśmy podekscytowani kolejnymi wdrożeniami tego rozwiązania w 34 krajach, w których działamy", powiedział Unruh. "Widzimy ogromne korzyści z tego wdrożenia, mamy dostęp z sali konferencyjnej do danych z hali produkcyjnej; pozostało tylko czekać na wdrożenie i wykorzystanie tego systemu w pozostałych lokalizacjach. Jesteśmy w stanie być szybsi i mądrzejsi w naszym procesie decyzyjnym, co prowadzi do lepszych produktów i usług dla naszych klientów."
Przemysław Sitek
INEE Sp. z o.o.
www.inee.pl