Gotthard-Basistunnel z instalacjami ABB przyjął pierwszy przejazd pasażerski
| Gospodarka ArtykułyW ubiegłym tygodniu najdłuższym kolejowym tunelem świata przejechał pierwszy pociąg pasażerski. Firma ABB dostarczyła główne systemy elektryczne całej sieci energetycznej 50 Hz zasilającej infrastrukturę tunelu oraz układy zasilające i sterujące systemami wentylacji. Instalacje te, mające moc 15,6 MW, są najpotężniejszą konstrukcją tego typu na świecie. Tunel o długości 57 km powstawał przez 17 lat, a koszt jego budowy wyniósł około 11 mld euro.
ABB wyposaża także w przekształtniki trakcyjne lokomotywy produkowane przez Stadler Rail, które od 2019 roku będą jeździć na trasie tunelu.
Tunel przecinający masyw Świętego Gotarda to obecnie najdłuższy kolejowy tunel świata. Dotychczas był nim tunel Seikan łączący wyspy Honsiu i Hokkaido. Japoński tunel ma długość 53,9 km.
Gotthard-Basistunnel to dwa tunele jednotorowe połączone co 325 m łącznikami poprzecznymi. Łączna długość wszystkich tuneli wynosi 152 km. Maksymalna grubość masywu skalnego nad tunelem osiąga 2300 m. Przewidywana przepustowość tunelu dopuszcza 260 pociągów towarowych i 65 pociągów pasażerskich dziennie, a maksymalne prędkości pociągów to odpowiednio 160 i 250 km/h. Tunel wyposażony jest w system ETCS poziomu 2.
źródło: ABB