Systemy ABB zasilą pierwszy elektryczny prom w Korei Południowej

| Gospodarka Zasilanie, aparatura nn

Firma ABB zawarła kontrakt ze stocznią Haemin Heavy Industries, w ramach którego dostarczy kompletne rozwiązanie obejmujące zasilanie i napęd dla pierwszego w pełni elektrycznego promu pasażerskiego w Pusan. Elektryczny prom jest jednym z pierwszych przedsięwzięć realizowanych przez południowokoreański rząd, w ramach programu związanego z redukcją emisji CO2. Zgodnie z planem do 2030 roku ma powstać 140 takich statków, które mają zastąpić te z napędem konwencjonalnym.

Systemy ABB zasilą pierwszy elektryczny prom w Korei Południowej

Firma ABB dostarczy kompleksowe rozwiązanie w zakresie energii elektrycznej i napędu dla promu, który ma zostać zwodowany w 2022 roku. Ten 40-metrowy katamaran będzie mógł zabrać na pokład do 100 pasażerów i pięciu członków załogi. Będzie kursował pomiędzy północnym i południowym portem w Pusanie, a podróż powrotna zajmie około godziny, przy średniej prędkości wynoszącej 13 węzłów (24 km/h).

Stocznia Haemin, z siedzibą w Busan, która specjalizuje się w lekkich, przyjaznych dla środowiska statkach, oraz ABB podpisały również umowę o współpracy dotyczącą kolejnych projektów w przyszłości.

Prom będzie zasilany przez dwa zestawy akumulatorów o pojemności 1068 kWh. Baterie zapewnią wystarczającą ilość energii, aby prom mógł odbyć do czterech rejsów powrotnych. Statek ma być ładowany w porcie, w nocy. W roli pokładowego systemu dystrybucji energii będzie wykorzystany Onboard DC Grid opracowany przez ABB. Będzie on odpowiedzialny za dostarczanie energii do podsystemów statku w najbardziej optymalny sposób. Po uruchomieniu prom będzie zdalnie monitorowany i wspierany przez ekspertów z globalnej sieci centrów operacyjnych ABB Ability Collaborative Operations Centers.

Zdalne wsparcie i łączność, wraz z zaawansowaną analizą danych umożliwianą przez system ABB Ability Remote Diagnostics, zapewni jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i optymalną wydajność, pomagając jednocześnie szybko wykrywać i usuwać usterki na pokładzie. Obecnie globalny przemysł promowy, który według stowarzyszenia branżowego Interferry jest odpowiedzialny za transport ponad 2 mld pasażerów rocznie, musi intensyfikować swoje działania, aby zmniejszyć swój ślad węglowy.

Technologia napędu elektrycznego ABB umożliwi Busan Port Authority natychmiastowe osiągnięcie globalnego celu wyznaczonego przez międzynarodową organizację morską, jakim jest obniżenie rocznych emisji CO2 o co najmniej 50% do 2050 roku, w porównaniu z poziomem z roku 2008. Elektryfikacja jest powszechnie uważana za jedno z kluczowych rozwiązań ograniczania emisji promów na całym świecie. Według danych Maritime Battery Forum, działa ponad 130 promów zasilanych bateriami, a dodatkowo ponad 90 jest w trakcie budowy.

źródło: Robotics&Automation