AGV - samojezdne wózki transportowe firmy SEW-Eurodrive Polska

| Technika

Wózki AGV (Automated Guided Vehicle) nowej generacji umożliwiają wyższy poziom automatyzacji procesów logistycznych i technologicznych. To bezzałogowe pojazdy transportowe, które nie są obciążone ciężkimi akumulatorami o ograniczonej żywotności i nie wymagają wielogodzinnego ładowania.

AGV - samojezdne wózki transportowe firmy SEW-Eurodrive Polska

Fot. 1. Wózek AGV w aplikacji zainstalowanej w zakładzie montażowym SEW-EURODRIVE Polska

Postęp technologiczny umożliwił w ostatnich latach:

  • zastosowanie superkondensatorów o niewielkiej masie i krótkim czasie ładowania do magazynowania energii,
  • bezkontaktowe (indukcyjne) i samoczynne doładowywanie superkondensatorów podczas jazdy lub na stacjach docelowych,
  • bezprzewodową komunikację i nawigowanie pojazdów - Bluetooth, WLAN, laser,
  • zagwarantowanie bezpiecznego dla ludzi i otoczenia przemieszczania się pojazdów w halach produkcyjnych lub magazynowych - systemy safety w oparciu o skanery bezpieczeństwa.

Dodatkowym atutem jest możliwość szybkiego przeprogramowywania tras dla AGV - gwarantuje to tak istotną dzisiaj wysoką elastyczność produkcji. W wielu przypadkach mobilne urządzenia transportowe jako uzupełnienie istniejącego systemu przenośnikowego w zakładach wytwórczych są jedynym rozwiązaniem, aby nie zamykać przenośnikami dróg transportowych lub ciągów komunikacyjnych. W przypadku zastosowania wózków AGV prosta i powtarzalna czynność transportowa może być realizowana automatycznie i bezobsługowo, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo dla otoczenia.

SYSTEMY ZASILANIA

Fot. 2. Pakiet superkondensatorów

Pojazdy wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i stacjach docelowych (Movitrans). W tej wersji wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który nie wymaga pokrycia pętlami indukcyjnymi. Czasy przejazdu z zastosowaniem tej technologii zależą od ich ilości. Modułowość systemu umożliwia jego rozbudowę w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatora jest rzędu jednej minuty.

Zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych zatopionych w podłożu na całych trasach przejazdu. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory ani systemy zarządzania energią. Konieczność alternatywnego źródła zasilania istnieje tylko na wypadek zaniku zasilania. Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego rozsprzęglenia napędów i ręcznego przepchnięcia pojazdu.

AUTONOMICZNA NAWIGACJA

Nawigowanie w przypadkach pojazdów, które nie poruszają się po szynach i nie mają mechanicznego naprowadzania odbywa się za pomocą kamer śledzących specjalistyczną taśmę naklejaną na trasie przejazdu. Taśma jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne, a zmiana trasy przejazdu wymaga naklejenia taśmy w innym miejscu. Naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w podłożu może odbywać się dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu Movitrans.

STEROWANIE

Fot. 3. Movitrans

Sterowanie pojazdami odbywać się może poprzez:

  • ręczne wybieranie stacji docelowych za pomocą panelu operatorskiego lub przyciskami na pojeździe,
  • z nadrzędnego sterownika poprzez Bluetooth,
  • z nadrzędnego sterownika poprzez WLAN,
  • tagi RFID na trasie przejazdu aktualizujące informację o położeniu wózka,
  • wózki standardowo mają możliwość jazdy w dowolnym kierunku.

BEZPIECZEŃSTWO

Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów bezpieczeństwa z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa. Opcjonalnie bezpieczne funkcje napędowe typu:

  • bezpieczna kontrola hamulca,
  • bezpieczne zatrzymanie,
  • bezpieczna prędkość.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, gdzie chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu sytuacjach, bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch np. wózków widłowych.

UKŁAD NAPĘDOWY

Fot. 4. Napęd z silnikiem CMPZ

Wózki napędzane są motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo zapewniającymi precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.

Oferowane przez firmę SEW-Eurodrive Polska rozwiązania dają użytkownikom szerokie spektrum korzyści w postaci:

  • fachowego lokalnego wsparcia technicznego przy definiowaniu funkcji transportowych, wyborze wariantu wózka i doborze parametrów pojazdu na etapie projektowania,
  • uruchomienia sterowania systemów transportowych przez doświadczonych automatyków SEW-Eurodrive Polska na obiektach u klientów,
  • pomocy w integrowaniu transportu wózkami AGV z pozostałym systemem transportowym użytkowanym przez klienta,
  • fachowego fabrycznego serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego, w tym linia serwisowa Hotline 24 h,
  • możliwości zdalnego monitoringu i nadzorowania systemu w trakcie eksploatacji wózków poprzez sieć internetową lub telefonię komórkową, - pomocy w zmianach funkcji transportowych oraz tras przejazdowych wózków.

Referencją dla takiego przypadku jest AGV zaprojektowany i zainstalowany w zakładzie montażowym firmy SEW-Eurodrive Polska w Łodzi. Zapraszamy do zapoznania się z tym rozwiązaniem, chętnie doradzimy i podzielimy się naszym doświadczeniem.

Informacje techniczne dostępne są na stronie internetowej: www.sew-eurodrive.pl/agv

SEW-Eurodrive Polska Sp. z o.o.
www.sew-eurodrive.pl

Zobacz również