VR/AR - gdzie i kiedy?

Czy widują Państwo na targach osoby w goglach wirtualnej rzeczywistości? Ostatnio zapewne praktycznie zawsze - staje się to tradycją. W realnym przemyśle z technologiami VR/AR (wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości) jest jednak różnie. Z jednej strony pojawiają się one coraz częściej w działach projektowych, szczególnie w towarzystwie oprogramowania CAD oraz cyfrowego bliźniaka, z drugiej zaś do powszechności jeszcze im daleko. Kierunek został jednak wyznaczony, a przemysł powinien pozostać jednym z głównych odbiorców rozwiązań VR/AR.

Posłuchaj
00:00

Tytułowe technologie kojarzone są najczęściej z grami wideo i rozrywką. Rzeczywiście takie aplikacje stanowią gros wszystkich ich zastosowań, a powiązany z nimi rynek w okresie 2020-2030 może wzrosnąć od około dwóch do ponad 55 mld dolarów rocznie. W domenie profesjonalnej największy pod względem wartości będzie sektor medyczny. Tutaj VR/AR stosowane będą w diagnostyce, operacjach, terapii i edukacji.

Wróćmy jednak do przemysłu. Można tu wyróżnić kilka popularnych scenariuszy zastosowań. VR to narzędzie pracy projektantów komponentów i urządzeń oraz innych inżynierów. Pozwala na wydajną pracę zespołową, ułatwia tworzenie prototypów, ich symulacje, skraca czas przygotowania do produkcji. Z technologii AR korzystają technicy i inżynierowie służb utrzymania ruchu. Gogle nakładające obrazy wirtualne na rzeczywiste zapewniają im informacje o parametrach pracy urządzeń, mogą nawet poprowadzić przez cały proces serwisowania. Jest to szczególnie przydatne podczas pracy w odległych obiektach.

Technologie wirtualne dobrze sprawdzają się w szkoleniach i edukacji. Pozwalają na symulowanie różnych sytuacji i scenariuszy, szczególnie tych, które w rzeczywistości mogą być trudne lub niebezpieczne do odtworzenia (np. awarie maszyn, zagrożenia w sektorze oil&gas). Zapewniają też wskazówki pracownikom produkcyjnym – przykładowo w formie informacji kontekstowych podczas montażu elementów. Obszarami zastosowań AR są ponadto magazyny, logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw.

 
Prognoza wartości rynku aplikacji VR/AR w 2025 roku, w mld dolarów; wartość rynku sprzętu została w tej samej prognozie oceniona na 45 mld dolarów (źródło: Goldman Sachs, Statista)

Katalizatorem dla rozwoju VR/AR w przemyśle jest popularyzacja cyfrowych bliźniaków, a dokładniej świata metaverse. W tym przypadku maszyny, budynki, fabryki, systemy transportowe czy miasta są odzwierciedlane w świecie wirtualnym. W przemyśle takie rozwiązania rozwijają m.in. Siemens, BMW czy Boeing, przy czym ich głównym beneficjentem powinna być motoryzacja. Przykładowo Renault chce w najbliższych dwóch latach dzięki metaverse zaoszczędzić kilkaset mln euro oraz znacząco skrócić czasy dostaw pojazdów. Z kolei BMW korzysta z technologii NVIDIA Omniverse, realizując projekt referencyjnej, cyfrowej fabryki pojazdów. Analogiczne rozwiązania stosuje Deutsche Bahn, który stworzył cyfrowego bliźniaka całej swojej sieci kolejowej w celu monitorowania i zarządzania jej pracą.

Pomyślny klimat dla rozwoju VR/AR tworzy postępująca cyfryzacja przemysłu. Według badań brytyjskiego IndustryWeek coraz więcej firm dostrzega wartość omawianych technologii w kontekście zarządzania rosnącą liczbą danych. Z kolei IDTechEx wskazuje benefity związane z łączeniem VR i AR z cloud computingiem oraz sztuczną inteligencją. Przykładami są lepsza wizualizacja procesów oraz ich automatyczna analiza (np. inżynier otrzymuje sugestie rozwiązań wygenerowane w czasie rzeczywistym przez AI). Aby jednak utrzymać tempo popularyzacji omawianych technologii, niezbędne są takie rozwiązania sprzętowo-programowe, które zapewnią wysoki komfort użytkowania oraz odpowiednie user experience. W przemyśle dochodzą do tego wymagania odnośnie do wytrzymałości urządzeń, czasu pracy bez ładowania, a także poziomu bezpieczeństwa danych.

Zatem kiedy? Rynek urządzeń i oprogramowania VR/AR rośnie w tempie około 30% rocznie, z urządzeń VR korzysta około 100 milionów osób, a z AR około cztery razy mniej (według Statista). W 2027 roku będzie to odpowiednio 140 i 100 milionów. Sporo, ale i tak mniej niż w przypadku innych urządzeń przenośnych.

Sądzę że ważniejsze niż liczby jest to, co będzie działo się w przemyśle. A tutaj mamy do czynienia z ciekawą sytuacją. Z jednej strony obszar technologii VR/AR rozwija się dzięki postępom w sektorze konsumenckim, co dotyczy w szczególności sprzętu. Z drugiej strony przemysł odnalazł własną drogę do innowacji, które napędzane są żywotnymi potrzebami inżynierów, szczególnie tych zaangażowanych w rozwój Przemysłu 4.0. W tym zakresie wirtualna i rozszerzona rzeczywistość tworzą logiczne przedłużenie łańcucha cyfryzacji, łącząc użytkowników z danymi w sposób efektywny, a przede wszystkim bardzo naturalny. Jak dla mnie bardziej naturalny niż tradycyjny ekran i klawiatura Qwerty. A co Państwo wybierają?

Zbigniew Piątek

Powiązane treści
Rynek AR i VR w produkcji
Dwucyfrowy wzrost na rynku AR i VR w przemyśle
Cyfrowe bliźniaki i technologie VR/AR
PGE prowadzi pilotażowy program wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Obudowy, złącza, komponenty
Połączenia we współczesnym przemyśle - pewne, wydajne i bezpieczne
Przemysł 4.0
Uproszczenie kontroli jakości - kontrola wizyjna korzystająca z AI
Obudowy, złącza, komponenty
W Poznaniu powstanie zautomatyzowany magazyn wysokości wieżowca
Aktualności
Finansowanie używanych maszyn do obróbki metali, których wiek sięga nawet 10 lat
Bezpieczeństwo
Polski producent armatury przemysłowej uzyskał amerykański certyfikat ASME
Przemysł 4.0
Maspex zmodernizował system sterowania linii produkcyjnej

Autonomiczna intralogistyka – elastyczność, bezpieczeństwo, efektywność

Wymagania w zakresie wydajności i ciągłości procesów sprawiają, że przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w automatyzację intralogistyki. Dynamicznie rozwijającym się obszarem są autonomiczne roboty mobilne (AGV/AMR), które realizują zadania transportowe w sposób skalowalny, bezpieczny i dostosowany do zmiennych warunków środowiska produkcyjnego i magazynowego.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów