PKN Orlen stworzy hub wodorowy we Włocławku

PKN Orlen do końca 2021 roku wybuduje we Włocławku hub wodorowy. Ma on wytwarzać do 600 kg wodoru na godzinę. Inwestycja obejmuje infrastrukturę logistyczną i dwie stacje tankowania. Paliwo ma być przeznaczone do transportu publicznego i towarowego. Koncern zawarł już kilka umów z samorządami, które mają być potencjalnymi odbiorcami tego paliwa. Do ich grona należą m.in. Krakowski Holding Komunalny, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie i Miasto Płock.

Posłuchaj
00:00

Do końca sierpnia koncern ma ogłosić przetarg na realizację hubu wodorowego. Obiekt zostanie zlokalizowany na terenie zakładu ANWIL. Planowane moce produkcyjne początkowo będą wynosić 170 kg na godzinę. Architektura hubu będzie modułowa, co umożliwi elastyczne zwiększanie produkcji. Obecnie we Włocławku wodór powstaje przy pomocy elektrolizy solanki i jest produktem ubocznym procesu pozyskiwania chloru. Wcześniej paliwo to powstawało przy pomocy tej metody w instalacji do produkcji amoniaku.

Wraz z rozwojem rynku paliwo wodorowe trafi do samochodów osobowych i autobusów dalekobieżnych. W długiej perspektywie Orlen zakłada dostawy wodoru na potrzeby statków, promów, czy zastosowań stacjonarnych, jak np. ogrzewnictwo. Planowana jest również możliwość sprzedaży wodoru podmiotom trzecim, które wprowadzą go na inne rynki zbytu, np. do przemysłu spożywczego czy metalurgicznego.

Oprócz hubu wodorowego Orlen rozwija również inne technologie wodorowe w biorafinerii mieszczącej się w Trzebini, w której rozpoczęcie produkcji wodoru zaplanowano na 2021 rok. Obecnie w Niemczech Orlen posiada dwie stacje tankowania wodorem, a od czerwca 2021 roku grupa udostępni trzy takie stacje w Czechach.

Inwestycje w infrastrukturę dla transportu opartego o paliwo wodorowe wpisują się w europejską strategię rozwoju i odpowiadają na unijne cele środowiskowe zakładające, że do 2030 roku branża transportowa zminimalizuje emisję gazów cieplarnianych do atmosfery o 30%, w porównaniu z wartościami z 2005 roku. Obok zeroemisyjnych pojazdów i biopaliw II generacji, wodór jest wymieniany jako paliwo przyszłości, które rzeczywiście może doprowadzić do realizacji europejskich celów środowiskowych.

Źródło: Orlen

Powiązane treści
W Hesji powstanie pierwsza stacja tankowania wodoru dla pociągów pasażerskich
Współpraca PGE i PKN Orlen
PKN Orlen będzie miał własne Centrum Badawczo-Rozwojowe
TRAKO 2021 - PESA zaprezentowała pierwszą polską lokomotywę na wodór
Hyundai rozpoczyna dostawy wodorowych ciężarówek Xcient Fuel Cell
Uruchomiono największą elektrownię PV we Włoszech
Półtora roku udanej eksploatacji pierwszych pociągów wodorowych
Energa inwestuje w nową farmę PV
Wodorowy pociąg Coradia iLint rozpocznie regularne kursy
Prognoza dla rynku wodoru w przemyśle
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Roboty
Chiński robot zastąpi rolnika. Pracują szybciej, taniej i bez chemii
Aktualności
14 osób na 1 miejsce. Ten kierunek przyszłości bije rekordy popularności
Przemysł 4.0
Łatwa integracja sztucznej inteligencji i automatyzacji
Roboty
Pierwszy na świecie humanoidalny robot z funkcją samodzielnej wymiany baterii
Roboty
Comau finalizuje przejęcie Automha
Roboty
Doosan Robotics przejmuje 90% udziałów w amerykańskiej firmie inżynieryjno-automatycznej ONExia

Szafa wydawcza JotKEl

Nowoczesny przemysł stanowi szczególne wyzwanie dla gospodarki magazynowej. Duże znaczenie ma zwłaszcza pozyskanie informacji zwrotnej o aktualnym stanie zasobów, co umożliwia optymalizację dostaw. Dobrze zorganizowana gospodarka magazynowa zapewnia ciągłość produkcji, a to bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów postojów. Wychodząc naprzeciw tym wymaganiom i bazując na prawie 50-letnim doświadczeniu, firma JotKEl stworzyła system automatycznych mebli wydawczych.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów