W przemyśle korzysta się z wielu różnych typów wag, m.in.: paletowych, w tym platformowych, taśmociągowych, zbiornikowych oraz zintegrowanych z systemami dozowania i mieszania, z maszynami, które porcjują, napełniarkami i pakowarkami. Taka różnorodność pozwala wybrać urządzenie odpowiednie dla każdej aplikacji.
PRZEGLĄD TYPÓW WAG PALETOWYCH
Tytułowe urządzenia przeznaczone są do ważenia ciężkich ładunków na paletach, w skrzyniach, kartonach, kontenerach i innych obiektów o dużych rozmiarach albo masie. Korzysta się z nich przede wszystkim w zakładach przemysłowych i magazynach, a poza tym m.in. w rolnictwie i weterynarii, gdzie są używane do ważenia zwierząt, przykładowo w ogrodach zoologicznych. Dostępne są wagi paletowe kilku typów. Najpopularniejsze z nich to: typu U-frame, płozowe, paletowe z wózkiem.
Wagi paletowe typu U-frame zbudowane są z dwóch ramion połączonych belką. Zazwyczaj wyposaża się je w kółka jezdne oraz uchwyty, ułatwiające ich przenoszenie. W wagach płozowych belki nie są ze sobą połączone, a kable między nimi, a miernikiem z wyświetlaczem są bardzo długie. Dzięki temu rozstaw płóz jest regulowany.
Poza dwoma standardowo oferowanymi w zestawie, zwykle sprzedawane są również dodatkowe płozy. Możliwość dopasowania do potrzeb ich liczby oraz odległości je dzielącej ułatwia ważenie obiektów o różnych rozmiarach albo niestandardowych kształtach. Przykładem są długie rury i pręty, których nie można podzielić na mniejsze kawałki, a poza przemysłem zwierzęta w klatkach.
Z kolei wagi paletowe z wózkiem pozwalają na jednoczesne ważenie i transport obiektów pomiaru. Łatwo jest nimi manewrować, co przydaje się, gdy trzeba dojechać na miejsce pomiaru w ciasnej przestrzeni. W ramce przedstawiamy przykłady kilku modeli wag paletowych opisanych typów.
WAGI W WÓZKACH WIDŁOWYCH
Należy również wspomnieć o wagach, które można zamontować w wózkach widłowych. W tym zakresie dostępne są różne konstrukcje, na przykład w postaci wideł ważących albo wag, które instaluje się bezpośrednio w wózku. Żeby zapewnić wiarygodny pomiar w przyrządach tych są stosowane specjalne rozwiązania konstrukcyjne wymuszane specyfiką warunków, w jakich w tym przypadku przeprowadzane jest ważenie.
W przypadku wag montowanych w wózku widłowym dokładność powinna być zachowana bez względu na to, pod jakim kątem nachylenia i na jakiej wysokości znajduje się aktualnie ładunek. Ponadto na wynik pomiaru nie mogą wpływać: położenie obciążenia, które rzadko jest na palecie kładzionej na widły wycentrowane, jego nierównomierny rozkład, drgania, które przenoszą się na ładunek z silnika i wstrząsy, które występują: przy przejeździe wózka przez nierówności w podłożu, na przykład ograniczniki prędkości zamontowane w podłodze, w razie zderzenia wózka z przeszkodą albo gwałtownego opuszczenia wideł, aż do uderzenia nimi w podłogę.
Aby spełnić powyższe warunki korzysta się z: czujników, które m.in. wykrywają przechył, materiałów, które amortyzują wstrząsy, czujników korygujących nierównomierne obciążenie i algorytmów, które filtrują zakłócenia będące wynikiem drgań.