Jak jest zbudowana układnica?

Intralogistyka oraz logistyka zakładowa obejmują rozwiązania w zakresie organizacji, realizacji i optymalizacji wewnętrznego przepływu materiałów oraz produktów w magazynach i na liniach produkcyjnych. Zagadnienia te są kluczowe dla zapewniania wydajności i ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstw. Również w związanej z nimi branży technologicznej regularnie wprowadzane są innowacje, przykładowo autonomiczne roboty mobilne, a także modernizuje się urządzenia i systemy o już ugruntowanej pozycji – takie jak wózki widłowe czy przenośniki taśmowe. Przedstawiamy kompendium dotyczące tytułowej tematyki.

Posłuchaj
00:00
Spis treści

Jak jest zbudowana układnica?

Najważniejsze elementy, z jakich są typowo zbudowane tytułowe urządzenia, to: rama z profili metalowych, karetka z chwytakiem albo z widłami, którymi ładunek jest podnoszony, a następnie wsuwany w głąb regału, układ podnoszenia karetki, szyny jezdne i szyna zasilająca, zabezpieczenia, panel sterowania. Zależnie od modelu układnice mogą się różnić: udźwigiem, wymiarem ładunku, wysokością podnoszenia, czasem cyklu, wydajnością.

Układnice regałowe przemieszczają się korytarzami, które rozmieszczone są między rzędami półek magazynowych. W jednym cyklu mogą zarówno załadowywać, jak i wyładowywać towary. Dzięki temu charakteryzuje je bardzo duża wydajność, na przykład w porównaniu z wózkami widłowymi. Nie jest to jednak ich jedyna zaleta w zestawieniu z tymi pojazdami.

Przede wszystkim wózki widłowe mają ograniczoną, typowo do kilku, maksymalnie do kilkunastu metrów, wysokość podnoszenia towarów. Tymczasem w przypadku układnic wysokość, na którą są one w stanie przemieszczać ładunek, przekracza zwykle kilkadziesiąt metrów.

Z drugiej strony wózki widłowe mają większą swobodę ruchu, natomiast układnice poruszają się tylko wzdłuż korytarzy, w kierunkach góra–dół oraz w głąb półek regałów, chociaż dostępne są też układnice pracujące po łuku, obsługujące jednocześnie kilka korytarzy. Za to pracę układnic można w pełni zautomatyzować.

Spis treści
Powiązane treści
Intralogistyka na autopilocie - szybki wzrost rynku autonomicznych systemów transportowych (AGV)
Jeden system, który zmienia wszystko - modułowy system automatyki MOVI-C
Wózki AGV - sprawna i bezpieczna logistyka zakładowa
Locus Robotics przekracza 5 miliardów operacji picking – przełom w automatyzacji magazynów
Zobacz więcej w kategorii: Temat miesiąca
Artykuły
Transport szynowy - energoelektronika, automatyka, komunikacja
Artykuły
Nowoczesne wyposażenie produkcji
Roboty
Automatyzacja w przemyśle drzewnym, meblarskim i papierniczym
Roboty
Automatyzacja i robotyzacja sortowania, pakowania, paletyzacji
Przemysł 4.0
Sztuczna inteligencja i cyfrowy przemysł
Artykuły
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Zobacz więcej z tagiem: Przemysł 4.0
Gospodarka
Infios i AWS tworzą inteligentny łańcuch dostaw z agentami AI
Gospodarka
Trwają targi Warsaw Industry Week 2025 - fotorelacja
Prezentacje firmowe
Efektywny transport produktów dzięki kompaktowemu spiralnemu systemowi transportowemu

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów