AGV - samojezdne wózki transportowe firmy SEW-Eurodrive Polska
| TechnikaWózki AGV (Automated Guided Vehicle) nowej generacji umożliwiają wyższy poziom automatyzacji procesów logistycznych i technologicznych. To bezzałogowe pojazdy transportowe, które nie są obciążone ciężkimi akumulatorami o ograniczonej żywotności i nie wymagają wielogodzinnego ładowania.
Postęp technologiczny umożliwił w ostatnich latach:
- zastosowanie superkondensatorów o niewielkiej masie i krótkim czasie ładowania do magazynowania energii,
- bezkontaktowe (indukcyjne) i samoczynne doładowywanie superkondensatorów podczas jazdy lub na stacjach docelowych,
- bezprzewodową komunikację i nawigowanie pojazdów - Bluetooth, WLAN, laser,
- zagwarantowanie bezpiecznego dla ludzi i otoczenia przemieszczania się pojazdów w halach produkcyjnych lub magazynowych - systemy safety w oparciu o skanery bezpieczeństwa.
Dodatkowym atutem jest możliwość szybkiego przeprogramowywania tras dla AGV - gwarantuje to tak istotną dzisiaj wysoką elastyczność produkcji. W wielu przypadkach mobilne urządzenia transportowe jako uzupełnienie istniejącego systemu przenośnikowego w zakładach wytwórczych są jedynym rozwiązaniem, aby nie zamykać przenośnikami dróg transportowych lub ciągów komunikacyjnych. W przypadku zastosowania wózków AGV prosta i powtarzalna czynność transportowa może być realizowana automatycznie i bezobsługowo, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo dla otoczenia.
SYSTEMY ZASILANIA
Pojazdy wyposażone w zestaw superkondensatorów doładowywanych indukcyjnie na trasach przejazdu lub/i stacjach docelowych (Movitrans). W tej wersji wózki wyposażone są w system zarządzania energią, który nie wymaga pokrycia pętlami indukcyjnymi. Czasy przejazdu z zastosowaniem tej technologii zależą od ich ilości. Modułowość systemu umożliwia jego rozbudowę w zależności od potrzeb, a czas doładowania superkondensatora jest rzędu jednej minuty.
Zasilanie pojazdów z pętli indukcyjnych zatopionych w podłożu na całych trasach przejazdu. W tej technologii nie są wymagane superkondensatory ani systemy zarządzania energią. Konieczność alternatywnego źródła zasilania istnieje tylko na wypadek zaniku zasilania. Przy braku jakiejkolwiek energii zasilania istnieje możliwość mechanicznego rozsprzęglenia napędów i ręcznego przepchnięcia pojazdu.
AUTONOMICZNA NAWIGACJA
Nawigowanie w przypadkach pojazdów, które nie poruszają się po szynach i nie mają mechanicznego naprowadzania odbywa się za pomocą kamer śledzących specjalistyczną taśmę naklejaną na trasie przejazdu. Taśma jest niezwykle odporna na uszkodzenia mechaniczne, a zmiana trasy przejazdu wymaga naklejenia taśmy w innym miejscu. Naprowadzanie antenowe na kable pętli indukcyjnej w podłożu może odbywać się dla pojazdów zasilanych permanentnie z systemu Movitrans.
STEROWANIE
Sterowanie pojazdami odbywać się może poprzez:
- ręczne wybieranie stacji docelowych za pomocą panelu operatorskiego lub przyciskami na pojeździe,
- z nadrzędnego sterownika poprzez Bluetooth,
- z nadrzędnego sterownika poprzez WLAN,
- tagi RFID na trasie przejazdu aktualizujące informację o położeniu wózka,
- wózki standardowo mają możliwość jazdy w dowolnym kierunku.
BEZPIECZEŃSTWO
Gdy wózki transportowe poruszają się w obszarach, w których mogą znaleźć się ludzie, bezpieczeństwo zapewnia system skanerów bezpieczeństwa z oprogramowanymi strefami bezpieczeństwa. Opcjonalnie bezpieczne funkcje napędowe typu:
- bezpieczna kontrola hamulca,
- bezpieczne zatrzymanie,
- bezpieczna prędkość.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość bezpiecznego stosowania automatycznych wózków samojezdnych dotyczy nie tylko sytuacji, gdzie chodzi o zagwarantowanie bezpieczeństwa ludziom znajdującym się na trasach przejazdu tych wózków. W wielu sytuacjach, bezobsługowe AGV mogą wyręczyć ludzi w miejscach, gdzie niebezpieczeństwem jest duży ruch np. wózków widłowych.
UKŁAD NAPĘDOWY
Wózki napędzane są motoreduktorami kątowymi z synchronicznymi silnikami serwo zapewniającymi precyzyjną skrętność i podążanie zgodnie z zadanym torem jazdy.
Oferowane przez firmę SEW-Eurodrive Polska rozwiązania dają użytkownikom szerokie spektrum korzyści w postaci:
- fachowego lokalnego wsparcia technicznego przy definiowaniu funkcji transportowych, wyborze wariantu wózka i doborze parametrów pojazdu na etapie projektowania,
- uruchomienia sterowania systemów transportowych przez doświadczonych automatyków SEW-Eurodrive Polska na obiektach u klientów,
- pomocy w integrowaniu transportu wózkami AGV z pozostałym systemem transportowym użytkowanym przez klienta,
- fachowego fabrycznego serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego, w tym linia serwisowa Hotline 24 h,
- możliwości zdalnego monitoringu i nadzorowania systemu w trakcie eksploatacji wózków poprzez sieć internetową lub telefonię komórkową, - pomocy w zmianach funkcji transportowych oraz tras przejazdowych wózków.
Referencją dla takiego przypadku jest AGV zaprojektowany i zainstalowany w zakładzie montażowym firmy SEW-Eurodrive Polska w Łodzi. Zapraszamy do zapoznania się z tym rozwiązaniem, chętnie doradzimy i podzielimy się naszym doświadczeniem.
Informacje techniczne dostępne są na stronie internetowej: www.sew-eurodrive.pl/agv
SEW-Eurodrive Polska Sp. z o.o.
www.sew-eurodrive.pl