Piątek, 07 lutego 2020

Przemysłowy druk 3D

O technologiach wytwarzania addytywnego (druku przestrzennym, druku 3D) było w ostatnich latach bardzo głośno. Uznano je nawet za jedne z bardziej perspektywicznych w kontekście zarówno zastosowań hobbystycznych, jak i profesjonalnych, w tym przemysłowych. W artykule koncentrujemy się na tych ostatnich, przedstawiając stopień wdrożenia oraz perspektywy rozwoju produkcji przyrostowej w różnych branżach, a także dokonując przeglądu i porównania popularnych metod druku 3D. Omawiamy także trendy w zakresie materiałów i oprogramowania.

Przemysłowy druk 3D

Druk przestrzenny jest to proces, w którym trójwymiarowe obiekty wykonywane są na podstawie modelu cyfrowego przez dodawanie kolejnych warstw materiału, jedna na drugiej. Wytwarzanie addytywne, inaczej przyrostowe, ma wiele zalet w zestawieniu z technikami subtraktywnymi (ubytkowymi), w których przedmioty wykonywane są przez usuwanie materiału, na przykład z jego litego bloku, aż do uzyskania pożądanego kształtu.

JAKIE SĄ ZALETY DRUKU 3D?

Przede wszystkim w druku przestrzennym marnuje się mniej materiału, jest on bowiem dodawany tylko tam, gdzie jest potrzebny. Wyróżnia go również większa elastyczność produkcji. Poza tym techniką addytywną łatwiej można wyprodukować obiekty o skomplikowanych kształtach.

Przedmioty tą metodą wykonywane są przy użyciu drukarek 3D. Maszyny te różnią się technologią drukowania, wielkością obiektów, które mogą wydrukować, wydajnością produkcji, materiałami, z których drukują.

Potrzebne jest również specjalne oprogramowanie. Przygotowuje się w nim model cyfrowy obiektu oraz konwertuje się go do postaci zrozumiałej przez sterownik drukarki.

Wydrukowany przedmiot, w zależności od techniki produkcji, trzeba wyczyścić. Następnie jest on poddawany obróbce wykończeniowej, na przykład szlifowaniu, polerowaniu, malowaniu.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe