Bezstykowa wymiana narzędzi i interfejs IO-Link, czyli sprzęgła indukcyjne w fabryce Forda
| TechnikaWycofywanie produktów stymuluje wdrażanie innowacji. Świadczą o tym zmiany, które zaszły w fabryce Forda w Kolonii, w której 17 mobilnych palet GEO obsługuje linię spawalniczą. Do tej pory zasilanie i przesył danych odbywał się za pośrednictwem podatnych na usterki połączeń wtykowych, natomiast obecnie proces ten realizowany jest przy użyciu sprzęgieł indukcyjnych, które pozwalają bezprzewodowo zrealizować wspomnianą funkcję. Testy z użyciem pustej palety dowiodły, że zastosowanie bezprzewodowej technologii pozwala całkowicie wyeliminować problemy mechaniczne i zwiększyć efektywność produkcji.
Dla firmy Ford jest to wystarczający powód, aby w przyszłości wyposażać linie produkcyjne w nieulegające zużyciu sprzęgła indukcyjne wyposażone w interfejs IO-Link. Gwarantuje to stabilność procesorów i wydłuża czas gotowości urządzeń do pracy. Ponadto zastosowanie interfejsu IO-Link wpisuje się w założenia Przemysłu 4.0 i znacząco ułatwia kontrolę linii produkcyjnych.
W przemyśle motoryzacyjnym mamy do czynienia z dużą złożonością procesów i samych linii produkcyjnych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, firma Balluff oferuje innowacyjne, szyte na miarę rozwiązania, które często pozwalają zrewolucjonizować cały proces - i tak właśnie stało się w przypadku fabryki Forda.
EFEKTYWNA ZMIANA ZŁĄCZY NA SPRZĘGŁA INDUKCYJNE BALLUFF
Jeszcze niedawno do realizacji procesu w obrębie zautomatyzowanych linii spawalniczych w fabryce Forda wymagane było zastosowanie mechanicznych połączeń, które pozwalały 17 paletom GEO wykonywać ruch obrotowy. Każda z nich oprócz wyspy zaworowej zawierała szereg urządzeń, które gwarantowały podłączenie do nadrzędnego systemu sterowania ze sterownikiem PLC.
Sworznie pozycjonujące gwarantowały, że położenia układów pneumatycznych i elektrycznych przenośnej palety i stacji bazowej pokrywają się ze sobą. Doprowadzane sprężone powietrze zaciska obrabiany element. Okrągłe złącze dostarcza zasilanie i dane.
W 2014 roku producent dotychczas stosowanych złączy wycofał z oferty elektryczny moduł stykowy i rozpoczęto poszukiwania odpowiedniego produktu zastępczego. Wymiana na porównywalny produkt konkurencji była niemożliwa, ale firma Ford była otwarta na innowacyjne rozwiązania niemechaniczne.
"Firmy Ford i Balluff od lat utrzymują bliskie relacje partnerskie. Gdy dowiedzieliśmy się o problemie, natychmiast zaproponowaliśmy nasze rozwiązanie: sprzęgła indukcyjne z interfejsem IO-Link", wspomina Ulrich Balwanz, kierownik ds. kluczowych klientów z branży motoryzacyjnej w firmie Balluff.
Ich zalety to przede wszystkim bezstykowe zasilanie i przesył danych przez szczelinę powietrzną. "Koniec ze zużyciem mechanicznym lub uszkodzeniami przewodów; sprzęgła indukcyjne są łatwe i szybkie w montażu oraz całkowicie bezserwisowe". Zastosowanie interfejsu IO-Link stwarza nowe możliwości w obszarze diagnostyki i parametryzacji współpracujących urządzeń.
Elementy wykonawcze i czujniki są podłączone do Mastera IO-Link za pomocą standardowego przewodu ze złączami M12. "Empowered by IO-Link" oznacza, że sprzęgło indukcyjne jest gotowe do komunikowania się dosłownie w chwili wyjęcia z opakowania.
TESTY SPRZĘGŁA INDUKCYJNEGO BALLUFF BIC PRZEBIEGŁY POMYŚLNIE
"Testowaliśmy alternatywne systemy i dostawców, jednak końcowa analiza wskazała na sprzęgła z interfejsem IO-Link firmy Balluff z powodu wysokiej niezawodności i wytrzymałości", twierdzi Michel Dang, inżynier technologii produkcji w firmie Ford.
W celu sprawdzenia możliwości przetwarzania danych nowych systemów firma Ford najpierw wyposażyła jedną paletę i stację dokującą w sprzęgła indukcyjne, moduł rozszerzeń oraz Master IO-Link w odpowiedniej stacji dokującej. "Po trwającym miesiąc okresie testowym oraz nawet 3000 cyklach dokowania dziennie system nie wykrył ani jednego błędu sygnału diagnostycznego. Był to bardzo silny argument za podjęciem decyzji o dalszej rozbudowie systemu", dodaje Michel Dang.
W międzyczasie linia spawalnicza została w pełni wyposażona w system sprzęgieł indukcyjnych firmy Balluff, obejmując wszystkie 17 mobilnych palet GEO. Dopiero po nawiązaniu połączenia ze stacją dokującą i wykryciu prawidłowego osadzenia i bezpiecznego zaciśnięcia obrabianego elementu, robot spawalniczy otrzymuje zezwolenie na rozpoczęcie pracy.
Procedura ta jest powtarzana tysiące razy w każdej stacji, a bezprzewodowe sprzęgła indukcyjne zapewniają jej bezproblemową realizację. Wprowadzenie systemu spowodowało, że w 2017 roku nowy Ford Fiesta zjeżdżał z linii produkcyjnej w zakładzie w Kolonii z częstotliwością wynoszącą 2 samochody co 68 sekund.
"Sprzęgła indukcyjne firmy Balluff wykazały odporność na trudne warunki przemysłowe. Obecnie planujemy zastosować system na dodatkowej linii spawalniczej wyposażonej w 21 palet GEO", twierdzi Michel Dang.
Balluff