Sprzedaż silników i napędów VSD zintegrowanych z maszynami osiągnie 1,4 mld dolarów

| Gospodarka Silniki i napędy

Według najnowszych analiz IHS Markit, globalny rynek zintegrowanych silników i napędów montowanych na maszynach będzie w ciągu pięciu lat - od 2017 roku - wzrastał średnio o 6,8% rocznie, osiągając wartość 1,4 mld dolarów do roku 2022. Wśród czynników kluczowych dla rozwoju tego rynku znajdzie się ekspansja w zakresie produkcji maszyn oraz dodatkowe przychody generowane przez sprzedaż bezszczotkowych silników i serwomotorów AC.

Sprzedaż silników i napędów VSD zintegrowanych z maszynami osiągnie 1,4 mld dolarów

W 2017 r. napędy zintegrowane odpowiadały za prawie dwie trzecie (65,6%) przychodów na omawianym rynku, a montowane na maszynach przyniosły pozostałą, trzecią część. Pod względem liczby dostaw zintegrowane napędy stanowiły ponad 75% rynku, a montowane na maszynach reprezentowały mniej niż jedną czwartą.

Największym obszarem zastosowań dla silników zintegrowanych i montowanych na maszynach są urządzenia do transportu materiałów, które w 2017 r. były źródłem 16,6% przychodów. Wynik ten IHS przypisuje zwiększającemu się zapotrzebowaniu na systemy przenośnikowe w takich zastosowaniach, jak sortowanie przesyłek pocztowych czy obsługa bagażu.

Duża liczba silników zintegrowanych potrzebna jest również w przypadku maszyn pakujących, które często dysponują wieloma osiami napędzanymi przez silniki o niskiej lub średniej mocy. Maszyny pakujące często wykonują wiele zadań i wymagają elastyczności, by dostosowywać się do nowych kształtów opakowań i materiałów.

Potrzeba elastyczności przyczynia się również do coraz szerszego stosowania modułowych konstrukcji maszyn - to trend, z którego szczególnie korzysta rynek silników zintegrowanych. Ponadto sektor maszyn pakujących jest ściśle powiązany z wynikami rynku żywnościowego, napojów i wyrobów tytoniowych, który - według przewidywań IHS Markit - będzie w latach 2017-2022 rozwijał się w tempie określonym przez CAGR na poziomie 7,7%.

Najczęstsze typy silników zintegrowanych w przemyśle spożywczym, napojowym i tytoniowym to bezszczotkowe serwosilniki i silniki indukcyjne prądu zmiennego. Jednak tutaj ich przyjęcie zostało przyhamowane przez potrzebę wytrzymywania przez maszyny niezbędnego zmywania.

W sektorze przeładunku materiałów zintegrowane silniki są szeroko stosowane w aplikacjach przenośnikowych, na maszynach o dużych długościach, w których dzięki temu zredukować można okablowanie. Aplikacje transportowe zazwyczaj wymagają kontroli prędkości, a nie kontroli położenia, i tutaj najszerzej wykorzystywane są zintegrowane napędy indukcyjne AC i bezszczotkowe DC.

 
Globalny rynek silników zintegrowanych i napędów montowanych na maszynach, w zależności od sektora przemysłowego, wg IHS Markit

IHS Markit informuje, że sprzedaż napędów montowanych na maszynach jest wzmacniana również przez ich wysoką efektywność i potrzebę zmniejszenia zużycia energii. Producenci preferują napędy montowane na maszynach zamiast samodzielnych napędów, pod warunkiem że są one niedrogie i zapewniają funkcjonalne ulepszenia.

IHS sugeruje, że rynek napędów montowanych na maszynach będzie korzystał na konieczności wymiany urządzeń, ponieważ dostawcy rozszerzają ofertę systemów napędowych montowanych na maszynach. Aktualnie motorem wzrostu rynku jest coraz większe zapotrzebowanie na maszyny w sektorze opakowań, etykietowania, transportu materiałów, w sektorze żywności i napojów oraz w branży tytoniowej.

W 2017 roku to przenoszenie (handling) i pakowanie materiałów stanowiły dla napędów montowanych na maszynach najszybciej rosnące rynki. Ich szacunkowa wartość wyniosła odpowiednio 57,5 mln i 45,1 mln dolarów. Oczekuje się, że te dwa sektory będą w latach 2017-2022 rosły na poziomie CAGR odpowiednio 8,8 oraz 8,9%.

Chociaż wskaźniki wzrostu są pozytywne, IHS Markit ostrzega, że ​​bezpośrednim wyzwaniem dla producentów napędów montowanych na maszynach będzie obniżenie wysokich kosztów początkowych i wyraźniejsze poinformowanie użytkowników o korzyściach płynących z zastosowania ich produktów. Kolejną kwestią jest obecnie brak opracowań napędów montowanych na maszynach o wyższych mocach znamionowych.

źródło: Drives & Controls