Bosch ma zamówienia na komputery samochodowe przekraczające 2 mld euro
| Gospodarka PLC, HMI, OprogramowanieGigant technologii motoryzacyjnej Bosch twierdzi, że pozyskuje zamówienia na komputery samochodowe, których wartość liczona jest w miliardach euro. Obecnie każdy pojazd integruje setki różnego rodzaju chipów, ale niewiele z nich ma na pokładzie jednostki centralne. Od ponad roku komputery samochodowe dostarczane przez firmę Bosch kontrolują wspomaganie kierowcy i utrzymanie bezpieczeństwa ruchu. Wkrótce stosowane będą komputery centralne obsługujące funkcje kokpitu i całą elektronikę nadwozia.
Bosch jest liderem pod względem oferty tego typu komputerów i zapewnia, że może dostarczyć urządzenia dla każdej konfiguracji samochodowej. Od lata 2020 r. firma pozyskała zamówienia na komputery samochodowe o łącznej wartości 2,5 mld euro.
- Komputery samochodowe mają dla firmy Bosch ogromny potencjał biznesowy. Już teraz nasze wysokowydajne komputery sprawiają, że producenci samochodów postrzegają nas jako jednego z wiodących partnerów inżynieryjnych i technologicznych - mówi dr Mathias Pillin, od stycznia 2021 roku prezes nowego działu Cross-Domain Computing Solutions.
Komputery samochodowe odgrywają kluczową rolę w działaniach firmy ukierunkowanych na rozszerzenie swojej roli w systemach elektronicznych, w dużej mierze wykorzystujących oprogramowanie. Rynek tych systemów jest wart około 20 mld euro, a jego roczne tempo wzrostu, od chwili obecnej do roku 2030, sięgnąć ma 15%.
W związku z dużym zapotrzebowaniem na komputery samochodowe na początku bieżącego roku utworzony zostanie nowy dział Cross-Domain Computing Solutions, który ma zatrudniać 17 tys. pracowników. W tej jednostce Bosch opracowywać będzie rozwiązania sprzętowe i programistyczne dla komputerów samochodowych, czujników i jednostek sterujących we wszystkich obszarach związanych z pojazdami.
Elektronika samochodowa przygotowuje się na przyszłe rozwiązania
W przyszłości wysokowydajne jednostki sterujące staną się niezbędne we wszystkich samochodach. Dzięki ogromnej mocy obliczeniowej - rzędu kilku miliardów operacji na sekundę - komputery centralne są w stanie przetwarzać duże zbiory danych potrzebne do zautomatyzowanej jazdy, realizacji usług opartych o dane, a także do ciągłych aktualizacji oprogramowania. Staną się one wkrótce standardem we wszystkich pojazdach - czy to kompaktowych, luksusowych sedanach, czy 40-tonowych ciężarówkach. Według agencji analitycznej McKinsey, udział oprogramowania w wartości pojazdu wzrośnie z zaledwie 10% obecnie, do 30% w przyszłości.
Komputer samochodowy jako jednostka centralna
W nadchodzących latach komputery samochodowe będą odpowiadać za sterowanie różnymi częściami pojazdu. Jedno urządzenie będzie odpowiedzialne za sterowanie nie tylko ruchem pojazdu, ale także np. elektroniką nadwozia. Nowoczesny komputer w kokpicie będzie mógł sterować nie tylko wyświetlaczami, systemem informacyjno-rozrywkowym i poleceniami głosowymi, ale także zadaniami z innych obszarów, takimi jak niektóre funkcje pomocnicze.
- Komputery samochodowe dostarczone przez Boscha umożliwią opanowanie nawet bardzo złożonych funkcji jazdy w poszczególnych zakresach pojazdów - mówi dr Mathias Pillin, który obejmie stanowisko prezesa nowego działu Cross-Domain Computing Solutions od stycznia 2021 roku.
Modułowa konstrukcja samochodowego komputera oferuje potencjał biznesowy
Bosch oferuje komputery samochodowe w formie skalowalnego zestawu zawierającego odpowiedni system elektroniczny, w tym sprzęt i oprogramowanie spełniające wszystkie wymagania. Taka modułowa konstrukcja zapewnia producentom samochodów dodatkową elastyczność przy opracowywaniu komputerów dla różnych modeli pojazdów.
W przypadku pojazdu klasy premium kolejne funkcje można zapewnić, dołączając do płytek drukowanych dodatkowe moduły lub specjalne chipy. W pojeździe kompaktowym strukturę komputera pokładowego można zmodyfikować tak, by zapewniał centralne sterowanie podstawowymi funkcjami związanymi z bezpieczeństwem.
źródło: Robotics&Automation