Yaskawa sprzedała już 500 tysięcy robotów Motoman
| Gospodarka RobotyW lutym bieżącego roku z taśmy produkcyjnej japońskiego producenta robotów i systemów napędowych zjechał 30-milionowy egzemplarz przemiennika częstotliwości i 20-milionowy serwosilnik marki Yaskawa. Z kolei w marcu skumulowana sprzedaż robotów Motoman sięgnęła 500 tysięcy sztuk.
Od czasu wprowadzenia robotów Motoman na rynek w 1977 r. produkty tej marki mocno się zmieniły – zyskały na specjalizacji, zakresie ruchu i funkcjonalności. Nie zmieniła się natomiast ich precyzja, dokładność i powtarzalność gwarantowana przez podzespoły Yaskawy – manipulatory, serwonapędy i systemy sterowania ruchem. Precyzja sprawiła, że początkowo roboty Motoman znalazły zastosowanie głównie w produkcji wysokiej jakości komponentów motoryzacyjnych. Obecnie ich rodzina jest bardzo rozbudowana i obejmuje jednostki wyspecjalizowane w realizacji różnych zadań, takich jak spawanie czy podawanie i paletyzacja.
Specjalizacja zapoczątkowana w 2003 r. przyniosła Yaskawie tytuł pioniera w zakresie projektowania i budowy robotów dostosowanych do danej aplikacji, które - w przeciwieństwie do ich uniwersalnych kuzynów - osiągały doskonałe rezultaty w danym procesie wytwórczym lub okołoprodukcyjnym. Firma jako jedna z pierwszych wprowadziła także na rynek roboty współpracujące, roboty dwuramienne i jednostki 7-osiowe o zakresie ruchów przypominającym ludzkie ramię.
Yaskawa, znana początkowo głównie z produkcji systemów napędowych, już w 1917 r. zasłynęła wprowadzeniem na rynek pierwszego w historii trójfazowego silnika indukcyjnego, a 40 lat później z jej taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy silnik serwo prądu stałego o nazwie Minertia. Dziś Yaskawa jest znana głównie ze swoich serwonapędów Sigma (obecnie Sigma 7) – serii kompaktowych systemów napędowych o wszechstronnym zakresie zastosowań. A w lutym 2021 r. dostarczyła klientowi 20-milionowy serwosilnik własnej produkcji.
Firma wprowadziła do oficjalnego słownika pojęcie "mechatronika", a teraz idzie o krok dalej i proponuje rozszerzenie tej koncepcji o tzw. i3-mechatronics. Mechatronika i3 to połączenie rozwiązań z zakresu automatyzacji i robotyzacji z cyfrowym zarządzaniem danymi. Trzonem tego typu integracji mają być roboty Motoman. Dlatego Yaskawa już od jakiegoś czasu podejmuje aktywne działania na rzecz uzupełnienia swoich jednostek robotycznych o algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, które zapewnią im umiejętność autonomicznego podejmowania decyzji i pełnego wykorzystania danych procesowych zbieranych m.in. z serwonapędów i zewnętrznych czujników.
Nowa mechatronika ma być odpowiedzią na rosnącą potrzebę wdrażania inteligentnych systemów produkcyjnych, które zapewnią elastyczne reagowanie na zmienne potrzeby klientów, wydajne wytwarzanie małych serii i pojedynczych sztuk produktów, a także wysoką niezawodność wszystkich komponentów przy minimalnym udziale operatora.
źródło: Yaskawa