Make or buy, czyli na zakupach robotów mobilnych

| Gospodarka Roboty

Analiza "make or buy" to popularny rodzaj zagadnienia zarządczego. Koszty i ryzyko produkcji towarów lub wytwarzania usług wewnątrz organizacji zestawiane są z wydatkami na ich zakup od dostawcy zewnętrznego. Takie decyzje, głównie "buy", obserwujemy w ostatnich latach na rynku robotyki. Dokładniej chodzi o roboty mobilne, które są dołączane do portfolio dużych dostawców automatyki przemysłowej.

Make or buy, czyli na zakupach robotów mobilnych

Na początku września Rockwell Automation poinformował o przejęciu kanadyjskiego producenta robotów Clearpath Robotics. Rockwell to znany producent automatyki, sterowników i napędów oraz software'u. Z kolei przejmowana firma jest jednym z pionierów branży autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Oferuje ona, poprzez swój dział OTTO Motors, roboty mobilne o udźwigu od 150 do 1900 kg, a wraz z nimi oprogramowanie do nawigacji i zarządzania flotą. Dostarcza też platformy jezdne pozwalające odbiorcom na tworzenie własnych maszyn. Przedsiębiorstwo działa na rynku od 2009 roku i ma globalną bazę klientów, wśród których są m.in. General Electric, Toyota i NASA.

Omawiana transakcja to nie pierwsze tego typu wydarzenie w ostatnich latach. W 2021 roku ABB zakupiło hiszpańskiego producenta robotów ASTI Mobile Robotics. Jego oferta obejmowała roboty autonomiczne oraz wózki transportowe. W kolejnych latach były one integrowane z ofertą ABB w zakresie robotów, automatyzacji maszyn i oprogramowania.

Cofając się jeszcze o kilka lat, można opowiedzieć podobną historię dotyczącą Omron Electronics. W 2015 roku koncern poinformował o zamiarze przejęcia amerykańskiej firmy Adept Technology. Dzisiaj jej roboty, już jako maszyny Omron Electronics, są z powodzeniem oferowane jako element portfolio japońskiego dostawcy. Opisywana transakcja kosztowała firmę, zresztą podobnie jak w przypadku ABB, około 200 mln dolarów. Jednocześnie obydwa przejęte przedsiębiorstwa działały na rynku od początków lat 80. zeszłego wieku.

W omawianym sektorze dzieje się o wiele więcej. W samym tylko 2022 roku Bosch Rexroth przejął większość udziałów w Kassow Robots (roboty współpracujące), na rynku amerykańskim Sarcos kupił RE2 Robotics, wtedy też połączyły się MiR oraz AutoGuide Mobile Robots. W bieżącym roku Jungheinrich przejął firmę Magazino, a United Robotics Group – hiszpańską Robotnik Automation.

Opisywane działania wydawać się mogą spóźnione. Przecież w branży, co już wielokrotnie opisywaliśmy w raportach APA, działa szereg renomowanych producentów robotów mobilnych. Dzisiaj trudno stać się drugim MiR-em w skali globalnej czy WObitem w Polsce! Ale tu nie o to chodzi. Dla tych dwóch firm roboty są core businessem, który obejmuje też model współpracy z partnerami dostarczającymi osprzęt i wdrażającymi te maszyny.

W przypadku koncernów, takich jak Rockwell Automation, ABB czy Omron Electronics, przejęcia stanowią element rozszerzający, uzupełniający ich całościową ofertę. Roboty mobilne to dzisiaj popularne maszyny w obszarze produkcyjnym, magazynowym i stanowiące łącznik tych dwóch domen. To jednocześnie urządzenia coraz ściślej integrowane z resztą systemów sterowania i produkcyjnych. Właśnie to ostatnie jest bardzo atrakcyjne, jeżeli weźmie się pod uwagę rozwiązania, które już mają omawiane firmy. Daje to możliwość zaoferowania złożonych i dopracowanych systemów, które odpowiadają na cały czas rosnące potrzeby przemysłu i innych branż w zakresie intralogistyki.

Przedstawiciele Rockwell Automation wymieniali liczne korzyści i plany związane z przejęciem. Rozszerzenie oferty o AMR ma w szczególności uzupełnić propozycję rynkową w zakresie systemów napędowych, sterowania ruchem i intralogistycznych. Dla Clearpath Robotics akwizycja oznacza natomiast dostęp do ogromnej sieci sprzedaży i wsparcia technicznego koncernu. Zresztą dla wszystkich przejmowanych producentów tego typu zmiany wiążą się z rozszerzaniem obecności globalnej i możliwościami docierania do tysięcy nowych klientów.

Powyższa perspektywa jest szczególnie istotna w kontekście rozwijającego się rynku AGV/AMR. ABB podczas przejęcia ASTI prognozowało, że do 2025 roku globalna sprzedaż robotów mobilnych wyniesie 14 mld dolarów przy rocznej stopie wzrostu (CAGR) na poziomie około 20%. Według raportów Interact Analysis wynik ten możemy osiągnąć już w tym roku. Omawiany sektor pozostaje rozproszony i spodziewać się można kolejnych akwizycji. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że robotami mobilnymi interesuje się coraz więcej odbiorców, zaś ich aplikacje już dawno wykroczyły poza przemysł i logistykę. I to również jest świetnym prognostykiem rozwoju omawianej branży i jej przyszłych wzrostów.

Zbigniew Piątek