Paryż zamówił metro nowej generacji za przeszło 800 mln euro
| Gospodarka AktualnościPrzedsiębiorstwo RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens) w imieniu Île-de-France Mobilités złożyło w firmie Alstom zamówienie na 103 dodatkowe składy metra MF19 o wartości ponad 800 mln euro. To dodatkowe zamówienie stanowi część umowy ramowej podpisanej w grudniu 2019 r. pomiędzy RATP a Alstomem na dostawę do 410 składów MF19.
Pociągi nowej generacji zastąpią istniejący tabor na trzech liniach od 2027 r. Kontrakt jest w 100% finansowany przez Île-de-France Mobilités. Docelowo pociągi MF19 będą kursować na ośmiu liniach paryskiego metra. W 2019 r. zamówiono pierwszą partię 44 składów, które od 2025 r. będą stopniowo wdrażane. Oznacza to, że do tej pory zamówiono łącznie 147 pociągów metra MF19. Pociągi MF19 można przekształcić w metro automatyczne, jeśli linie są zautomatyzowane.
Każdy pociąg będzie miał konfigurację „boa”, czyli otwarty ruch bez separacji między wagonami. Wyposażenie obejmie nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, duże panoramiczne okna i oświetlenie w 100% LED. Komfort podróżowania zapewni ogrzewanie i klimatyzacja, obniżony poziom hałasu oraz gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Bezpieczeństwo pasażerów zwiększą kamery monitorujące, zainstalowane na całej długości składów.
Po zakończeniu cyklu życia 98% nowych pociągów metra ma się nadawać do recyklingu. Składy MF19 będą zużywać o 20% mniej energii niż obecnie eksploatowane.
Metro MF 19 zostało zaprojektowane i jest montowane we Francji. W projekcie uczestniczy osiem z 16 francuskich zakładów Alstomu. Produkcja metra MF19 realizowana jest obecnie w Crespin i Valenciennes-Petite Forêt w Hauts-de-France. Wyprodukowano pierwsze pojazdy i złożono skład, który wkrótce wejdzie w fazę testów. W firmie Alstom nad metrem nowej generacji pracuje łącznie 2300 pracowników, w tym 700 inżynierów.
źródło: Alstom