Czy pojazdy autonomiczne naprawdę są bezpieczniejsze niż prowadzone przez ludzi?

| Gospodarka Bezpieczeństwo

Ponieważ ponad 90% wypadków drogowych jest wynikiem błędu ludzkiego, nie można lekceważyć znaczenia autonomii i jej potencjalnych korzyści dla bezpieczeństwa. W miarę jak branża wkracza w nową erę technologii autonomicznej jazdy, zmieniają się standardy bezpieczeństwa, zmuszając producentów samochodów do wdrażania nowych technologii.

Czy pojazdy autonomiczne naprawdę są bezpieczniejsze niż prowadzone przez ludzi?

Raport IDTechEx "Autonomous Cars, Robotaxis and Sensors 2024-2044" (https://www.idtechex.com/en/research-report/autonomous-cars-robotaxis-and-sensors-2024-2044/953) przedstawia prognozy rynkowe na najbliższe 20 lat.

Poziomy autonomii pojazdów

Autonomia w pojazdach może wyglądać różnie w zależności od poziomu SAE (Society of Automobile Engineers), który waha się od 0 do 5. Poziom 0 jest już w dużej mierze przeszłością, a całkowicie niezautomatyzowane pojazdy nie są już produkowane. Z drugiej strony, poziom autonomii 5 jest jeszcze daleko w przyszłości, gdzie kierowca-człowiek staje się po prostu pasażerem, nigdy nie musząc ingerować w funkcje samochodu. Gdy technologie poziomu 5 będą gotowe, samochody będą produkowane bez kierownic, pedałów ani żadnych konwencjonalnych elementów sterujących.

W USA w 2022 r. ponad 50% pojazdów miało autonomię drugiego poziomu, co obejmuje samochody wyposażone w pewne funkcje jazdy autonomicznej, takie jak adaptacyjny tempomat i asystent utrzymywania pasa ruchu. Mimo że niektóre z tych systemów są dość zaawansowane, w przypadku zdecydowanej większości pojazdów poziomu 2 kierowca nadal musi cały czas skupiać uwagę i trzymać ręce na kierownicy.

Tesla, General Motors i Ford byli liderami w tej technologii, a wszystkie modele Tesli były produkowane z autonomią poziomu 2. Wielu głównych producentów OEM ma teraz te funkcje jako opcje, jeśli nie jako standard, obok automatycznego hamowania awaryjnego.

Od 2023 roku Ford uzyskał zgodę na wprowadzenie technologii BlueCruise poziomu 2+, czyli obsługi typu hands-free, do zastosowania na drogach w Niemczech i Wielkiej Brytanii, ale jej publiczne wykorzystanie ograniczone będzie do kilku określonych odcinków autostrad.

Tymczasem Volkswagen wdraża rozwiązanie Road Book firmy Mobileye, wykorzystujące dane zbierane przez wiele lat z pojazdów wyposażonych w technologię Mobileye. Dane te służą do tworzenia map HD, które przyczyniają się do rozwoju bardziej zaawansowanych i wydajnych systemów ADAS poziomu 2, a jednocześnie torują drogę do wyższych poziomów autonomii w przyszłości.

Nowe funkcje autonomicznej jazdy

W niektórych krajach europejskich, w USA oraz w Chinach od pewnego czasu rozwija się trzeci poziom autonomii, dzięki któremu kierowca w określonych warunkach może oderwać ręce od kierownicy i przestać myśleć o prowadzeniu pojazdu. Honda była pierwszą firmą, która w 2021 r. wprowadziła do sprzedaży w Japonii pojazdy poziomu 3, Mercedes Klasy S z funkcjami poziomu 3 trafił już do Niemiec i niektórych stanów Ameryki. Aby zachować priorytet bezpieczeństwa, pojazdy korzystające z tych funkcji muszą poruszać się z prędkością ograniczoną do ok. 40 mil na godzinę i muszą ostrzegać kierowców na 10 sekund przed koniecznością ponownego przejęcia prowadzenia przez człowieka.

Chociaż technologie poziomu 3 dla konsumentów wciąż pozostają na czele technologii motoryzacyjnych, w kilku miastach obywatele mają już dostęp do transportu poziomu 4. Pojazdy typu robotaxi wykorzystują technologię autonomicznej jazdy poziomu 4, aby świadczyć usługi podobne do Ubera, tyle że bez nikogo za kierownicą. Obecnie usługi poziomu 4 są dostępne wyłącznie w kilku miastach w USA i w Chinach, jednak IDTechEx uważa, że ​​istnieje bezpieczna i skalowalna ścieżka do masowego wdrożenia tych pojazdów. Mimo to technologia poziomu 4 w pojazdach prywatnych jest jeszcze odległą perspektywą, a branża i ustawodawcy muszą najpierw oswoić się z pojazdami poziomu 3.

Autonomiczne ciężarówki

Autonomiczne ciężarówki to kolejny przykład automatyki na drogach. IDTechEx przewiduje, że ceny tych pojazdów będą na całym świecie spadać, ponieważ w ciągu najbliższych 20 lat staną się one coraz bardziej popularne, a sprzedaż ma do 2044 r. rosnąć wykładniczo.

Jak mówi raport IDTechEx "Autonomous Trucks 2024-2044: Technologies, Trends, Forecasts" (https://www.idtechex.com/en/research-report/autonomous-trucks-2024-2044-technologies-trends-forecasts/1016), autonomiczne ciężarówki mogą być rozwiązaniem bieżących problemów z bezpieczeństwem, zarządzaniem kierowcami i wysokimi kosztami operacyjnymi. Dzięki funkcjom automatycznej jazdy, kierowcy w przyszłości będą mogli uwolnić się od konieczności ciągłego utrzymywania wysokiego poziomu czujności podczas prowadzenia pojazdu przez długi czas, a zautomatyzowane funkcje bezpieczeństwa, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne, sprawią, że ciężarówka będzie świadoma otoczenia, pomagając zapobiegać kolizjom.

Rozwój pojazdów autonomicznych stale postępuje, ale nadal pojawiają się bariery, takie jak niepewność co do odpowiedzialności w przypadku jazdy bez udziału kierowcy oraz wahania ze strony prawodawców. Rozwojowa wytrwałość raczej zostanie nagrodzona, ponieważ pojazdy autonomiczne prawdopodobnie wniosą na drogi całego świata nowe bezpieczeństwo, ostatecznie zapobiegając wszystkim kolizjom spowodowanym błędem kierowcy. Niemniej jednak IDTechEx przewiduje, że upowszechnienie się tego poziomu autonomii może zająć 15-20 lat.

źródło: Robotics and Automation News

Zobacz również