Część środków na realizację zamówienia pozyskana zostanie z unijnego Funduszu Spójności. Nowoczesne składy obsługiwać będą trasy Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia - Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków - Szczecin (przez CMK, Łódź, Kutno i Poznań). Pociągi będą spełniać wymagania systemu sterowania ruchem ERTMS (z systemem ETCS).
PKP Intercity ogłosiła 23 sierpnia przetarg na zakup kolejnych 20 EZT i rozpoczęła tym samym drugi etap inwestycji. Elektryczny zespół trakcyjny to pojazd kolejowy o własnym napędzie elektrycznym, składający się z dwóch członów sterowniczych na obu końcach oraz ewentualnych członów pośrednich. Poszczególne człony nie mogą być rozłączane, ale możliwe jest łączenie całych pojazdów tego samego typu. Kolejnych 20 pociągów pojawi się na trasach Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.
Stadler Polska jest częścią szwajcarskiej grupy Stadler Rail. Zlokalizowany w Siedlcach polski zakład produkcyjny powstał w 2007 r. i na terenie 11800 m² zatrudnia ponad 500 pracowników. Newag SA jest jedną z największych polskich firm zajmujących się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego. Mieści się w Nowym Sączu i zatrudnia 1300 osób.
źródło: PKP Intercity