Chiny jako centrum eksportowe dla Tesli

| Gospodarka Aktualności

Tesla w grudniu przeniosła swoją siedzibę główną z Doliny Krzemowej do Austin. Gigafabryka zlokalizowana w Teksasie rozpocznie produkcję SUV-a modelu Y w tym roku, a w roku 2023 będzie tam powstawać długo oczekiwany Cybertruck. Tesla będzie wytwarzać w tym zakładzie również akumulatory składające się z ogniw typu 4680. Założyciel firmy, Elon Musk zapowiada, że będzie to największa na świecie fabryka ogniw.

Chiny jako centrum eksportowe dla Tesli

Niedawno odnotowany w Chinach wzrost zachorowań na COVID-19 przyczynił się do zablokowania całego Szanghaju, co w marcu zmusiło amerykański koncern motoryzacyjny do tymczasowego zamknięcia swoich fabryk. Według doniesień lokalnych mediów zakład nadal nie został uruchomiony.

Jeszcze przed wstrzymaniem produkcji w Chinach Tesla musiała mierzyć się z wysokim popytem na szybko rozwijającym się chińskim rynku, który w dużej mierze odpowiada również za eksport. W 2021 roku pojazdy wyprodukowane przez Teslę w Szanghaju objęły ponad połowę wszystkich dostaw firmy. W związku z tą sytuacją Tesla odnotowała spadek w ciągu ostatnich trzech miesięcy (styczeń-marzec). W tym okresie z linii montażowych zjechało 305,4 tys. pojazdów. W poprzednim kwartale było to 304,84 tys. Firma wskazuje, że był to wyjątkowo trudny kwartał z powodu przerw w łańcuchu dostaw.

Tesla nie ma pewności, czy fabryki zlokalizowane w Austin i Berlinie będą w stanie wystarczająco szybko zwiększyć moce produkcyjne, aby dorównać poziomowi sprzed wstrzymania działalności zakładu w Chinach. Dzięki, wcześniej wspomnianym, dwóm nowym fabrykom firma zamierza zwiększyć dostawy o 50% jeszcze w tym roku.

źródło: Nikkei Asia