Deutsche Bahn testuje pierwszy akumulatorowy pociąg pasażerski Alstomu
| Gospodarka AktualnościOd 24 stycznia, w ramach przewozów biletowanych w Badenii-Wirtembergii, pasażerowie mogą korzystać z pierwszego, w pełni przystosowanego do komercyjnej eksploatacji, akumulatorowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (Battery Electric Multiple Unit - BEMU). Testy w ruchu regionalnym prowadzone będą również w Bawarii - rozpoczną się 5 lutego.
W dni powszednie pociąg ma przewidziane kursy w Badenii-Wirtembergii na linii Stuttgart – Horb, natomiast w soboty i niedziele na linii Pleinfeld – Gunzenhausen w Bawarii. W ten sposób z jednej strony maksymalizowany będzie przebieg pociągu, a z drugiej zostaną przetestowane różne profile tras. Zarówno w Badenii-Wirtembergii, jak i w Bawarii pociąg eksploatowany będzie przez DB Regio. Partnerami projektu są Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) i Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).
– Jako Deutsche Bahn chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną do roku 2040. Za sprawą pierwszego akumulatorowego pociągu pasażerskiego robimy kolejny duży krok na drodze do bezemisyjnych kolei regionalnych w Niemczech. Dzięki tym testom DB Regio chce zdobyć praktyczne doświadczenie w eksploatacji i konserwacji przyszłościowych technologii. Eksploatacja próbna dostarczy nam nowej wiedzy technicznej i operacyjnej w zakresie obsługi przyjaznej dla klimatu innowacyjnej technologii napędu - mówił dyrektor generalny DB Regio, dr Jörg Sandvoß.
Od 2016 roku Alstom rozwija technologię pociągów hybrydowych (pantografowo-akumulatorowych) we współpracy z TU Berlin, przy wsparciu Krajowej Organizacji na rzecz Technologii Ogniw Wodorowych i Paliwowych (NOW) oraz finansowaniu Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Mają być one w Niemczech ekologicznymi następcami pociągów z silnikami Diesla. Alternatywne napędy pozwalają na wydajne i bezemisyjne przewozy, a prawie czteromiesięczne testy na trasach pasażerskich w Bawarii i Badenii-Wirtembergii to kolejny krok w kierunku bezemisyjnego transportu. W przyszłości technologia BEMU zostanie zastosowana na platformie Alstom Coradia.
Pociągi wodorowe Alstomu zoptymalizowano pod kątem dłuższych tras. Pociągi typu BEMU przystosowane są do zdecydowanie krótszych dystansów lub linii z odcinkami niezelektryfikowanymi, które wcześniej były obsługiwane przez pojazdy z silnikiem Diesla.
źródło: Alstom