Gotthard-Basistunnel z instalacjami ABB przyjął pierwszy przejazd pasażerski

W ubiegłym tygodniu najdłuższym kolejowym tunelem świata przejechał pierwszy pociąg pasażerski. Firma ABB dostarczyła główne systemy elektryczne całej sieci energetycznej 50 Hz zasilającej infrastrukturę tunelu oraz układy zasilające i sterujące systemami wentylacji. Instalacje te, mające moc 15,6 MW, są najpotężniejszą konstrukcją tego typu na świecie. Tunel o długości 57 km powstawał przez 17 lat, a koszt jego budowy wyniósł około 11 mld euro.

Posłuchaj
00:00

ABB wyposaża także w przekształtniki trakcyjne lokomotywy produkowane przez Stadler Rail, które od 2019 roku będą jeździć na trasie tunelu.

Tunel przecinający masyw Świętego Gotarda to obecnie najdłuższy kolejowy tunel świata. Dotychczas był nim tunel Seikan łączący wyspy Honsiu i Hokkaido. Japoński tunel ma długość 53,9 km.

Gotthard-Basistunnel to dwa tunele jednotorowe połączone co 325 m łącznikami poprzecznymi. Łączna długość wszystkich tuneli wynosi 152 km. Maksymalna grubość masywu skalnego nad tunelem osiąga 2300 m. Przewidywana przepustowość tunelu dopuszcza 260 pociągów towarowych i 65 pociągów pasażerskich dziennie, a maksymalne prędkości pociągów to odpowiednio 160 i 250 km/h. Tunel wyposażony jest w system ETCS poziomu 2.

źródło: ABB

Powiązane treści
Łódzki zakład ABB zaprojektuje i wyprodukuje przesuwniki fazowe dla PSE
Łódzki zakład ABB wyprodukuje transformatory dla Bombardiera
Koncern ABB przejmie firmę B&R
ABB rozszerza zakres działalności w Polsce
Nowe zamówienie ABB
System z Aleksandrowa Łódzkiego oszczędzi 30% energii zużywanej przez metro
ABB przejmuje NUB3D - hiszpańskiego pioniera kontrolnych technologii 3D
Firma ABB zmodernizowała jeden z największych polskich magazynów gazu
System automatyki budynkowej ABB
ABB informuje o zrealizowanych projektach
Roboty ABB w największym w Europie, polskim zakładzie cukierniczym
ABB otworzy w Krakowie największe Globalne Centrum Usług Wspólnych
ABB dostarczy pakiety trakcyjne dla Newaga
250 robotów ABB będzie produkować nowego SUV-a Mercedesa
Trako 2015: nagroda dla ABB za system ENVILINE ERS
ABB wyprodukuje kolejne zespoły napędowe dla lokomotyw Newaga
Rynek automatyki w tunelach - ponad 5 mld dolarów w 2024 roku
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Robotyka humanoidalna pod presją: AI napędza inwestycje szybciej niż realne wdrożenia
PLC, HMI, Oprogramowanie
Dassault Systèmes oferuje SOLIDWORKS 2026
Silniki i napędy
BIBUS MENOS na obchodach 20-lecia SECOH w Chinach: partnerstwo oparte na innowacjach i jakości
Przemysł 4.0
ABB otwiera nowe biuro w Poznaniu. Firma chce wesprzeć transformację energetyczną i automatyzację w regionie
Przemysł 4.0
Technologie submilimetrowe dla najbardziej wymagających sektorów przemysłu
Roboty
Teradyne Robotics otwiera nowe centrum operacyjne w USA - produkcja cobotów od 2026 roku

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów