Półtora roku udanej eksploatacji pierwszych pociągów wodorowych

| Gospodarka Aktualności

Po 530 dniach i ponad 180 tysiącach przejechanych kilometrów dwa pierwsze na świecie pociągi wodorowe pomyślnie zakończyły oficjalne testy. Składy Coradia iLint, wyprodukowane przez Alstom w fazie poprzedzającej produkcję seryjną, realizowały przewozy pasażerskie od września 2018 r. Teraz rozpoczyna się kolejna faza projektu.

Półtora roku udanej eksploatacji pierwszych pociągów wodorowych

Począwszy od 2022 r. 14 pociągów Coradia iLint zastąpi, będące obecnie w eksploatacji, spalinowe zespoły trakcyjne. Jako pierwsza technologii wodorowej zaufała Spółka dla Ruchu Regionalnego (LNVG) z Dolnej Saksonii w Niemczech, zamawiając 14 składów Coradia iLint wraz z usługą serwisowania i dostawą paliwa wodorowego przez 30 lat. Alstom dostarczy wodorowe pociągi, a także zapewni ich serwis w swoim zakładzie w Salzgitter. Ponadto firma Linde, zajmująca się dystrybucją gazów, zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dla tej rodziny pociągów, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde.

- Przez ostatnie półtora roku nasze dwa pociągi Coradia iLint poprzedzające produkcję seryjną udowodniły, że technologia ogniw wodorowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich. To dla nas ważna siła napędowa na drodze do bezemisyjnej i zrównoważonej mobilności w transporcie kolejowym. Podczas testów eksploatacyjnych pociągów wodorowych pozyskaliśmy także cenne dane, które posłużą nam do dalszego rozwoju technologii napędowej - mówił Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający na Niemcy i Austrię w Alstom Transport Deutschland GmbH.

- Zakończona z powodzeniem faza testowa oznacza, że spełnione zostały warunki do uruchomienia stałej eksploatacji pociągów wodorowych od 2022 r. Poprzez ten projekt LNVG przyczynia się do wprowadzenia zrównoważonych, innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności, w szczególności na obszarach wiejskich - powiedziała Carmen Schwabl, dyrektor zarządzająca Spółki dla Ruchu Regionalnego (LNVG).

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Pociąg jest w pełni bezemisyjny i cichy, a co najważniejsze emituje jedynie parę wodną i skroploną wodę. Pociąg został wyposażony w kilka innowacyjnych rozwiązań: technologię czystej konwersji energetycznej, elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią.

źródło: Alstom