Roczne dostawy robotów mobilnych mają osiągnąć 2,8 mln sztuk
| Gospodarka AktualnościW miarę rozwoju różnych technologii i zastosowań roboty mobilne są coraz lepiej przygotowane do wchodzenia na nowe rynki. Wśród wszystkich form robotów to właśnie roboty mobilne będą zdecydowanie dominować w dostawach. Są one najczęściej wykorzystywane w magazynach i logistyce, ale stają się coraz ważniejsze w produkcji, transporcie na ostatnim etapie (last-mile delivery), w rolnictwie i opiece zdrowotnej. Maszyny te są motorem wzrostu wydajności w różnych zastosowaniach - od sprzątania, po bezpieczeństwo.
Zajmująca się wywiadem technologicznym firma ABI Research prognozuje, że dostawy wzrosną z 547 tys. sztuk w 2023 r. do 2,79 mln w roku 2030, co oznacza CAGR na poziomie 24,1%. Przychody generowane przez roboty mobilne wzrosną z 18 mld dolarów do 124 mld do roku 2030 r. co oznacza CAGR na poziomie 23,6%.
- Roboty mobilne są bardzo cenną kategorią robotów, które w ostatnich latach całkowicie przekształciły magazynowanie i logistykę. Jeśli chodzi o samą obsługę materiałów, roboty mobilne oferują przedsiębiorstwom poprawę wydajności. Wspierane ewolucją technologii pomocniczych, takich jak Simultaneous Localization and Mapping (SLAM), roboty mobilne mogą być wdrażane w zróżnicowanych i dynamicznych środowiskach, oferując interesariuszom nowe horyzonty w niedostatecznie zautomatyzowanych sektorach gospodarki, jak rolnictwo czy opieka zdrowotna - mówi George Chowdhury, analityk z ABI Research.
Obecnie roboty mobilne są wykorzystywane głównie w magazynowaniu i logistyce, ale do końca dekady będą coraz szybciej wdrażane w innych sektorach. Liczba nowych wdrożeń w rolnictwie wzrośnie do 2030 r. z 7 tys. do 129 tys. rocznie, co oznacza CAGR na poziomie 45%. Zakupy robotów dostawczych wzrosną z 14 tys. do 147 tys. co roku, co oznacza CAGR na poziomie 37%. W miarę postępu wykorzystania robotów mobilnych np. w restauracjach, dostawy dla aplikacji ukierunkowanych na pomoc dla klientów wzrosną z 6 tys. sztuk w 2023 r. do 78 tys. w 2030, co oznacza CAGR na poziomie 43%.
Wiele branż skorzysta na malejących kosztach wdrożeń robotów mobilnych, ich większej wszechstronności i uproszczonej programowalności. Jest wielu dostawców specjalizujących się w jakimś rodzaju rynku. Firmy takie, jak MiR, Omron, Otto Motors i ABB zajmują się intralogistyką w produkcji, z kolei Zebra, Locus i Safelog kierują swoją ofertę do marketingu, Simbe i Brain Corp. zajmują się handlem detalicznym, a Starship ma na celu wejście na rynek last-mile delivery. Wraz ze wzrostem zaufania do autonomicznych robotów mobilnych (AMR) będziemy coraz częściej widzieć takie urządzenia w przestrzeni publicznej.
źródło: ABI Research