Zaprezentowano pierwszą w 100% wodorową linię kolejową
| Gospodarka AktualnościPierwsza na świecie trasa pasażerska, która będzie obsługiwana wyłącznie pociągami wodorowymi, została zaprezentowana w Dolnej Saksonii, między miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude. 14 zasilanych wodorem pociągów Coradia iLint firmy Alstom, które należą do Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), stopniowo zastąpi na tej linii 15 pociągów spalinowych. Przewozy pasażerskie ruszają już w 4 lata od rozpoczęcia jazd testowych.
Znaczna część europejskiej sieci szynowej pozostanie w dłuższej perspektywie niezelektryfikowana. W wielu krajach liczba pociągów spalinowych jest nadal wysoka. W Niemczech jest ich ponad 4 tysiące. Lokalny przewoźnik LNVG już w 2012 roku zaczął szukać alternatyw dla pociągów spalinowych, dając w Niemczech impuls do rozwoju pociągów wodorowych. Wykorzystanie wodoru jako paliwa dla pociągów wyraźnie zmniejsza obciążenie środowiska, ponieważ jeden kilogram wodoru zastępuje około 4,5 litra oleju napędowego. Partnerem projektu zostało przedsiębiorstwo kolejowe i transportowe Elbe-Weser (evb) oraz firma gazowo-inżynieryjna Linde.
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które generuje energię elektryczną do napędu. Dzięki zasięgowi 1000 km zespoły trakcyjne mogą przez cały dzień jeździć na jednym zbiorniku wodoru, emitując jedynie parę wodną i wodę, przy znacznie niższym poziomie hałasu. W sieci evb pociąg będzie jeździł z prędkością od 80 do 120 km/h, a jego maksymalna prędkość wynosi 140 km/h.
Pociągi będą tankowane codziennie na czynnej całą dobę stacji tankowania wodoru produkcji Linde. Na potrzeby obsługi linii zbudowano zbiorniki wodoru w Bremervörde o łącznej pojemności 1800 kilogramów oraz przygotowano sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe. Planowana jest późniejsza produkcja wodoru na miejscu za pomocą elektrolizy i odzysku energii elektrycznej.
Alstom ma aktualnie cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dwa w Niemczech - na 14 pociągów Coradia iLint w regionie Dolnej Saksonii oraz na 27 pociągów Coradia iLint w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. Trzeci kontrakt dotyczy Włoch, gdzie firma buduje 6 wodorowych pociągów Coradia Stream w regionie Lombardii, z opcją na 8 kolejnych. Czwarta umowa, dotycząca Francji, obejmuje 12 pociągów na wodór Coradia Polyvalent. Będą one kursować w czterech różnych regionach. Ponadto pociągi Coradia iLint testowano m.in. w Austrii, Holandii, Polsce i w Szwecji.
źródło: Alstom