Nowe mechatroniczne rozwiązanie SEW-Eurodrive
| TechnikaPrzez połączenie mechaniki, elektroniki i elektrotechniki otrzymujemy zaawansowane systemy mechatroniczne, które gwarantują redukcję TCO (całkowitych kosztów posiadania). W artykule przedstawiono tego typu rozwiązania - silniki z serii DRC firmy SEW-Eurodrive. Zapewniają one możliwość osiągania parametrów niedostępnych wcześniej, przy skutecznym zmniejszaniu zużycia energii elektrycznej - nawet powyżej klasy sprawności IE4.
Silnik synchroniczny z wirnikiem z magnesami trwałymi oraz zintegrowaną elektroniką o klasie sprawności IE4 i oszczędnością energii aż do 50% - to w skrócie charakterystyka nowego produktu z serii DRC firmy SEW-Eurodrive. Silnik serii DRC uzupełnia portfolio mechatronicznego systemu napędowego jako wyjątkowo elastyczne rozwiązanie, które umożliwia montaż z różnego typu przekładniami. Może on być montowany bezpośrednio do przekładni walcowych, płaskich i walcowo-stożkowych za pomocą kołnierza oraz zębnika.
Silnik elektroniczny z serii DRC to optymalne i efektywne rozwiązanie do napędów przenośników taśmowych, łańcuchowych oraz innych. Możliwość wyposażenia w opcjonalny hamulec umożliwia zastosowanie go również w układach wznoszących i windach. Silnik DRC sterowany elektronicznie o klasie sprawności IE4 dostępny jest w czterech wielkościach (patrz ramka pod koniec artykułu).
NOWOŚCI W PORTFOLIO SILNIKÓW DRC
W ostatnim czasie firma SEW-Eurodrive uzupełniła swoje portfolio silników sterowanych elektronicznie o wielkości DRC..3 i DRC..4. Nowe silniki o mocach 3 i 4 kW umożliwiają efektywną realizację kompletnych, modułowych systemów transportu materiałów z wykorzystaniem napędów mechatronicznych z rodziny produktów MOVIGEAR/DRC. We wszystkich aplikacjach, począwszy od prostych operacji transportu materiałów, aż do złożonego pozycjonowania gwarantowane jest uzyskanie mocy przy pracy ciągłej do 4 kW.
Tak jak pozostałe silniki tej serii, dwa nowe zapewniają przeciążalność wynoszącą do 190% (dla DRC..4) lub 250% (dla DRC..3). Pozwala to na projektowanie rozwiązań napędowych nie tylko spełniających wymagania konkretnych zastosowań, lecz również wysoce energooszczędnych, nawet w przypadku aplikacji o wysokich dynamikach przemieszczeń.
Seria silników DRC umożliwia tworzenie napędów wykorzystujących zdecentralizowaną, zintegrowaną z silnikiem elektronikę w wielu dostępnych opcjach sterowania i wariantach połączeń. DRC sterowane elektronicznie mogą być łączone z przekładniami SEW serii 7, jak również przekładniami walcowo-stożkowymi o wielkościach K..19 i K..29. Typowe zastosowania silników serii DRC obejmują aplikacje poziomego i pionowego transportu materiałów w trybie ciągłym oraz zdecentralizowane aplikacje pozycjonowania.
CECHY URZĄDZEŃ Z SERII DRC
- Połączenie silnika synchronicznego z wirnikiem z magnesami trwałymi wraz ze zintegrowaną elektroniką w obudowie całkowicie zamkniętej i bez wentylatora;
- Duża elastyczność konfiguracji przekładni możliwa dzięki zastosowaniu modułowego systemu napędowego firmy SEW-Eurodrive - montaż bezpośrednio do przekładni za pomocą kołnierza;
- Kompletnie nowy mechatroniczny system napędowy otrzymujemy po połączeniu z wysoko sprawną przekładnią walcową, płaską lub walcowo-stożkową;
- Przeciążalność do 250% dla dużych obciążeń oraz dużych przyspieszeń zapobiega konieczności przewymiarowywania napędów;
- Elastyczny aplikacyjnie ze względu na szeroki zakres regulacji 1:2000;
- Zintegrowany system enkoderowy umożliwiający budowę systemów pozycjonujących;
- Wysoki stopień ochrony IP65 i IP66;
- Wersja opcjonalna z hamulcem mechanicznym;
- Zintegrowana funkcja bezpieczeństwa STO do PL zgodnie z międzynarodową normą EN ISO 13849-1;
- Możliwość zastosowania na całym świecie: napięcie zasilania od 380...500 V dla 50/60 Hz oraz zgodność ze światowymi wymaganiami w zakresie klas sprawności;
- Mechatroniczny system napędowy od jednego i wiarygodnego dostawcy: wszystkie elementy są dopasowane, niezawodne i trwałe - jest to gwarancja wysokiej dostępności produktu;
- Topologia instalacji: sterowanie SNI (Single Line Network Installation) - zasilanie i dane przekazywane są jednym kablem, co redukuje koszty okablowania w porównaniu do typowych rozwiązań, a także obniża nakłady pracy związane z instalacją do 60%; sterowanie binarne (DBC) lub sterowanie AS-Interface (DAC) (układy z niezależnym działaniem realizujące proste funkcje napędowe); SBus sterowanie z kontrolerem magistrali systemowej SEW (DSC) zapewnia uzyskanie najwyższych osiągów i krótkich czasów odpowiedzi dla najbardziej wymagających zadań napędowych;
Seria silników DRC dostępna jest w czterech wielkościach znamionowych
|
Omawiane silniki cechują się sprawnością na najwyższym poziomie, co pozwala na oszczędność energii nawet do 50%. Skutkiem tego jest redukcja całkowitych kosztów posiadania TCO. Jest to efekt zastosowania innowacyjnej techniki napędowej: serwosilnik synchroniczny z magnesami trwałymi zamiast silnika asynchronicznego, elektronika zintegrowana z silnikiem zapewnia optymalną funkcjonalność i minimalizację strat. Sprawność silnika jest wyższa od klasy sprawności IE4 (Super Premium Efficiency) według międzynarodowej normy IEC 60034.
ZASTOSOWANIA SILNIKÓW
Możliwe aplikacje silników to m.in.: układy wznoszące i windy, przenośniki taśmowe łańcuchowe i rolkowe, przenośniki paletowe i urządzenia do paletyzacji, urządzenia do nawijania, przenośniki rolkowe lub wznoszące, możliwość montażu w strefach z przodu maszyny, napędy do pozycjonowania i pracy zsynchronizowanej.
Zastosowanie mechatronicznego napędu możliwe jest w wielu standardowych aplikacjach, takich jak: logistyka, przemysł motoryzacyjny, przemysł materiałów budowlanych (windy, przenośniki taśmowe, przenośniki łańcuchowe, przenośniki rolkowe) oraz przemysł spożywczy i produkcji napojów (pakowanie i transport, transport palet, transport butelek), a także systemy transportowe na lotniskach (sortowanie bagażu, przenośniki, transport bagażu).
SEW-Eurodrive Polska Sp. z o.o
www.sew-eurodrive.pl