Jakich pracowników poszukuje polska branża motoryzacyjna?
| Gospodarka ArtykułySektor motoryzacyjny jest jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie branż przemysłowych, która też szybko adaptuje się do zmieniających się potrzeb rynku. W Polsce jest to również jedną z największych i najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu, w której pracuje około 200 tys. osób. Zmianom w niej zachodzącym poświęcona była konferencja zorganizowana przez Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych oraz Departament Innowacji Ministerstwa Rozwoju.
Celem spotkania "Przemysł 4.0 a edukacja i kwalifikacje" było przede wszystkim omówienie możliwości współpracy pomiędzy światem biznesu, nauką oraz rządem, a także zarządzania zmianami w zakresie edukacji i zwiększania kompetencji pracowników.
Praktycy branży motoryzacyjnej (i nie tylko)
Motoryzacja przechodzi obecnie przez głęboki okres transformacji będącej wynikiem nowych wymogów regulacyjnych dotyczących m.in. ochrony środowiska, rosnącego znaczenia alternatywnych napędów i elektromobilności oraz innych megatrendów, jak np. rozwój pojazdów autonomicznych oraz przyszłe odchodzenie od własności samochodu na rzecz zakupu usługi związanej z przemieszczaniem. - Wszystko to może całkowicie zmienić DNA samochodu osobowego - mówiła podczas swojego wystąpienia Henryka Bochniarz z Konfederacji Lewiatan.
Według badania "MotoBarometr 2017", które zrealizowała firma Exact Systems, aż 60% ankietowanych firm z sektora motoryzacyjnego w Polsce planuje zwiększyć zatrudnienie do końca bieżącego roku. Na ten temat mówił Paweł Gos, prezes zarządu firmy, który przedstawił możliwe zmiany na rynku pracy w kontekście Przemysłu 4.0. Obecnie, jako główne bariery wdrażania tego ostatniego oraz innowacji technologicznych, przedstawiciele firm branży motoryzacyjnej postrzegają właśnie brak możliwości pozyskiwana odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów (35%) oraz niewystarczające kompetencje kadry w zakresie nowych technologii (23%). Wybrane slajdy z tego wystąpienia przedstawiono na rysunkach.
Podczas spotkania swoje prezentacje wygłosili również m.in. prof. dr hab. Wojciech Paprocki z SGH, Dariusz Downer z firmy Robert Bosch, Anna Szczeblewska z PwC Polska oraz Krystian Waszkiewicz z Volkswagen Poznań i Paweł Stefański reprezentujący firmę Balluff. Omawiane zagadnienia dotyczyły m.in. Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0 w kontekście branży automotive, kształcenia zawodowego i połączenie mechatroniki, automatyzacji oraz digitalizacji w przemyśle.
Plany rządowe
Na konferencji obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, w tym podsekretarz stanu Jadwiga Emilewicz. - Przemysł motoryzacyjny w Polsce jest tym sektorem, który przyspiesza najszybciej. Widzimy w nim ogromną szansę na zwiększenie potencjału polskiej gospodarki i wierzymy, że jeśli odpowiednio zabezpieczymy go legislacyjnie i systemowo, to uda się nam przyspieszyć razem - mówiła pani podsekretarz. Zacieśnienie omawianej współpracy w zakresie kształcenia i edukacji jest jednym z głównych celów Polskiej Platformy Przemysłu 4.0, nad którą pracuje obecnie ministerstwo. Do jej działań statutowych należało będzie również zwiększanie dostępu do informacji na temat Przemysłu 4.0, budowanie zaufania do nowych technologii oraz współpracy pomiędzy przedsiębiorcami. Projekt nowo powstającej platformy przedstawił zgromadzonym Jan Filip Staniłko z Ministerstwa Rozwoju.
Jadwiga Emilewicz (po lewej) oraz Henryka Bochniarz |
Debata i wnioski
- O tym, czy branża motoryzacyjna pozostanie kołem zamachowym polskiej gospodarki, zadecyduje jej umiejętność dostosowania się do zmian w ramach czwartej rewolucji przemysłowej - mówił Paweł Wideł ze Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. Poprowadził on również debatę na zakończenie konferencji, podczas której przedstawiciele branży stwierdzili, że wymogi co do kwalifikacji technicznych będą zmieniały się wraz z postępem technologicznym. Większy nacisk zostanie położony m.in. na umiejętność pracy w zespole, rozwój kompetencji miękkich i zdolności kreatywnego myślenia.
Ze względu na zróżnicowaną i bardzo rozbudowaną matrycę potrzeb edukacyjnych, wysoce potrzebna jest współpraca wszystkich trzech sektorów, tj. przemysłu, nauki i administracji, w szczególności na polu edukacji nauczycieli szkolnictwa zawodowego i uczelni wyższych. - Polskiej edukacji potrzebne jest zwiększenie prestiżu kształcenia zawodowego. Z łatwością można to osiągnąć, zapraszając do polskich zakładów produkcyjnych uczniów oraz pokazując im, na czym opiera się i czym jest nowoczesny przemysł - podsumowała temat Krystyna Boczkowska, prezes zarządu spółki Robert Bosch.
Na zdjęciu głównym: Krystian Waszkiewicz z firmy Volkswagen Poznań