Rozmowa z Steffenem Leidelem, Dyrektorem Działu Przemysłowych Systemów Automatyki w Siemens

"Łączymy ofertę innowacyjnych produktów i rozwiązań dla automatyki z doświadczeniem oraz kompetencją w obsłudze polskiego przemysłu "

Posłuchaj
00:00
  • Chociaż Siemens jest koncernem dobrze znanym na rynku polskim, prawdopodobnie nie każdy wie, że tradycje Waszej obecności w kraju sięgają ponad 150 lat wstecz. W jakich branżach działacie i jakie jest portfolio produktów firmy, jeżeli chodzi o automatykę przemysłową?

Początek obecności Siemensa w Polsce to dokładnie 1853 rok, kiedy założyciel firmy, Werner Siemens, przybył do Polski w związku z budową linii telegraficznej Berlin–Warszawa–Petersburg. Pierwsze krajowe przedstawicielstwo zostało założone w 1879 roku i obok telekomunikacji zajmowało się instalacją systemów oświetleniowych. Później, w okresie międzywojennym, Zakłady Elektrotechniczne Siemens w Warszawie produkowały między innymi przewody i liczniki energii elektrycznej.

W kolejnych latach nasze produkty trafiały do Polski różnymi kanałami sprzedaży, przy czym o profesjonalnym rozwoju rynku i współpracy z klientami można mówić od 1991 roku. Założona została wtedy działająca obecnie spółka Siemens, która jest obecna przede wszystkim w trzech sektorach rynku – ochronie zdrowia, energetyce i przemyśle. Za obsługę produktową tego ostatniego odpowiada branża Industry Automation & Drives Technology.

Siemens, jako jeden z niewielu dostawców produktów i systemów automatyki, jest w stanie pokryć wszystkie potrzeby polskiego przemysłu w tym zakresie. W ofercie mamy systemy zasilania, rozwiązania napędowe z silnikami i przekładniami, przemienniki częstotliwości, elementy wykonawcze, sterowania numeryczne, a także aparaturę pomiarową oraz systemy Chociaż w ostatnich latach rozwijaliśmy rynki związane z tymi produktami, moim zdaniem jest tutaj wciąż dużo do zrobienia. Naszym celem jest promocja produktów Siemensa tak, aby były w swoich sektorach rynku liderami lub zajmowały przynajmniej czołowe miejsce w udziale w rynku. Zaznaczam jednak, że nie chodzi tylko o sprzedaż generowaną przez nasz oddział, ale ogólnie o udziały w rynku.

Nie wszystkie bowiem produkty Siemensa, które znajdują się w Polsce, trafiają tutaj przez nasze kanały sprzedaży. Wiele z nich importowanych w maszynach lub instalacjach technologicznych, pochodzi od firm OEM i innych dostawców. Naszym głównym zadaniem jest wspieranie lokalnych klientów i promocja marki.

  • W jaki sposób zorganizowane są kanały sprzedaży produktów Siemensa w Polsce?

Wśród obsługiwanych przez nas odbiorców wyróżnić można cztery główne grupy klientów. Jedną z nich są odbiorcy końcowi – zazwyczaj duże korporacje, z którymi podpisane są globalne umowy w zakresie obsługi. Z takimi odbiorcami współpracujemy bezpośrednio. Drugim rodzajem klientów są integratorzy systemów – są to firmy, na kontaktach z którymi szczególnie nam zależy. Integratorzy mają wiedzę dotyczącą konkretnych branż i mogą w dużym stopniu generować dla nas nowe udziały w rynku, przekonując klientów końcowych do stosowania produktów Siemensa.

W zakresie automatyki realizujemy program partnerski „Siemens Solution Partner Automation” – międzynarodowy, globalny program firmy Siemens. Uczestnictwo w programie oznacza wysokie kompetencje inżynierskie, wiedzę, umiejętności i doświadczenia firmy partnerskiej w zakresie stosowania naszych technologii. Emblemat partnerski świadczy o wysokim potencjale firmy do realizacji kompleksowych projektów oraz o posiadaniu referencji zrealizowanych projektów, zarówno w Polsce, jak i zagranicą.

  • Czy wśród wymienionych firm istnieje podział pod względem specjalizacji i obszarów rynku? Jakich innych klientów obsługujecie?

Na początku podział taki nie istniał, gdyż firmy integratorskie zajmowały się zazwyczaj wszystkimi kontraktami, które udawało im się zdobyć. Z czasem powstała jednak pewna specjalizacja, gdyż dostawcom mającym już gotowe rozwiązania dla konkretnych branż w naturalny sposób łatwiej było przekonywać swoimi referencjami nowych klientów z podobnych obszarów rynku. Również nasi partnerzy wyspecjalizowali się w obsłudze poszczególnych sektorów rynku.

Dzięki temu obecnie współpracują z nami firmy obsługujące, przykładowo, energetykę, przemysł chemiczny czy branżę spożywczą. Trzecim rodzajem obsługiwanych przez Siemensa klientów są firmy OEM. W ostatnich latach nastąpił wzrost liczby tego typu podmiotów w Polsce, przy czym dotyczy to zarówno producentów maszyn, jak i panel builderów.

Dla tego typu klientów bardzo ważne jest zazwyczaj, aby dostawca urządzeń automatyki oferował międzynarodowy serwis, międzynarodową gwarancję i wsparcie techniczne – niezależne od kanału sprzedaży. Globalna obecność ma także inny wymiar. Jeśli producent maszyn kupuje nasze produkty w jednym kraju, a potem montuje je w maszynie, która wysyłana jest do innego kraju, wszystkie nasze usługi logistyczne oraz serwisowe dostępne są także na rynku docelowym. Gwarancje Siemensa dawane na produkty są zawsze międzynarodowe, a usługi serwisowe świadczymy lokalnie w każdym kraju, niezależnie od pochodzenia maszyny.

I wreszcie czwarta grupa naszych klientów to dystrybutorzy posiadający w Polsce własne magazyny. W kraju działa sieć autoryzowanych firm tego typu, gdzie oprócz produktów znaleźć można kompetentnych pracowników, którzy są w stanie udzielić fachowej porady technicznej w zakresie oferowanych komponentów. Rola dystrybutorów jest istotna, gdyż ich działalność umożliwia nam dotarcie do odbiorców na terenie całego kraju.

Poprzez dystrybutorów sprzedajemy przede wszystkim produkty łączeniowe, elektroinstalacyjne, zasilacze, ale też sterowniki programowalne wraz z modułami I/O oraz panele operatorskie. U dystrybutorów klienci końcowi mogą się także zaopatrzyć w niezbędne materiały wydawnicze, takie jak katalogi, podręczniki, broszury, itp. Lista dystrybutorów jest publikowana na naszych stronach internetowych.

  • Co jeszcze można znaleźć w Internecie?

Na stronach www.siemens.pl/automatyka oraz www.siemens.pl/simatic znaleźć można oczywiście adresy i dane kontaktowe do naszych biur regionalnych, do autoryzowanych firm inżynierskich świadczących usługi w zakresie automatyki przemysłowej i dystrybutorów. Przede wszystkim jednak znajdują się tam wszelkie niezbędne informacje techniczne dotyczące naszej oferty, a konkretnie większość dokumentacji technicznej, w tym cała dostępna w polskiej wersji językowej. Jest też zakładka FAQ, informacje o szkoleniach i bezpłatnych warsztatach technicznych i oczywiście wszystko o nowościach oraz bieżących promocjach w zakresie oferowanych produktów i systemów.

  • Czy w dzisiejszych czasach możliwe jest oferowanie klientom samych produktów, czy też klienci oczekują czegoś więcej? Jak to wygląda z punktu widzenia Waszej firmy?

Sprzedaż samych produktów to obecnie zdecydowanie za mało – klientom potrzebne jest wsparcie techniczne, sprawna logistyka z krótkimi terminami dostaw oraz kompetentny serwis. Ponadto wiedzą o produktach, systemach i rozwiązaniach muszą dysponować nie tylko dostawcy systemów automatyki, lecz musi być ona powszechna w biurach projektowych, u integratorów systemów, na uczelniach. Muszą być również dostępne szkolenia i dokumentacja techniczna po polsku.

Wszystko to oferuje Dział Automatyki firmy Siemens. Proszę także pamiętać, że SIMATIC jest standardem przemysłowym, dobrze już znanym na polskim rynku. Mamy tysiące inżynierów, zarówno w służbach utrzymania ruchu, jak i w firmach inżynierskich, którzy znają i doceniają sterowniki SIMATIC. Wiele instalacji technologicznych oraz maszyn produkcyjnych, które dostarczane są na polski rynek jako całościowe rozwiązania, także wyposażonych jest w sterowanie oparte na komponentach SIMATIC.

Lokalna, polska grupa SIMATIC zajmuje się wsparciem technicznym produktowym i systemowym, przygotowuje założenia projektowe oraz koncepcje i konfiguracje systemowe. Świadczy także usługi nadzoru projektowego, uruchomieniowego, szkoli partnerów biznesowych i klientów oraz promuje rozwiązania firmy Siemens. Współpracuje również z komórkami wsparcia technicznego w Niemczech i tym samym zapewnia bezpośredni dostęp do znajdujących się tam działów rozwojowo-badawczych.

  • W okresie dekoniunktury na rynku firmy produkcyjne szukają zazwyczaj sposobów na obniżanie kosztów wdrożeń i działalności operacyjnej. Czy zauważa Pan wpływ obecnej sytuacji rynkowej na decyzje klientów przy wyborze systemów automatyki przemysłowej?

Kryzys gospodarczy zmienił podejście wielu klientów. Odbiorcy nie pytają już o to, jakie parametry techniczne ma konkretny sterownik i czym różni się od podobnego produktu oferowanego przez inną firmę – coraz bardziej brane pod uwagę jest konkretne, całościowe rozwiązanie, które oparte jest na gamie różnych produktów. Klienci zastanawiają się, w jaki sposób umożliwi ono zwiększenie ich konkurencyjności i jak szybko zwróci się koszt takiej inwestycji. Liczone są przy tym nie tylko wydatki na wdrożenie systemu w nowej instalacji lub na modernizację istniejącej, ale też koszty jego utrzymania w kolejnych latach.

Nowoczesna automatyka przemysłowa to nie tylko urządzenia – to kompletny cykl życia instalacji, począwszy od planowania i projektowania, poprzez inżyniering i programowanie, produkcję, serwis oraz diagnostykę, aż po modernizację systemu. Dlatego w tym zakresie promujemy filozofię „Totally Integrated Automation”, czyli wykorzystanie komponentów mogących być łatwo łączonych w zintegrowane systemy. Zintegrowane rozwiązania minimalizują nakłady przy projektowaniu, uruchamianiu instalacji oraz co najważniejsze z punktu widzenia klienta, pomagają optymalizować proces produkcyjny.

Klientów najbardziej interesuje, jak wyrób produkowany w jego zakładzie może się wyróżnić na rynku wśród podobnych, konkurencyjnych produktów. Atutem produktu jest na pewno jego wysoka jakość, cena ale też innowacyjność. I właśnie dlatego bardzo ważna jest elastyczność przy wprowadzaniu nowych wyrobów na rynek – możliwość szybkiej, dynamicznej zmiany palety oferowanych produktów. W tym zakresie jesteśmy w stanie pomóc naszym klientom, ponieważ taką elastyczność umożliwia właśnie zintegrowany system, w którym wprowadzenie zmian, w tym również przestawienie całej produkcji, trwa nieporównanie szybciej.

  • Jakie macie Państwo propozycje dla firm poszukujących oszczędności w procesach produkcyjnych i utrzymaniu ruchu?

Nowoczesne systemy diagnostyczne stosowane w automatyce pomagają nie tylko zminimalizować przerwy i postoje w produkcji powodowane awariami, ale przede wszystkim z wyprzedzeniem sygnalizują możliwość wystąpienia problematycznych sytuacji. Służą do tego takie inteligentne systemy jak Plant Asset Management, który jest zintegrowanym narzędziem naszego systemu SIMATIC PCS 7. Drugi przykład: poprzez stosowanie nowoczesnych systemów sterowania i regulacji w większości istniejących instalacjach przemysłowych można zaoszczędzić do 10% energii elektrycznej potrzebnej do produkcji oraz do 15% surowców używanych w procesie produkcyjnym. Przykładem takiego nowoczesnego systemu jest oferowany przez firmę Siemens „SIMATIC PCS 7 Advanced Process Control”. Jest to pakiet narzędzi inżynierskich zawarty w naszym DCS-ie, całkowicie zintegrowany w postaci biblioteki do systemu PCS 7.

  • Jakie nowości istotne dla automatyków wprowadziliście ostatnio do oferty?

Tak jak wspomniałem na wstępnie – Siemens stawia na innowacyjność. W każdym sektorze, w każdej branży i dziale można znaleźć innowacyjne pomysły, koncepcje, produkty i rozwiązania. W zakresie sterowników i systemów wizualizacyjnych najwięcej nowości pojawiło się w związku z popularyzacją sieci Profinet oraz możliwości komunikacji bezprzewodowej. Rozbudowaliśmy też ofertę związaną z rozwiązaniami embedded oraz bezpieczeństwem maszynowym i procesowym.

Wśród wielu nowości na szczególną uwagę zasługuje nasz nowy sterownik S7-1200 wraz z nową platformą inżynierską Step7 Basic, która integruje sterowanie z wizualizacją. Firma Siemens obchodziła w zeszłym roku 50. urodziny marki SIMATIC. Tak, to nie pomyłka – sterowniki SIMATIC były obecne na rynku już w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku! Pierwsze urządzenia tego typu to SIMATIC G, które oparte były na układach półprzewodników germanowych w technologii RTL, następnie pojawiły się wersje SIMATIC N, S3 oraz S5, a od ponad 15 lat sprzedajemy sterowniki S7. Nadszedł więc chyba czas na kolejną zmianę pokoleniową.

  • Czym charakteryzują się nowe urządzenia i do jakiego segmentu rynku są one przeznaczone? Jaką rolę pełni wspomniana platforma inżynierska?

Sterownik S7-1200 jest nowym, modułowym, wszechstronnym sterownikiem przemysłowym, który przeznaczony jest do stosowania w małych i średniej wielkości aplikacjach. Główny nacisk przy projektowaniu tego systemu położony został na wydajność komunikacji pomiędzy sterownikami oraz pomiędzy panelami operatorskimi a sterownikami, a także na łatwość i intuicyjność projektowania systemu. Jednostka centralna ma wbudowany interfejs do sieci Ethernet oraz Profinet, do tego rozbudowane zostały możliwości obsługi sygnałów analogowych.

S7-1200 wyposażony jest w szybkie liczniki do sterowania napędami, wyjścia PTO/ PWM do sterowania napędami serwo, regulatory PID oraz funkcje sterowania ruchem Motion Control, dzięki czemu, biorąc dodatkowo pod uwagę konkurencyjną cenę, stanowi bardzo interesującą propozycję na rynku automatyki. Sterownik jest programowany nowym narzędziem STEP7 Basic, który zapowiada zupełnie nowe podejście do konfiguracji i programowania sterowników. Jest to jednolita platforma systemowa do obsługi wszystkich komponentów automatyki, począwszy od sterowników poprzez systemy wizualizacyjne, inteligentne napędy, systemy zasilania i aparaturę kontrolno- pomiarową. Pierwszy etap integruje sterowanie z wizualizacją, każda następna wersja będzie obsługiwać dodatkowe komponenty.

Rozbudowane możliwości tworzenia bibliotek pozwalają na realizację własnych projektów automatyki. Projektanci nowej platformy systemowej zadbali o przyjazny dla inżyniera interfejs, w którym wszystkie funkcje są realizowane w sposób intuicyjny. Niedługo będzie udostępniona wersja demonstracyjna nowej platformy, gdzie każdy sam będzie mógł się przekonać o zaletach nowego oprogramowania. Dla kogoś, kto już pracował ze sterownikami SIMATIC, programowanie nowych sterowników S7-1200 będzie prawdziwą przyjemnością. Można wykorzystać dotychczasowe doświadczenie, natomiast nowa funkcjonalność STEP7 Basic na pewno miło każdego zaskoczy.

  • W którą stronę podąża firma? Jakie macie Państwo pomysły na najbliższe lata?

Chcemy być partnerem strategicznym dla polskiego przemysłu, który oferuje nowoczesne produkty, systemy i rozwiązania. Cykle inwestycyjne w przemyśle są na ogół na tyle długie, że nie można pozwolić sobie na ryzyko wiązania się z dostawcami mniej stabilnymi, nawet jeśli oferowane przez nich produkty i usługi wydają się w pierwszej chwili cenowo bardziej korzystne.

Chcemy przekonywać klientów, że warto postawić na Siemensa, który ma solidne podstawy, i wiązać się z nami długofalowo. Inwestujemy w innowacyjne produkty oraz rozwiązania, mamy kompetencje branżowe, zapewniamy lokalną kadrę inżynierską i wsparcie techniczne, a także przewidywalne w przyszłości ceny. Takich właśnie cech i działań wymagają od nas klienci – szczególnie w obecnym, trudnym dla branży okresie.

  • Dziękujemy za rozmowę.
Powiązane treści
Siemens najpopularniejszą marką systemów automatyki w Chinach
Pentair Poland ma nowego dyrektora
Zobacz więcej w kategorii: Wywiady
Pomiary
Metallurgical Sensors: Zaawansowane czujniki to bezpieczna i wydajna produkcja
Roboty
KUKA: Szybka i łatwa automatyzacja dla wszystkich
Artykuły
Honeywell: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje naszą branżę
Zasilanie, aparatura nn
Relpol: Inwestycje w produkcję i innowacje stanowią naszą odpowiedź na globalne wyzwania
Przemysł 4.0
Dassault Systèmes: Od produktów, przez dane, do całościowej transformacji - czyli jak wzmacniać innowacyjność przedsiębiorstw
Obudowy, złącza, komponenty
DigiKey: Zapewniamy wsparcie klientów od etapu projektu i prototypu, aż po produkcję i serwisowanie
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Temat miesiąca
Wod-kan, uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Technika
Ochrona przed korozją
Magazyn
Maj 2025

Poradnik doboru rozwiązań drukujących - drukarki mobilne, stacjonarne i przemysłowe

Jak dobrać drukarkę do zastosowań w logistyce, przemyśle czy handlu? Na co zwrócić uwagę, jeżeli chodzi o cechy i funkcje urządzenia? Jak zapewnić wysoką niezawodność pracy oraz trwałość systemu drukującego? A co z oprogramowaniem? W artykule odpowiadamy na powyższe pytania, przedstawiając przykłady nowoczesnych urządzeń drukujących, które z powodzeniem sprawdzają się w wymienionych zastosowaniach.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów