Niezawodność na pierwszym miejscu
Najistotniejszą dla klientów cechą komputerów przemysłowych jest niezawodność (72%), na drugim miejscu plasuje się dostępność oraz możliwości interfejsów zewnętrznych (61%). W porównaniu do lat wcześniejszych znacząco spadło znaczenie ceny, którą wśród najważniejszych dla klientów cech wymienia w tym roku tylko 58% respondentów. Do najmniej istotnych dla klientów cech ankietowani zaliczają niski pobór mocy urządzenia (35%) oraz długość gwarancji producenta (36%).
Większość ankietowanych jest zdania, że na rynku IPC najlepiej zarabia się w pierwszej kolejności na samych komputerach (38% badanych), następnie na komponentach (30%), a zdecydowanie mniej na usługach (20%) oraz na innych produktach związanych z ofertą IPC (12%). Biorąc pod uwagę wcześniejszą edycję naszego raportu i porównując ówczesne dane z obecnymi wynikami, zmiany w elementach struktury przychodu dostawców są raczej niewielkie. W zestawieniu z badaniem z 2021 nieznacznie wzrosło znaczenie usług w strukturze przychodów dostawców komputerów przemysłowych, bo jeszcze dwa lata wcześniej stanowiły one najwyższy marżowo produkt dla 18% badanych.
Odnosząc się do danych mówiących o klientach rozwiązań IPC, można postawić tezę, że przez ostatnich 7 lat struktura odbiorców produktów IPC nie uległa znaczącej zmianie. Najliczniejszą grupą niezmiennie stanowią integratorzy systemów (70% wskazań w bieżącej ankiecie z 2023), a za nimi plasują się klienci końcowi (59% w 2023) oraz producenci OEM (57%).
Zdaniem 21% dostawców koniunktura na rynku jest słaba, co oznacza niewielkie pogorszenie nastrojów w porównaniu do 2021 roku, kiedy odsetek respondentów postrzegających koniunkturę jako złą wynosił 19%. Obecnie 69% badanych uważa, że sytuacja na rynku jest dobra, a 10%, że bardzo dobra. W porównaniu do roku 2019, czyli do czasów przed kryzysem COVID- 19 i przed eskalacją działań zbrojnych Rosji przeciwko Ukrainie, znacząco spadł odsetek optymistów postrzegających koniunkturę jako dobrą, który w 2019 wynosił najwyżej w historii tego odczytu, bo aż 30%.
Odpowiadając na pytanie o konkurencję na rynku, respondenci są zdania, że sytuacja nie uległa znaczącej zmianie w porównaniu do wcześniejszego odczytu. Obecnie 54% badanych uważa, że konkurencja na rynku jest silna. Odczyt ten nieznacznie różni się w zestawieniu z 2021, kiedy odsetek ankietowanych postrzegających konkurencję jako silną wynosił 55%.
W przeciwieństwie do 2021 roku i poprzednich lat większość pytanych przez nas integratorów i dystrybutorów twierdzi, że komputery przemysłowe częściej sprzedawane są samodzielnie (59% respondentów) niż w systemach (41%). Dwa lata temu proporcje te tylko nieznacznie przechylały się na korzyść rozwiązań sprzedawanych w systemach (52%) niż samodzielnie (48%).
Do najpopularniejszych w Polsce marek komputerów przemysłowych zaliczają się w pierwszej kolejności Advantech, Siemens, Beckhoff oraz Kontron i Aaeon. Lista największych, zdaniem respondentów, graczy nie zmieniła się znacząco w porównaniu do 2021 roku. Polski rynek nie różni się pod tym względem od rynku światowego. Według raportu "Industrial PC Global Market Report 2022"¹ przygotowanego przez Business Research Company, główni rozgrywający na globalnym rynku komputerów przemysłowych to m.in. Advantech, Beckhoff Automation, Siemens, IEI Integration Corporation i Kontron S&T.