Półtora roku udanej eksploatacji pierwszych pociągów wodorowych
| Gospodarka AktualnościPo 530 dniach i ponad 180 tysiącach przejechanych kilometrów dwa pierwsze na świecie pociągi wodorowe pomyślnie zakończyły oficjalne testy. Składy Coradia iLint, wyprodukowane przez Alstom w fazie poprzedzającej produkcję seryjną, realizowały przewozy pasażerskie od września 2018 r. Teraz rozpoczyna się kolejna faza projektu.
Począwszy od 2022 r. 14 pociągów Coradia iLint zastąpi, będące obecnie w eksploatacji, spalinowe zespoły trakcyjne. Jako pierwsza technologii wodorowej zaufała Spółka dla Ruchu Regionalnego (LNVG) z Dolnej Saksonii w Niemczech, zamawiając 14 składów Coradia iLint wraz z usługą serwisowania i dostawą paliwa wodorowego przez 30 lat. Alstom dostarczy wodorowe pociągi, a także zapewni ich serwis w swoim zakładzie w Salzgitter. Ponadto firma Linde, zajmująca się dystrybucją gazów, zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dla tej rodziny pociągów, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde.
- Przez ostatnie półtora roku nasze dwa pociągi Coradia iLint poprzedzające produkcję seryjną udowodniły, że technologia ogniw wodorowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich. To dla nas ważna siła napędowa na drodze do bezemisyjnej i zrównoważonej mobilności w transporcie kolejowym. Podczas testów eksploatacyjnych pociągów wodorowych pozyskaliśmy także cenne dane, które posłużą nam do dalszego rozwoju technologii napędowej - mówił Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający na Niemcy i Austrię w Alstom Transport Deutschland GmbH.
- Zakończona z powodzeniem faza testowa oznacza, że spełnione zostały warunki do uruchomienia stałej eksploatacji pociągów wodorowych od 2022 r. Poprzez ten projekt LNVG przyczynia się do wprowadzenia zrównoważonych, innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności, w szczególności na obszarach wiejskich - powiedziała Carmen Schwabl, dyrektor zarządzająca Spółki dla Ruchu Regionalnego (LNVG).
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Pociąg jest w pełni bezemisyjny i cichy, a co najważniejsze emituje jedynie parę wodną i skroploną wodę. Pociąg został wyposażony w kilka innowacyjnych rozwiązań: technologię czystej konwersji energetycznej, elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią.
źródło: Alstom