Zużycie energii przez silniki można zmniejszyć o 31%
| Gospodarka Silniki i napędyFirma ABB przeanalizowała wydajność ponad 2 tys. przemysłowych silników elektrycznych w różnych zastosowaniach i odkryła, że ilość zużywanej przez nie energii można zmniejszyć średnio o 31% poprzez ich modernizację lub zastosowanie lepszego sterowania. Potencjalne oszczędności wynoszą ponad 2,1 TWh w ciągu 20 lat życia tych systemów, co odpowiada rocznemu zapotrzebowaniu na energię 1,25 mln typowych gospodarstw domowych w UE.
ABB szacuje, że gdyby wszystkie te silniki – które kontrolowała od czerwca do września tego roku w ramach programu oceny energetycznej – pracowały w Niemczech, oszczędności wystarczyłyby, aby zrównoważyć emisję elektrowni węglowej przez dwa miesiące, co oznacza oszczędność 940 tys. ton CO2 i zapewnia zwrot z inwestycji w ciągu zaledwie trzech miesięcy. Gdyby wszystkie skontrolowane silniki znajdowały się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, oszczędność wyniosłaby 2,1 TWh – co odpowiada 1,5 mln ton emisji CO2 i sześciomiesięcznemu zwrotowi z inwestycji.
Program oceny zużycia energii wskazuje, gdzie znajduje się największy potencjał oszczędności energii w systemach napędzanych silnikiem. Dane operacyjne są zbierane z systemów działających w terenie i porównywane z teoretyczną wydajnością, jaką można osiągnąć poprzez dodanie VSD (napędu o zmiennej prędkości) lub zmianę rozmiaru czy modernizację sprzętu.
Kontrolowane silniki obejmowały maszyny niskiego i średniego napięcia stosowane w pompach i wentylatorach, w branżach obejmujących żywność i napoje, przetwórstwo chemiczne oraz energię i HVAC. Oceny ujawniły spójne wzorce wydajności dla różnych zastosowań napędzanych silnikami, przy czym wentylatory zazwyczaj oferują największe oszczędności energii. Dalsza analiza wykazała również, że największe możliwości dają silniki pracujące bez przetwornic częstotliwości.
ABB twierdzi, że co najmniej połowa z ponad 300 mln przemysłowych silników elektrycznych używanych na całym świecie ma ponad 20 lat i może być zastąpiona nowocześniejszymi technologiami o wysokiej wydajności.
źródło: Drives & Controls