Toyota będzie w Polsce produkować silniki nowej generacji dla hybryd

| Gospodarka Silniki i napędy

W zakładach produkcyjnych Toyoty w Jelczu-Laskowicach rozpoczyna się produkcja silników nowej generacji - Dynamic Force Engine - o pojemności 2,0 l przeznaczonych do pojazdów hybrydowych. Oznacza to, że został już uruchomiony drugi z czterech planowanych projektów związanych z hybrydową technologią Toyoty. Razem z aktualnie prowadzonymi przedsięwzięciami łączna wartość inwestycji w oddział Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) wzrośnie do około 5 mld zł.

Toyota będzie w Polsce produkować silniki nowej generacji dla hybryd

Uroczyste uruchomienie produkcji odbyło się 3 września bieżącego roku. Uczestniczyli w nim: Grzegorza Puda - sekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, Krzysztof Kubów - sekretarz stanu w Ministerstwie Energii, prezes Toyota Motor Europe - dr Johan van Zyla oraz przedstawiciele kierownictwa Toyota Motor Corporation.

Nowy silnik benzynowy o pojemności 2,0 l będzie montowany w napędzie hybrydowym Corolli Hatchback i TS Kombi, a także w konwencjonalnej wersji RAV4. W kwietniu 2020 roku w Jelczu-Laskowicach rozpocznie się produkcja mniejszej wersji silnika o pojemności 1,5 l, zaprojektowanego w ramach platformy TNGA (Toyota New Global Architecture), a rok później jego produkcja ruszy w fabryce w Wałbrzychu. W związku z wprowadzeniem nowych silników do produkcji, zakład w Jelczu-Laskowicach prowadzi rekrutację w celu zatrudnienia dodatkowych 200 osób, które dołączą do zespołu 450 pracowników przyjętych w ubiegłym miesiącu. Oba napędy mają powstawać na nowoczesnych zautomatyzowanych liniach produkcyjnych, które zostały zbudowane w ramach inwestycji o wartości 770 mln zł.

Dwulitrowy czterocylindrowy silnik Toyota Dynamic Force Engine, opracowany w ramach globalnej platformy TNGA, charakteryzuje się podwyższoną pojemnością, wysoką sprawnością cieplną na poziomie 41% i efektywną pracą w niższych temperaturach. Silnik ten, pracując w napędzie hybrydowym, osiąga moc 180 KM przy 6 tys. obr./min i zużywa 7-7,7 l/100 km, a w napędzie konwencjonalnym - 173 KM przy 6,6 tys. obr./min; poziom zużycia paliwa mieści się w przedziale 4,7-5,6 l/km. Pojazd hybrydowy wyposażony w nową jednostkę napędową osiągnie najniższą emisję tlenków azotu - na poziomie 10% wymagań normy EURO 6.

TMMP jest w posiadaniu dwóch fabryk na Dolnym Śląsku, jednej w Wałbrzychu, gdzie powstają elektryczne przekładnie do niskoemisyjnych samochodów oraz manualne i półautomatyczne skrzynie biegów, a także w Jelczu-Laskowicach, w której wytwarzane są silniki benzynowe 1,5 l i nowe 2,0 l.

źródło: Toyota

Zobacz również