Mieczysław Poniatowski, prezes SEW-Eurodrive Polska

"...z perspektywy czasu oceniam, że dzięki stopniowemu rozwojowi jesteśmy dzisiaj firmą szytą na miarę rynku. Jest to sytuacja odmienna niż w przypadku to dużych koncernów zagranicznych, które często tworzą oddziały obejmujące swoim zasięgiem cały obszar..."

Posłuchaj
00:00
    • SEW-Eurodrive jest firmą dostarczającą szeroką gamę układów napędowych, w tym motoreduktorów i Główną grupę zastosowań naszych układów napędowych stanowi transport przemysłowy, przy czym dotyczy to zarówno wykorzystania przenośników w produkcji spożywczej, transporcie surowców – np. węgla w kopalniach czy kotłowniach, oraz przenoszenia różnych materiałów i towarów. Kolejną dużą grupę zastosowań stanowią różnorodne urządzenia podnoszące, windy i suwnice. Z kolei trzecim dużym obszarem aplikacji, który przekłada się na około 20-30% obrotów firmy, jest dziedzina napędów do urządzeń mieszających, dozujących, formujących czy np. do walcowania.

      W każdym z przypadków odbiorcami mogą być klienci z różnych branż – przykładowo taka sama walcarka może być używana w przemyśle samochodowym, metalurgicznym lub budowlanym. Główną branżą dla dostawców napędów jest jednak w Polsce sektor budowlany, czyli wszelkiego rodzaju zakłady produkujące szeroko rozumiane materiały budowlane. W kraju są też duże, specyficzne branże produkcyjne – np. w Polsce budowane są wyciągi narciarskie oraz wytwarzane podłoże do produkcji pieczarek.

      Oprócz producentów z wymienionych sektorów w Polsce powstało wiele firm skoncentrowanych wokół koncernów przemysłowych. W Polsce w szczególności bardzo silny jest sektor budowy fabryk dla branży samochodowej. Działają w nim firmy wykonują one nie tylko konstrukcje stalowe, ale też np. przenośniki i inne wyposażenie – przykładem są Durrpol, Aporter, czy Promag. Wiele firm to podmioty wywodzące z dawnego Promusu i wiele z nich działa również na zlecenie integratorów zachodnich. Współpraca z nimi to dla SEW z pewnością ważny obszar działalności – przemysł motoryzacyjny jest zresztą motorem napędowej automatyki przemysłowej na całym świecie.

O nowościach w ofercie SEW

Rozmowa z Mieczysławem Poniatowskim była okazją do dyskusji o produktach, które są nowościami w ofercie firmy. Ponieważ są one zdaniem redakcji również bardzo innowacyjne z punktu widzenia całego rynku, przedstawiamy trzy z nich z odpowiednim komentarzem prezesa firmy.

MoviTrans jest urządzeniem do bezstykowego przekazywania energii, które wykorzystywane może być we różnorodnych przemysłowych systemów transportowych. Energia przekazywana przez indukcję elektryczną pozwala na zasilanie np. falowników zamontowanych na wózku jezdnym, natomiast sterowanie realizowane jest najczęściej przez sieć WLAN. Rozwiązania tego typu stosowane są m.in. w kilku fabrykach samochodów w naszym regionie Europy.

MoviGear to urządzenie mechatroniczne integrujące silnik serwo z falownikiem i reduktorem w jednej obudowie. Można stosować je jako element standardowy, nie dobierając układu napędowego do przenośnika. Ponieważ serwonapęd ma bardzo dużą przeciążalność, pozwala on na uzyskanie dużego momentu obrotowego, dzięki czemu, w porównaniu z analogicznym motoreduktorem, napęd tego typu może być mniejszy i tańszy. Do urządzenia podłącza się jedynie przewody zasilające, z wykorzystaniem których realizowane jest również sterowanie.

MoviFit to rozwiązanie zintegrowane pozwalające na tworzenie zdecentralizowanych układów napędowych. W jego skład wchodzą lokalne mini-szafy kontrolne do których podłączane są napędy, natomiast do programowania wykorzystuje się pakiet MoviVision. MoviFit służy do tworzenia złożonych systemów napędowych, które składają się z zarządzanych, lokalnie działających grup napędów.

    • Jakie są wymagania klientów kupujących systemy napędowe?
    • Wymagania różnią się w zależności od typu branży, z której wywodzi się klient. Firmy z sektora OEM najczęściej oczekują od dostawcy napędów dużej elastyczności i szybkości działania, ale też wysokiego poziomu kompetencji technicznej. Odbiorcy ci wymagają, aby dostawca wraz z produktami oferował im jak największą wiedzę o oferowanych technologiach i zapewniał wsparcie techniczne. Istnieje też grupa klientów, którzy oczekują od firmy takiej jak nasza innowacyjności – przykładem są producenci z branży motoryzacyjnej. Dotyczy to jednak szerszej grupy odbiorców, gdyż innowacyjność rozwiązań pozwala na skorzystanie przez firmy z dotacji unijnych.

      W przypadku grupy klientów końcowych głównym wymogiem jest zapewnienie bezpieczeństwa związanego z inwestycją w układy napędowe. Czynnikami zwiększającymi bezpieczeństwo są obecność oddziału SEW w kraju, możliwość szybkiego reagowania i usuwania awarii, dostarczania zamienników, itd. Taki wymóg bezpieczeństwa dotyczy często dużych firm produkcyjnych, gdzie decyzje o zakupach podejmowane są na różnych szczeblach. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika również, że tym, z czym klient wiąże swoje bezpieczeństwo inwestycyjne, jest marka produktów.

      Oprócz wymienionych czynników kryteriami przy wyborze są też jakość produktu, usług i innych wartości dodanych. W SEW sprzedajemy nie tylko komponenty, ale oferujemy całe rozwiązania, często wraz z ich uruchomieniem. Jeżeli tylko dobrze rozwiążemy problem klienta, kwestia ceny robi się zazwyczaj drugorzędna. Dotyczy to jednak dostarczania całych rozwiązań – jeżeli firma zainteresowana jest pojedynczymi komponentami, cena będzie odgrywała wciąż bardzo istotną rolę.

Sądzę, że trend decentralizacji systemów napędowych będzie w najbliższych latach jednym z głównych czynników kształtujących rynek. W przypadku dużych, rozproszonych układów napędowych, redukcja całkowitych kosztów posiadania może wynosić nawet 30% w stosunku do rozwiązań klasycznych

    • SEW oferuje swoim klientom rozbudowany program serwisowy, w ramach którego dostępne są również elementy zarządzania majątkiem firmy. Czy na tego typu usługi jest w Polsce wielu klientów?
    • Oferowany przez nas program zarządzania majątkiem zawiera wiele różnych elementów, niemniej w przypadku rynku polskiego realizujemy go jedynie w pewnym zakresie. W szczególności oferujemy klientom bieżące nadzorowanie działających u nich urządzeń napędowych SEW, przedłużając gwarancję na dane urządzenia. Oprócz kontroli zapobiegawczej, program obejmuje również działania awaryjne – w przypadku uszkodzenia napędu możemy klientowi w bardzo krótkim czasie dostarczyć zamiennik lub naprawić pracujące u niego urządzenia. Jako jedyni w kraju jesteśmy w stanie zapewnić natychmiastową reakcję, gdyż nasz telefon serwisowy jest czynny 24 godziny na dobę. Przyznam, że programem zainteresowanych jest coraz więcej firm – obecnie korzysta z niego około stu klientów, przy czym zakres wykorzystywanych usług jest różnych. Najczęściej są to koncerny zagraniczne działające w kraju, ale też obsługujemy coraz więcej firm polskich, które stosują praktykę zarządzania rzeczywistym majątkiem z wyprzedzeniem i optymalizacją kosztów. Myślę, że w najbliższych latach rynek na takie usługi będzie rozwijał się w Polsce bardzo dynamicznie.
    • Co zmieniło się na rynku po wejściu Polski do Unii Europejskiej? Jak zmienia się w szczególności rynek OEM?
    • Dynamika wzrostu na rynku krajowym jest po 2004 roku znacznie większa niż miało to miejsce w latach poprzednich – dotyczy to szczególnie branży budowlanej, spożywczej oraz motoryzacyjnej. Obserwujemy to również w SEW-Eurodrive – o ile w poprzednich latach odnotowywaliśmy wzrosty rzędu 10-15%, o tyle obecnie są one średnio dwa razy większe. Czasami roczny wzrost może być nawet rzędu 40%, przy czym zależy on grupy produktów. Skutkiem tego musieliśmy uruchomić produkcję dwuzmianową, mamy również plany budowy kolejnego zakładu w Polsce i rozpoczynamy rozbudowę siedziby w Łodzi. Wejście Polski do UE stało się również istotnym czynnikiem wzrostu rynku OEM i przełożyło się na wzrost eksportu. Klienci z tego sektora rynku są z pewnością dla dostawcy automatyki najważniejszą grupą odbiorców, choć są oni również najbardziej wymagający i stawiający często wygórowane wymagania, w tym finansowe. W Polsce są to firmy wytwarzające aplikacje, zajmujące się produkcją urządzeń przemysłowych. Wiele firm z tego sektora w okresie akcesji wykorzystało swoje rezerwy inwestycyjne, obecnie intensywnie rozwija w nowe możliwości wytwórcze. Są one bardzo często również zainteresowane wytwarzaniem towarów na rynku wschodnie, dlatego jako SEW staramy się być obecni również na tamtejszych rynkach.

Z perspektywy czasu oceniam, że dzięki stopniowemu rozwojowi jesteśmy obecnie firmą szytą na miarę rynku. Jest to sytuacja odmienna niż w przypadku to dużych koncernów zagranicznych, które często tworzą oddziały obejmujące swoim zasięgiem cały obszar naszego regionu Europy

    • Jakie są plany biznesowe firmy na najbliższy okres?
    • Oprócz wspomnianych planów rozbudowy zaplecza produkcyjnego chcemy rozwinąć kilka elementów współpracy z klientami. W szczególności zamierzamy uruchomić internetową bazę napędów, która ma pozwolić na bieżący monitoring naszych urządzeń działających w zakładach produkcyjnych. Dodatkowym elementem portalu jest też śledzenie statusu zamówień. Udostępniamy również zaawansowany program do obliczeń parametrów różnorodnych aplikacji. Rezultatem obliczeń jest nie tylko dobór urządzeń, ale opracowanie gotowego projektu ze schematem oraz kalkulacja TCO. Stawiamy ponadto na współpracę z uczelniami technicznymi, organizując laboratoria mechatroniki. Dotyczy to wielu uczelni, przy czym wiodący jest tutaj Wydział Mechaniczno-Technologiczny Politechniki Śląskiej czy Wydział Elektryczny Politechniki Łódzkiej. Wspieranie uczelni jest dla nas najlepszą inwestycją w przyszłość firmy.

Dziękujemy za rozmowę.

Powiązane treści
W Tychach działa SEW-Eurodrive Drive Technology Center
Zobacz więcej w kategorii: Wywiady
Roboty
KUKA: Szybka i łatwa automatyzacja dla wszystkich
Artykuły
Honeywell: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje naszą branżę
Zasilanie, aparatura nn
Relpol: Inwestycje w produkcję i innowacje stanowią naszą odpowiedź na globalne wyzwania
Przemysł 4.0
Dassault Systèmes: Od produktów, przez dane, do całościowej transformacji - czyli jak wzmacniać innowacyjność przedsiębiorstw
Obudowy, złącza, komponenty
DigiKey: Zapewniamy wsparcie klientów od etapu projektu i prototypu, aż po produkcję i serwisowanie
Obudowy, złącza, komponenty
Farnell: Przemysł to dzisiaj jeden z kluczowych obszarów naszego rozwoju
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Temat miesiąca
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Technika
Ochrona przed korozją
Magazyn
Maj 2025

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów