Jak jest zbudowana układnica?
Najważniejsze elementy, z jakich są typowo zbudowane tytułowe urządzenia, to: rama z profili metalowych, karetka z chwytakiem albo z widłami, którymi ładunek jest podnoszony, a następnie wsuwany w głąb regału, układ podnoszenia karetki, szyny jezdne i szyna zasilająca, zabezpieczenia, panel sterowania. Zależnie od modelu układnice mogą się różnić: udźwigiem, wymiarem ładunku, wysokością podnoszenia, czasem cyklu, wydajnością.
Układnice regałowe przemieszczają się korytarzami, które rozmieszczone są między rzędami półek magazynowych. W jednym cyklu mogą zarówno załadowywać, jak i wyładowywać towary. Dzięki temu charakteryzuje je bardzo duża wydajność, na przykład w porównaniu z wózkami widłowymi. Nie jest to jednak ich jedyna zaleta w zestawieniu z tymi pojazdami.
Przede wszystkim wózki widłowe mają ograniczoną, typowo do kilku, maksymalnie do kilkunastu metrów, wysokość podnoszenia towarów. Tymczasem w przypadku układnic wysokość, na którą są one w stanie przemieszczać ładunek, przekracza zwykle kilkadziesiąt metrów.
Z drugiej strony wózki widłowe mają większą swobodę ruchu, natomiast układnice poruszają się tylko wzdłuż korytarzy, w kierunkach góra–dół oraz w głąb półek regałów, chociaż dostępne są też układnice pracujące po łuku, obsługujące jednocześnie kilka korytarzy. Za to pracę układnic można w pełni zautomatyzować.