Paryż zamówił metro nowej generacji za przeszło 800 mln euro

| Gospodarka Aktualności

Przedsiębiorstwo RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) w imieniu Île-de-France Mobilités złożyło w firmie Alstom zamówienie na 103 dodatkowe składy metra MF19 o wartości ponad 800 mln euro. To dodatkowe zamówienie stanowi część umowy ramowej podpisanej w grudniu 2019 r. pomiędzy RATP a Alstomem na dostawę do 410 składów MF19.

Paryż zamówił metro nowej generacji za przeszło 800 mln euro

Pociągi nowej generacji zastąpią istniejący tabor na trzech liniach od 2027 r. Kontrakt jest w 100% finansowany przez Île-de-France Mobilités. Docelowo pociągi MF19 będą kursować na ośmiu liniach paryskiego metra. W 2019 r. zamówiono pierwszą partię 44 składów, które od 2025 r. będą stopniowo wdrażane. Oznacza to, że do tej pory zamówiono łącznie 147 pociągów metra MF19. Pociągi MF19 można przekształcić w metro automatyczne, jeśli linie są zautomatyzowane.

Każdy pociąg będzie miał konfigurację „boa”, czyli otwarty ruch bez separacji między wagonami. Wyposażenie obejmie nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, duże panoramiczne okna i oświetlenie w 100% LED. Komfort podróżowania zapewni ogrzewanie i klimatyzacja, obniżony poziom hałasu oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Bezpieczeństwo pasażerów zwiększą kamery monitorujące, zainstalowane na całej długości składów.

Po zakończeniu cyklu życia 98% nowych pociągów metra ma się nadawać do recyklingu. Składy MF19 będą zużywać o 20% mniej energii niż obecnie eksploatowane.

Metro MF 19 zostało zaprojektowane i jest montowane we Francji. W projekcie uczestniczy osiem z 16 francuskich zakładów Alstomu. Produkcja metra MF19 realizowana jest obecnie w Crespin i Valenciennes-Petite Forêt w Hauts-de-France. Wyprodukowano pierwsze pojazdy i złożono skład, który wkrótce wejdzie w fazę testów. W firmie Alstom nad metrem nowej generacji pracuje łącznie 2300 pracowników, w tym 700 inżynierów.

źródło: Alstom