Na rynku jest nieźle - koniunktura w branży automatyki pozwala na optymizm

Tytułowe stwierdzenie pojawiało się w rozmowach - których wiele przeprowadziłem podczas niedawnego Automaticonu - dosyć często, a niektórzy wystawcy stwierdzali nawet - "rzuciliśmy dzisiaj wszystkie siły na sprzedaż, odkładając działania promocyjne na dalszy plan". Tak było też w przypadku przedstawicieli firm, którzy wystawę jedynie odwiedzali.

Posłuchaj
00:00

Na rynku jest nieźle i, co nawet ważniejsze, rodzima branża maszynowa oraz przemysł stają się coraz bardziej zaawansowane technicznie - porównując to z Europą Zachodnią. Od tej ostatniej dzieli nas wprawdzie dystans, jeżeli chodzi o wielkość rynku, ale w aspektach merytorycznych jesteśmy często na równi - a nieraz nawet przewyższamy naszych sąsiadów. Przedstawiam trzy istotne trendy, które wyłowiłem podczas marcowych targów.

Przede wszystkim rośnie zaawansowanie techniczne krajowych producentów maszyn oraz integratorów systemów. W Polsce opracowuje się oraz wytwarza coraz bardziej zaawansowane rozwiązania i wcale nie muszą być to prototypy - stwierdzali moi rozmówcy. Przykładem takiego rynku jest produkcja maszyn dla branży spożywczej oraz pakującej. Rodzimi automatycy zajmują się też kompleksowymi projektami w zakresie elektrycznym i sterowania, z których część jest realizowana dla podmiotów zagranicznych.

Przykładowo Transsystem dostarcza rozwiązania technologiczne do fabryk produkujących samochody Audi, zaś Control Solutions automatyzuje linie dla Jaguara. Również w kraju powstają istotne inwestycje. Pozostając już w tematyce motoryzacyjnej, można wskazać na budowany w Jaworze zakład Mercedes-Benz Manufacturing, gdzie koncern produkował będzie silniki do samochodów osobowych.

W zmianach z pewnością jest spora zasługa polskich inżynierów, którzy mają opinię wykształconych i kompetentnych technicznie osób. O rozwoju świadczy również oferta wystawców na targach branżowych, która jest coraz bardziej specjalistyczna. Podczas Automaticonu oglądać można było przykładowo zaawansowane rozwiązania serwonapędowe oraz Motion Control. Takie nowości pokazywał m.in. SEW-Eurodrive - a dokładniej chodzi tu o system MOVI-C, jak też firmy Beckhoff i B&R, które zaprezentowały rozwiązania szybkiego transportu liniowego. Z tego, co mi wiadomo, pierwsze takie napędy już działają lub właśnie są wdrażane w Polsce.

Dużo dzieje się w robotyce - szczególnie w przypadku tzw. cobotów. Roboty współpracujące można było oglądać na kilku stoiskach targowych, w halach Expo XXI prezentowane były również roboty mobilne. Liczba dostawców tych ostatnich rośnie i jest to prawdopodobnie trwały trend będący pochodną zmian na rynku pracy. Z drugiej strony, o czym rozmawiałem z prezesem firmy FANUC, progres naszego kraju w zakresie robotyzacji przemysłu jest ciągle niewielki.

Wprawdzie w ciągu ostatniej dekady gęstość robotyzacji w Polsce wzrosła z około 10 do 32, aczkolwiek jest to nadal daleko do 74, czyli średniej globalnej. Ponadto jest sporo do zrobienia w obszarze general industry. O ile bowiem w przemyśle motoryzacyjnym robotów jest wiele, o tyle sektory ogólnoprodukcyjne - a te stanowią gros naszego przemysłu - pozostają cały czas nisko zrobotyzowane.

Podczas marcowych targów widać było też zmiany w zakresie działalności wystawców. Przykładowo Sabur rozwija tematykę przemysłowego Internetu Rzeczy, którą zajmują się też m.in. Inventia oraz Elmark Automatyka. Na ekspansję w obszarze Przemysłu 4.0 stawiają firmy WAGO, ABB, a także Siemens, który tym razem przedstawiał swoją ofertę podczas całodniowych seminariów. Z kolei CompArt Automation przeszedł rebranding i rozwija kolejny obszar działalności, którym jest automatyka budynkowa. Wszystko to stanowi dla firm naturalne sposoby wychodzenia poza sektor typowej automatyzacji oraz wprowadzania zmian strategicznych.

Chociaż tegoroczny Automaticon był mniejszy niż w ostatnich latach, jego wydźwięk oceniam jako pozytywny. Również wielu ważnych w branży graczy potwierdziło, że sytuacja na rynku jest dobra i, co nawet istotniejsze, rozwój ten ma charakter długoterminowy. Dobry humor psują wystawcom jedynie braki kadrowe. Ogłoszenia o poszukiwaniu pracowników widoczne były w tym roku na niejednym stoisku.

Jeżeli chodzi o same targi, to stanowią one swoisty barometr branży, dając przegląd sytuacji koniunkturalnej lepszy, niż lektura niejednego opracowania doradczego. Wierzę, że w przyszłości również będzie to możliwe, pomimo obserwowanej rosnącej niechęci firm do wystawiania się na tego typu imprezach. Wystawy, choć kosztowne, wymagające wysiłku często całej załogi i rzekomo niezwracające się finansowo, okazują się jednak cały czas atrakcyjnym miejscem spotkań, stanowiąc doskonałe uzupełnienie innych form marketingu i promocji. O tym również rozmawiałem podczas targów i wniosek mam następujący - do zobaczenia za rok na Automaticonie!

Zbigniew Piątek

Powiązane treści
Przemysł motoryzacyjny - automatyzacja i robotyzacja
Co dla branży automatyki mogą znaczyć zmiany własnościowe, akwizycje oraz rozwój i regres organizacji?
Obiecująca przyszłość rynku zautomatyzowanego pakowania
Automatyka przemysłowa według Allied Market Research
Automatyzacja i robotyzacja zmieni globalny rynek pracy
Przyszłość rynku automatyki w górnictwie
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Przemysł 4.0
Bateria piaskowa zasila miasto – fiński przełom w ciepłownictwie
Przemysł 4.0
Przybywa inteligentnych fabryk
Bezpieczeństwo
TÜV SÜD certyfikuje specyfikację IO-Link Safety
Aktualności
Rusza Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego!
Aktualności
Nowa fabryka Siemensa
Roboty
Infineon rozwija roboty humanoidalne, wykorzystując technologię firmy Nvidia

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów