Czwartek, 08 marca 2018

Automaticon 2018. Przewodnik targowy

Automaticon to wystawa gromadząca wielu najważniejszych na polskim rynku automatyki producentów, dystrybutorów i usługodawców. W ciągu czterech dni targowych spotykają się oni z wytwórcami maszyn, integratorami systemów i licznymi inżynierami z lokalnych firm produkcyjnych. W tym roku Automaticon odbędzie się w trzech, a nie czterech halach, a na targach będzie około 10% mniej wystawców. Wprawdzie na imprezę powróci kilka dawniej obecnych firm, jednak spodziewać się można, że tegoroczna wystawa będzie mniejsza niż jej poprzednie edycje. Zapraszamy do lektury przewodnika po targach, które rozpoczynają się 20 marca w warszawskim Centrum Expo XXI.

Automaticon 2018. Przewodnik targowy

Automaticon to jedna z niewielu wystaw krajowych, która skierowana jest do producentów maszyn, integratorów systemów oraz służb utrzymania ruchu zakładów przemysłowych. Oczywiście klienci końcowi, czyli de facto użytkownicy maszyn i linii produkcyjnych, również pojawiają się w Warszawie, jednak dominują automatycy, konstruktorzy, integratorzy, czego dowodem jest m.in. asortyment prezentowanych produktów. Przyjrzyjmy się, co w tym roku prezentowane będzie w Centrum Expo XXI.

CO NA TARGACH?

Podczas tegorocznych targów zobaczyć będzie można oferty ponad 250 podmiotów - zarówno firm krajowych, jak też producentów zagranicznych. Wystawcami najbardziej widocznymi na targach i najliczniej reprezentowanymi również w zapowiedzi w tabeli są międzynarodowe firmy specjalizujące się w automatyce i sterowaniu, komponentach sieciowych, dostarczające podzespoły niskiego napięcia oraz oprogramowanie.

Do takich należą m.in. ABB, B&R Automatyka Przemysłowa (obecnie należy do ABB), Beckhoff Automation, Bosch Rexroth, Eaton, Turck i wiele innych firm, które pojawiły się w tabeli z listą wystawców. W Centrum Expo XXI będą też dystrybutorzy o szerokim asortymencie - np. Elmark Automatyka, Eltron, Farnell element14, Impol-1, OEM Automatic, CSI, Dacpol czy TME.

W trakcie Automaticonu 2018 tradycyjnie odwiedzić będzie można dostawców złączy i komponentów elektrotechnicznych (HARTING Polska, Phoenix Contact, Wago, Finder Polska, Weidmüller), na Prądzyńskiego nie zabraknie również przedstawicieli dostawców silników i napędów elektrycznych (Lenze Polska, SEW-Eurodrive Polska, Faulhaber, Eldar) oraz serwonapędów i rozwiązań motion control (Omron, B&R, Eldar).

Do listy wystawców prezentujących większe gabarytowo produkty zaliczyć można producentów robotów przemysłowych i osprzętu do nich, AGV oraz coraz popularniejszych wersji współpracujących. Wśród ich oferentów będą m.in. ABB, Fanuc, KUKA, Omron Electronics, Stäubli, MiR i Schunk Intec.

W Warszawie tradycyjnie prezentowali się będą producenci oraz dystrybutorzy czujników i aparatury pomiarowej (np. Balluff, Czaki Thermo-Product, Kubler, Renishaw, Stoltronic Polska), a także dostawcy różnorodnych podzespołów, jak igus czy systemów produkcyjnych - np. Item Polska.

Pojawią się też integratorzy systemów, aczkolwiek należą oni do zdecydowanej mniejszości, podobnie jak dostawcy maszyn do produkcji elektroniki - np. firma Renex.

Ostatnie lata przyniosły na Automaticonie pewne rozdrobnienie tematyczne, co związane było m.in. z pojawianiem się na targach mniejszych, specjalizowanych dostawców - przykładowo firm dalekowschodnich. Około dwudziestu tegorocznych wystawców stanowiły będą przedsiębiorstwa zagraniczne (tj. niebędące lokalnymi oddziałami zagranicznych producentów), resztą są spółki polskie, w tym oczywiście wiele będących przedstawicielstwami firm międzynarodowych. Listę wybranych wystawców podajemy w tabeli, natomiast wybierając się na targi, polecamy zabranie ze sobą dołączonej do wydania mapy targowej (lub pobranie jej z naszego stoiska na targach).

AUTOMATICON BEZ HALI NR 4

Otwarcie czwartej hali w Centrum Expo XXI, co miało miejsce w 2009 roku, było długo wyczekiwanym wydarzeniem. Powodem był brak wolnej przestrzeni wystawowej w obiekcie, co stawało się problematyczne dla wielu imprez targowych, w tym Automaticonu. Od 2010 roku targi odbywały się już na zwiększonej powierzchni, aczkolwiek nowa hala nie spełniła pokładanych w niej oczekiwań - głównie ze względu na... przyzwyczajenia odwiedzających.

Była ona traktowana jako obiekt na uboczu i zaglądało do niej o wiele mniej osób niż do hal "starych", czego efektem był dyskomfort u części wystawców. Ci ostatni, co warto podkreślić, płacili za metr powierzchni wystawienniczej tyle samo - niezależnie od hali.

Omawiany stan trwał osiem lat i pewne próby zapewnienia ruchu odwiedzających w tym obiekcie, które podejmowali organizatorzy, nie dały oczekiwanych rezultatów. W tym roku dodatkowej hali nie ma i, jak można sądzić, do omawianej hali targi raczej nie wrócą.

Adam Dombrowski

OEM Automatic

  • Jaki jest obecnie klimat biznesowy i czego oczekujecie po tegorocznych targach?

Zdecydowanie od połowy 2017 roku widzimy wzrost sprzedaży, a przede wszystkim zamówień w dłuższym okresie. Trwałe przełamanie braku czy nawet spadku inwestycji nastąpiło moim zdaniem w trzecim kwartale 2017 roku. Potwierdzają to nasi partnerzy z innych branż jak też np. integratorzy. W związku z tym po tegorocznej edycji Automaticonu oczekujemy większej liczby zwiedzających, w tym również nawiązania kontaktów z nowymi klientami.

  • Jak wyglądają warszawskie targi w porównaniu z innymi wystawami?

Automaticon jest zdecydowanie jedną z największych imprez branżowych tego typu w Polsce. Jednak trudno jest porównać skalę i przede wszystkim organizację z takimi targami jak SPS Drives czy Hannover Messe w Niemczech. Chociaż nie możemy narzekać na frekwencję na Automaticonie, to jednak wyżej wymienione imprezy zagraniczne mają zdecydowanie inny wymiar. Polska naprawdę szybko się rozwija i kto wie jak będą wyglądały targi a właściwie stoiska na Automaticon w 2028 roku?

  • Jaką funkcję pełnią dzisiaj generalnie wystawy branżowe?

Na targach nie podpisuję się już umów, co niestety wspominam z nostalgią, patrząc wstecz na lata 90. zeszłego wieku. Natomiast niewątpliwie jest to istotny element wizerunkowy i miejsce spotkań ludzi z branży automatyki przemysłowej. Poza tym jest to również okazja do zapoznania się z nowinkami technicznymi, trendami w rozwoju i technologią, która coraz szybciej zmienia nasze codzienne życie. Na Automaticonie mamy na to całe cztery dni w tym roku.

  • Jak wyglądać może przyszłość targów Automaticon?

Trudno jest mi określić i przepowiadać przyszłość, bo to jest w dzisiejszych czasach dosyć ryzykowne. Natomiast różnie to bywało z innymi targami - np. MTP w Poznaniu czy też Energetabem. Każda taka impreza musi ewoluować pod wieloma względami, przyciągać zainteresowanie uczestników, aby spełnić oczekiwania wystawców oraz zwiedzających. My przykładowo z całym zespołem OEM Automatic jesteśmy bardzo zaangażowani w przygotowanie targów i obecność na nich. To dla nas ważne wydarzenie w kalendarzu imprez targowych i serdecznie zapraszamy na nasze stoisko.

ZMIANY NA WYSTAWIE

W ostatnich latach długość listy wystawców Automaticonu była wyjątkowo stała - zawierała ona typowo 310-320 pozycji, przy czym oczywiście wliczały się w to media oraz firmy zagraniczne, które promowane były wspólnie z innymi firmami. W zeszłym roku lista zawierała dokładnie 312 wpisów, przy czym po jej skróceniu o wymienione podmioty zostawało 247. Tyle było stoisk na Automaticonie 2017.

Tegoroczna lista targowa zawiera z kolei 269 pozycji. Po wykonaniu analogicznych działań okazuje się, że "realnych" wystawców Automaticonu będzie w tym roku 221. Procentowa zmiana 2017/2018 wynosi -10,5%.

Jak widać ruch na minus jest w tym roku znaczący, czego efektem jest pustka w hali nr 4. Zmieniając natomiast porównanie z ilościowego na jakościowe, można zapytać, kogo rzeczywiście nie będzie. Biorąc pod uwagę większych wystawców, do tegorocznych nieobecnych (i jednocześnie firm, które były w latach poprzednich) zaliczyć można m.in.: Comau Robotics (likwiduje polski oddział), Grupa ROMI, Relpol, Universal Robots oraz Siemens.

Ostatnie z przedsiębiorstw będzie na targach w innej formie - tym razem zamiast na stoisku jej przedstawicieli spotkać będzie można na piętrze, gdzie prowadzili będą oni seminaria.

Do zmian in minus należy też zaliczyć mniejszą obecność na targach firm elektronicznych. Automaticon, zmieniając kilka lat temu zakres kluczowych obszarów tematycznych z "pomp i armatury" na "elektronikę", otworzył się na tę grupę dostawców i generalnie całą branżę elektroniki profesjonalnej. Pomysł ten jednak nie do końca wypalił, gdyż z roku na rok takich podmiotów było coraz mniej, w czym "pomógł" warszawski TEC.

Z kolei do zmian in plus należy powrót na Automaticon niektórych dużych firm, takich jak ABB, Lenze Polska oraz SEW-Eurodrive Polska. Na targach będzie też kilka nowych, debiutujących tutaj firm, jak np. Mobile Industrial Robots.

Urszula Bizoń-Żaba

COPA-DATA Polska

  • Czy targi są miejscem, gdzie robi się biznes, czy spełniają one głównie funkcję wizerunkową i służą ogólnej promocji?

Pomimo wielu krążących opinii, że targi od kilku lat pełnią wyłącznie funkcję promocyjną, ja z perspektywy działalności firmy COPA-DATA wyraźnie podkreślę, że nie jest to do końca prawdą. Fakt - po targach nie otrzymamy od razu zamówienia na wielomilionową realizację, ale wielokrotnie zdarzało się, że wrażenie, jakie nasz produkt zenon i rozmowa z nami wywarły na zwiedzających, sprawiały, że po targach sami kontaktowali się z nami, umawiali kolejne spotkania, zaś obecnie są klientami.

Moim zdaniem bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie się do wydarzenia, jakim są targi. To nie tylko ładne stoisko, profesjonalne gadżety, ale przede wszystkim ludzie. Zmotywowany team, który z uśmiechem, profesjonalnie zaprezentuje firmę. Każdy zwiedzający zasługuje na uwagę i z każdym rozmawiamy z dużym zaangażowaniem. Uważam, że to od nas zależy, czy targi staną się wyłącznie wydarzeniem wizerunkowym, z którego udostępnimy parę filmików w social media, czy też zrobimy wszystko, aby stały się miejscem, gdzie zrobimy biznes życia.

  • Czy targi zagraniczne są alternatywą dla Automaticonu?

Targi takie wielu rodzimym firmom wciąż kojarzą się przede wszystkim z bardzo dużym nakładem finansowym i niekoniecznie szybkim zwrotem z tej inwestycji. Duże odległości, nieznajomość infrastruktury i duże zaangażowanie sporego zespołu, aby takie wydarzenie dobrze zaplanować i zorganizować, powodują, że firmy decydują o wystawieniu się na targach w Polsce - m.in. Automaticonie. Nie bez znaczenia jest również fakt, że boimy się, iż nasze stoisko zniknie wśród ogromnej liczby zdecydowanie większych wystawców targów międzynarodowych.

Drugim powodem jest to, że dosyć duża część wystawców Automaticonu to podmioty, które są przedstawicielstwami zagranicznych koncernów posiadających przedstawicielstwa w wielu krajach. W przypadkach takich firm, co dotyczy również COPA-DATA, typowo lokalne oddziały uczestniczą w imprezach branżowych w poszczególnych krajach.

SEMINARIA I MEDALE TARGOWE

Wybrani wystawcy targowi 2018

Odwiedzający wystawę będą mogli tradycyjnie odwiedzić liczne seminaria - dwa dni, tj. 21 i 22 marca, są wypełnione nimi po brzegi (wykaz podajemy w publikowanej tabeli). Warto przy tym zauważyć, że o ile pierwszego dnia prezentowały się będą bardzo różne firmy, o tyle drugi w przypadku sali A to cały dzień z firmą Siemens.

Od 10 do prawie 17 jej pracownicy omawiali będą tematykę dotyczącą sterowania, bezpieczeństwa czy realizacji systemów transportowych. Pierwszego dnia tradycyjnie tuż po zamknięciu targów (o godzinie 17.15) będzie miało miejsce rozstrzygnięcie konkursu o Złoty Medal Targów Automaticon. Organizatorzy wskazują na duże zainteresowanie konkursem w bieżącym roku. Wszystkie omawiane wydarzenia działy się będą na piętrze nad holem.

Jacek Frontczak

PIAP

  • Jakich zmian na targach oczekiwać można w tym roku?

Stali bywalcy targów zapewne zauważą, że w tym roku nie będzie ekspozycji w hali nr 4. Przez kilka lat czekaliśmy na tę halę, licząc, że rozwiąże nasze problemy z brakiem powierzchni i zamiast w łączniku, zwanym halą drugą, będziemy mogli wystawcom zagwarantować stoiska w normalnej hali.

Niestety okazało się, że to co miało nam pomóc, spowodowało masę problemów. Pomimo wielu prób ożywienia ruchu w tej hali, w związku z narastającym niezadowoleniem wystawców tam zlokalizowanych, musieliśmy wrócić do wykorzystania na cele ekspozycji hali drugiej.

CORAZ WIĘKSZA KONKURENCJA

O ofercie wystawienniczej w kraju pisaliśmy przy okazji Automaticonu już wielokrotnie. W Polsce w ciągu roku odbywa się sumarycznie kilkadziesiąt imprez o różnej skali, tradycjach i zakresie tematycznym, które mniej lub bardziej dotyczą przemysłu. I chociaż targom nieraz zarzuca się ich niedopasowanie do dzisiejszych realiów (szczególnie w kontekście Internetu), nic nie wskazuje na to, aby owa forma spotykania się z klientami nie miała przyszłości. Jest wręcz przeciwnie - liczba imprez rośnie.

Targi Poznańskie, Targi Kielce i Expo Silesia mają dzisiaj atrakcyjną ofertę dla firm z naszej branży, co jednak nie pomaga targom automatyki w Warszawie. Te ostatnie zbiegają się również regularnie pod względem czasowym (tak będzie również w tym roku) z targami Amper u naszych południowych sąsiadów.

Co jednak nawet istotniejsze - Automaticonowi przybył niedawno bezpośredni konkurent, którym są podwarszawskie targi Warsaw Industry Week. Na razie, po ich dwóch edycjach, mają one ciągle formę raczkującą, ale organizatorom udało się przyciągnąć kilka firm, które regularnie wystawiają się na Prądzyńskiego.

Jak widać, o budżety firm na marketing i promocję konkuruje coraz więcej podmiotów, jednak nie są one z gumy, przez co wystawienie się przedsiębiorstwa na 1-2 imprezach oznacza zwykle brak obecności na innych targach.

Poza tym spora liczba firm wybiera inne niż targi metody kontaktów z klientami - konferencje, szkolenia, czy też stawia na promocję w prasie i Internecie. W kontekście tych zmian od wielu lat mało innowacyjna (problemy z parkingiem, brak rejestracji, itd.) i jednocześnie kosztowna oferta Automaticonu okazuje się dla części firm po prostu niewystarczająca.

Co przyniesie przyszłość? Tego nie wiadomo. Natomiast tegoroczne zmiany na targach - związane z halą 4 i nieobecnością niektórych firm - traktować można jak dzwonek ostrzegawczy. Tylko tyle i aż tyle.

Hubert Kowalczyk

igus

  • Jak koniunktura w ostatnich latach przełożyła się na targi? Czego spodziewacie się po tegorocznej edycji?

W 2018 roku będziemy obecni na ośmiu imprezach targowych - Automaticon jest dla nas jedną z najważniejszych ze względu na innowacyjne branże, które są na nim prezentowane. Ten rok jest dla firmy igus Polska dość szczególny: nastąpiły zmiany personalne, powiększamy powierzchnię biurową oraz magazynową niemal dwukrotnie, dynamicznie wchodzimy w kolejne obszary biznesowe.

To z pewnością przełoży się na nasze prezentacje podczas targów. Będziemy chcieli pokazać dynamikę, z jaką się rozwijamy. Tak więc z naszej perspektywy "klimat" dla biznesu w Polsce jest dziś bardzo sprzyjający. Myślę, że wiele firm produkcyjnych podziela tę opinię.

  • Co wyróżnia Automaticon na tle innych wystaw?

Wszystkie imprezy targowe, w których bierzemy udział, traktujemy bardzo poważnie z prostego powodu - na wszystkich spotykamy się z naszymi klientami - obecnymi i potencjalnymi. Automaticon wyróżnia fakt, że targi stanowią zawsze niejako spojrzenie w przyszłość, przegląd najbardziej zaawansowanych technologii i nowatorskich rozwiązań dostępnych na rynku. Sami zresztą też chętnie się im przyglądamy.

  • Jaka jest rola targów branżowych dla igusa?

Pomysły i zapotrzebowanie na konkretne rozwiązania i produkty, jakie zgłaszają klienci, to jeden z głównych motorów napędowych spółki igus od początku jej działalności. Dlatego nie traktujemy targów wyłącznie w kategoriach wizerunkowych. Ponieważ, w największym skrócie, specjalizujemy się w wyrobach z polimerów przeznaczonych do pracy w ruchu, zależy nam, aby nasi potencjalni klienci mogli zobaczyć je na własne oczy. Bezpośrednie spotkanie z naszymi produktami to najlepszy sposób na zrozumienie, jaki jest ich potencjał. Zapraszamy na stoisko E-1.

JESTEŚMY NA TARGACH!

Osoby odwiedzające targi zapraszamy do spotkania z nami - przedstawicielami redakcji magazynów "APA", "Elektronik" oraz "Elektronika Praktyczna". Będziemy obecni jak zawsze na stoisku znajdującym się w holu Expo XXI oraz spotkać nas będzie można na targach wszędzie tam, gdzie będzie działo się coś ciekawego.