Wrocławski zakład Alstomu uruchamia nowoczesną linię do spawania aluminium
| Gospodarka AktualnościNajwiększy producent i eksporter w dziedzinie polskiego kolejnictwa w swoim zakładzie taborowym we Wrocławiu uruchomił linię do spawania aluminium. Inwestycja wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności firmy i jest zgodna z trendami w rozwoju branży kolejowej, tj. zastępowaniem cięższej i trudniejszej w obróbce stali lżejszym i pod wieloma względami bardziej wydajnym aluminium. Przykładem jest doskonały stosunek wytrzymałości do masy, a także odporność na korozję.
Nowa linia do spawania aluminium przyczyni się do utworzenia we wrocławskim zakładzie Alstomu co najmniej 100 nowych miejsc pracy. Jej budowa jest powiązana z inwestycjami o wartości blisko 10 mln euro, które obejmują nowy sprzęt i maszyny, dostosowanie infrastruktury zakładu do nowej technologii oraz szkolenia pracowników. Docelowo inwestycja umożliwi wrocławskiej fabryce pozyskiwanie nowych projektów i produkcję aluminiowych nadwozi pociągów regionalnych na rynki europejskie.
Jednocześnie dzięki tej inwestycji zostaną rozwinięte kompetencje pracowników zakładu z różnych działów. Wdrażanie we Wrocławiu nowej technologii aktywnie wspiera chorzowski Alstom Konstal, który od wielu lat specjalizuje się w spawaniu aluminium i z powodzeniem produkuje kompletne pojazdy dla zagranicznych przewoźników: pociągi regionalne POP dla włoskiego Trenitalia czy ICNG dla Holandii.
Aluminium jest coraz częściej stosowane w kolejnictwie, wydłużając żywotność wagonów do około 40 lat. Alstom jest liderem w technologii spawania aluminium i dostarcza aluminiowe nadwozia samochodowe oraz kompletne pociągi na kilka rynków europejskich.
- Alstom znajduje się wśród technologicznych liderów spawania aluminium przy produkcji taboru kolejowego w Polsce i będzie nadal rozwijał i popularyzował tę technologię, która jest bardziej wydajna i przyjazna dla środowiska niż obróbka stali. W konstrukcji pociągów aluminium ma wiele zalet w porównaniu ze stalą nierdzewną. Aluminium gwarantuje niższą masę pociągów, co z kolei przyczynia się do mniejszego zużycia energii do napędzania pociągu, a tym samym do niższej emisji CO2. Jednocześnie zmniejszona waga wagonu oznacza, że prędkości pociągów mogą być wyższe, nawet na istniejących torach kolejowych - mówił Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstomu w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich.
Przemysł kolejowy coraz częściej odchodzi od stosowania stali i zastępowania jej aluminium jako podstawowym materiałem do budowy pociągów. Jest to konsekwencja transferu innowacji z przemysłu lotniczego, gdzie presja na opracowywanie materiałów o niskiej wadze jest duża. Aluminium charakteryzuje się wysoką formowalnością - można mu łatwo nadawać dowolny kształt, a nadmiar materiału podlega w pełni recyklingowi. Skraca to cykl produkcyjny pociągów.
Wrocławski zakład posiada unikatowe kompetencje technologiczne i jest wiodącym producentem zabudów lokomotyw i pojazdów osobowych, w tym zabudów do pociągów dużych prędkości. Produkowane są tam również ramy wózków dla różnych typów pojazdów szynowych. Łączna wartość realizowanych projektów to prawie 700 mln euro, przy zatrudnieniu liczącym ponad 1000 osób.
źródło: Alstom