Wpływ koronawirusa na rynek technologii komunikacji bezprzewodowej

Ankietowani zauważają, że nie wszystkie branże ucierpiały tak samo wskutek pandemii. Najbardziej kryzysem i spowolnieniem rozwoju dotknięty został przemysł związany z transportem, w tym przede wszystkim produkcja samochodów. Z obserwacji dostawców technologii radiowych wynika, że w większości przypadków nie doszło do przestojów produkcyjnych. Najgroźniejszy, zwłaszcza w dłuższej perspektywie okazuje się wpływ na poziom konsumpcji i zmniejszony popyt na dobra wytwarzane w przemyśle.

Od początku pandemii zauważalny jest wzrost znaczenia pracy zdalnej. Z tego między innymi powodu względnie dobrze okres ten znosi branża IT, gdzie większość operacji i zadań i tak od dłuższego czasu odbywa się w trybie zdalnym lub przez Internet.

Ankietowani dostrzegają jednak negatywny wpływ koronawirusa na łańcuch dostaw powodujący opóźnienia w zaopatrzeniu i produkcji. Ma to swoje odzwierciedlenie także w spadku popytu na urządzenia telekomunikacyjne oraz ogólnie – inwestycje w nowe technologie. Jest to jednak wpływ, który określić można bardziej jako krótkoterminowy, bo już obecnie, po rozluźnieniu obostrzeń, a zwłaszcza po zniesieniu lockdownu, większość łańcuchów dostaw przywrócona została do równowagi. Stabilizuje się także produkcja i popyt na urządzenia. W perspektywie trwających już projektów dość często można dostrzec ich spowolnienie, wpływ ten jest jednak ograniczony – "rozwój projektów trwa dłużej niż kilka miesięcy" – słusznie zauważa przedstawiciel firmy Microdis.

Dostrzec należy jednak także bardziej długofalowe konsekwencje epidemii, które zmieniają styl życia i sposób pracy całych społeczeństw. "Epidemia wpłynie na popularyzację rozwiązań ograniczających udział człowieka w produkcji przemysłowej, np. Przemysł 4.0." – twierdzi przedstawiciel firmy Dacpol.

Nie bez znaczenia jest także zmiana naszych nawyków higienicznych, których wpływ trudno jest jeszcze określić w dłuższej perspektywie, ale być może okażą się one trwałe i pozostaną z nami także po okresie pandemii. "Koronawirus spowodował, że klienci, którzy muszą dokonywać pomiarów jakichś wielkości (temperatury, wilgotności, zużycia wody, prądu, gazu, itp.), chcą to robić bez narażania swoich ludzi przeprowadzających ów odczyt na ryzyko zarażenia. Stąd właśnie bardziej interesuje ich technologia, która ten kontakt może ograniczyć do zera" – zauważa przedstawiciel JM Elektronik.

Przedstawiciel Wieland zauważa, że koronawirus sprawił, że klienci aktywniej poszukują rozwiązań do zdalnego dostępu i częściej decydują się na ich zakup. Zmienia się także podejście do usług serwisowych. "Pandemia spowodowała zauważalne zwiększenie zapotrzebowanie na rozwiązania typu teleserwis/zdalny dostęp" – pisze dostawca rozwiązań dla przemysłu – RAControls.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe

Polecane

Nowe produkty