SEW-EURODRIVE Polska automatyzuje system transportu ładunków o dużych gabarytach

Firma SEW-Eurodrive Polska, polski oddział światowego lidera w dziedzinie techniki napędowej zrealizowała projekt automatyzacji transportu w tłoczni profili aluminiowych firmy Final S.A z Dąbrowy Górniczej w oparciu o system AGV.

Posłuchaj
00:00

CELE PROJEKTU

Zautomatyzowanie procesu transportu wewnętrznego profili aluminiowych - ładunków o wadze do 4 ton i długości 7 metrów - poprzez zastosowanie samojezdnego wózka transportowego AGV i automatycznej stacji rozładowczej.

System Movitrans działa na zasadzie indukcyjnego przesyłu energii. Przesył energii elektrycznej odbywa się w sposób bezstykowy, za pośrednictwem przewodu na stałe poprowadzonego do jednego lub wielu mobilnych odbiorników. Eliminowane są w ten sposób szynoprzewody, ciągnięte kable czy baterie.

Pomiędzy elementami układu występuje szczelina powietrzna, która zabezpiecza system przed zużyciem i nie wymaga konserwacji. Umieszczenie przewodów systemu Movitrans w posadzce nie stwarza przeszkód podczas ewentualnego przecinania linii transportu.

Ten rodzaj zasilania nie powoduje zabrudzeń i jest odporny na zanieczyszczenia. Ponadto jest to rozwiązanie, które nie generuje hałasu. Wszystkie te korzyści z zastosowania tego rozwiązania gwarantują minimalizację nakładów instalacyjnych i konserwacyjnych oraz do optymalizację procesu produkcyjnego.

WYZWANIE

  • Modernizacja zakładu, oddalenie od siebie obszarów produkcji profili oraz ich pakowania oraz uciążliwość stosowanej do tej pory metody transportu były impulsem do znalezienia i opracowania optymalnego systemu transportowego.
  • Zastosowanie tradycyjnego systemu, jakim są przenośniki rolkowe, nie było możliwe ze względu na ciągi komunikacyjne oraz redukcję potencjału, jaki daje powierzchnia operacyjna zakładu produkcyjnego.
  • Dodatkowo, przy tak dużych masach jak 4-tonowy ładunek profili aluminiowych o długości 7 metrów, istotne było opracowanie systemu transportowego gwarantującego bezpieczeństwo dla pracowników i otoczenia.
  • Przekonanie Inwestora do zastosowania nowatorskiego w zakładzie systemu z samojezdnym wózkiem AGV oraz automatycznej stacji rozładowczej w przypadku tak newralgicznego zakresu transportu w zakładzie.
 
Fot. 1. Wózek jest ładowany przez suwnicowych na dwóch stanowiskach załadowczych, znajdujących się za piecami do starzenia aluminium, a następnie po wybraniu przez operatora na docelowej lokalizacji, kosze wypełnione profilami aluminiowymi są transportowane do stanowisk rozładowczych w anodowni i pakowni

ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIE

 
Dane techniczne rozwiązania

W grę nie wchodziły żadne standardowe środki automatycznego transportu dostępne na rynku. Zastosowanie samojezdnego wózka transportowego AGV zaprojektowanego pod indywidualne wymagania firmy FINAL S.A., było jedynym możliwym rozwiązaniem intralogistycznym dla transportu profili aluminiowych.

System transportowy złożony jest z potężnego wózka transportowego oraz automatycznej stacji rozładowczej. Trasa przejazdu wózka, o długości 160 metrów z produkcji do obszaru pakowania, realizowana jest za pomocą samojezdnego wózka transportowego AGV o wymiarach 5,9 × 2,2 metra, zasilanego bezkontaktowo na całej trasie przejazdu za pomocą umieszczonej w posadzce pętli indukcyjnej.

Rozwiązanie systemowe Movitrans firmy SEW-EURODRIVE polega na bezstykowym przesyle energii z pętli indukcyjnej w podłodze do wózka AGV który zapewnia niezawodny, cichy i bezobsługowy transport. Zasilająca pętla indukcyjna służy również do nawigowania wózkiem. Istotnym elementem tego rozwiązania jest bezpieczeństwo - laserowe skanery wykrywają obiekty znajdujące się w określonej odległości od wózka.

 
Fot. 2. Po ustawieniu się wózka na stanowisku, kosze z profilami są przesuwane na automatyczny bufor rozładowczy, a następnie rozładowywane za pomocą suwnicy. Po potwierdzeniu rozładunku wózek samodzielnie wraca na stanowiska załadowcze, oczekując na kolejne zlecenia

Ich pole działania zmienia się w zależności od kierunku i prędkości jazdy wózka. Nad całością systemu bezpieczeństwa czuwa kontroler, który stale monitoruje kierunek jazdy, prędkość, stan skanerów laserowych oraz pozycję rozładunku. Lampy ostrzegawcze typu bluespot ostrzegają o zbliżaniu się wózka, a kolorowe listwy świetlne informują o jego statusie.

Bartosz Tworek

Dyrektor Utrzymania Ruchu Final S.A.

Jednym z elementów modernizacji nowej hali magazynowej była optymalizacja gospodarki magazynowo-logistycznej i zastosowanie wózka automatycznego AGV (Automated Guided Vehicle). W naszym przypadku, ze względu na transportowane ładunki o dużych gabarytach, szukaliśmy rozwiązania "szytego na miarę", które spełni nasze wymagania. Wózek z założenia miał transportować cztery kosze produkcyjne z materiałem, których masa całkowita może osiągać cztery tony, a długość nawet siedem metrów. Tego wyzwania podjęła się firma SEW-EURODRIVE, mająca duże doświadczenie w tego typu rozwiązaniach przy współpracy firmy LOGTECH, która posiada wysokie kompetencje w zakresie szeroko pojętej mechaniki.

Wózek AGV wraz ze stacją rozładowczą stał się mobilnym sercem naszej fabryki i zyskał pełne uznanie, a poprzez personalizację - sympatię pracowników. To właśnie oni zdecydowali, że wózek przyjmie imię sympatycznej bohaterki bajki - "Masza", a jego najlepszy przyjaciel, czyli bufor rozładowczy, będzie nosił nazwę "Niedźwiedź".

Nowa inwestycja jest przykładem najbardziej nowoczesnych rozwiązań w automatyzacji procesów produkcyjnych i logistycznych, a także najnowszych trendów związanych z przemysłem 4.0.

OSIĄGNIĘTE KORZYŚCI

  • Indywidualne rozwiązania dostosowane do specyficznych wymagań klientów - system transportu złożony z samojezdnego wózka transportowego AGV oraz stacji rozładowczej. Wózek AGV przystosowany jest do transportu ładunków dużych gabarytów o długości do 7 m i masie do 4 ton. W tym przypadku są to profile aluminiowe.
  • Automatyzacja procesów produkcyjnych dla efektywniejszej logistyki towarów - automatyczny transport i rozładunek na stację rozładowczą
  • Elastyczność sterowania (zdalne /lokalne) dla łatwiejszej obsługi - sterowanie z pulpitu operatorskiego oraz możliwość przejścia na sterowanie ręczne z panelu operatorskiego.
  • Innowacyjne rozwiązania dla zwiększonej przewagi konkurencyjnej - zasilanie bezprzewodowe Movitrans - system bardzo trwały i odporny na wymagające warunki zewnętrzne (w tym przypadku kurz i pył na terenie anodowni).
  • Nowoczesna forma komunikacji dla szybkiej i bezpiecznej wymiany danych - bezprzewodowa komunikacja Profinet/Profisafe.
  • Systemy safety dla bezpieczeństwa pracowników - zagwarantowanie bezpiecznego dla ludzi przemieszczania się pojazdu w hali produkcyjnej dzięki systemom safety opartym o skanery bezpieczeństwa.
  • Ergonomia logistyki dla optymalnego wykorzystania przestrzeni produkcyjnej - otwarte drogi komunikacyjne w przeciwieństwie do standardowych przenośników rolkowych.
  • Podniesienie kompetencji pracowników - obsługa nowoczesnych maszyn i system szkoleń podnoszą kwalifikacje pracowników oraz zwiększają ich zaangażowanie

SEW-EURODRIVE Polska Sp. z o.o.

Tekst i zdjęcia: SEW-EURODRIVE Polska

Więcej na www.sew-eurodrive.pl
Powiązane treści
Wprowadzając modułowy system napędowy MOVI-C® wspieramy rozwój inteligentnych fabryk. Rozmowa ze Stanisławem Nawracajem, dyrektorem sprzedaży w firmie SEW-Eurodrive Polska
Lean Sm@rt Factory w SEW-EURODRIVE
AGV - samojezdne wózki transportowe firmy SEW-Eurodrive Polska
Energooszczędne rozwiązania effiDRIVE firmy SEW-Eurodrive
SEW-EURODRIVE - 20 lat w Polsce, 85 lat na świecie
Projekt Miasta SEW - współpraca firmy SEW-Eurodrive z uczelniami technicznymi
Nowe mechatroniczne rozwiązanie SEW-Eurodrive
Program serwisowy SEW odNOWA. Rewitalizacja motoreduktorów i przekładni przemysłowych SEW-Eurodrive
Zobacz więcej w kategorii: Technika
Komunikacja
Nowe funkcje ethernetowych paneli krosowniczych
Obudowy, złącza, komponenty
Moment dokręcenia śruby - tabela, pomiary i praktyczne zastosowania
Przemysł 4.0
Niewidoczna innowacja: cyfrowe znaki wodne w automatyce przemysłowej
PLC, HMI, Oprogramowanie
Dyski U.2 i U.3 - przemysłowa odpowiedź na ograniczenia SATA, SCSI i M.2
Przemysł 4.0
Technologia CNC - od podstaw, do zastosowań
Obudowy, złącza, komponenty
Czujnik Halla - co to jest, jak działa i gdzie się go stosuje?
Zobacz więcej z tagiem: Roboty
Gospodarka
Nowy standard w robotyce mobilnej dla przemysłu – czworonożny robot o udźwigu 100 kg i zasięgu 20 km
Gospodarka
W godzinę stawia 10 mkw. ściany. Nowy robot buduje w Czechach przedszkola i banki
Gospodarka
Roboty budują statki – przełom w automatyzacji przemysłu stoczniowego

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów