Co jest ważne dla klientów?

W obu grupach produktów, zarówno metalowych, jak i tych z tworzyw sztucznych, kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór są parametry techniczne takie jak: wymiary fizyczne, materiał wykonania, stopień ochrony czy wytrzymałość. One zazwyczaj też wynikają bezpośrednio z planowanego zastosowania obudowy, miejsca jej instalacji, wyposażenia i warunków pracy. Z badań wynika, że aż 72% odbiorców obudów metalowych uznaje właśnie parametry za najważniejsze, zaś w przypadku tworzyw sztucznych podobną opinię podziela 51% respondentów. Drugim istotnym czynnikiem, szczególnie w przypadku obudów z tworzyw sztucznych, jest konkurencyjna cena.

W zestawieniu ważne są również m.in.: krótki termin dostawy (61%) oraz zgodność z przepisami i certyfikatami (średnio ponad 50%). Wyniki te zostały zilustrowane na wykresie radarowym na rysunku 4. Kolejne wyróżniające się wskazania to: zastosowanie obudowy, długotrwała współpraca z dostawcą oraz świadczone przez niego wsparcie techniczne. W zestawieniu warto też zwrócić uwagę na spadające znaczenie marki jako kryterium wyboru – poniżej 30% respondentów wskazało ją jako istotny czynnik zakupowy.

 
Rys. 4. Kluczowe dla krajowych odbiorców cechy szaf i obudów

Przeprowadzone analizy potwierdzają również, że rynek szaf i obudów przemysłowych cechuje się wysoką konkurencyjnością. Jak wynika z badania (rys. 5), aż 57% respondentów ocenia konkurencję na rynku szaf metalowych jako silną, a w przypadku obudów z tworzyw sztucznych ów odsetek wynosi 61%. Obydwie wartości są wyższe niż w poprzednim badaniu z 2022 roku. Pozostali respondenci (43% w przypadku obudów metalowych i 39% dla tworzyw sztucznych) postrzegają sytuację jako standardową, nikt nie uznał, że rynek jest mało konkurencyjny.

 
Rys. 5. Konkurencja w branży produkcji i dystrybucji szaf oraz obudów

Spory spadek ocen koniunktury

Niestety ostatnie miesiące przyniosły niekorzystne zmiany w omawianej branży, co widać doskonale w ocenach koniunktury na rynku. Jak pokazano na rysunku 6, w przypadku obudów z tworzyw sztucznych w 2022 roku nastąpił wzrost liczby pozytywnych ocen, co sugerowało stabilizację rynku. Jednakże obecnie, w drugiej połowie 2024 roku, aż 2/3 respondentów oceniło koniunkturę jako słabą, co stanowi znaczący spadek i bardzo dużą zmianę in minus.

 
Rys. 6. Koniunktura na omawianym rynku – ocena dostawców krajowych

W przypadku szaf i obudów metalowych sytuacja jest nieco lepsza. W 2018 roku aż 85% respondentów oceniło koniunkturę jako dobrą, jednak w kolejnych latach nastąpiło jej pogorszenie. Obecnie 39% ankietowanych wskazuje, że sytuacja na rynku jest słaba. Zmiany te wynikają z szeregu czynników, w tym trudności z dostępnością materiałów oraz dynamicznych zmian popytu, które dotknęły branżę w ostatnich latach. W dużej mierze są one powiązane z ogólną sytuacją makroekonomiczną, zarówno w Polsce, jak też w Europie i na świecie.

Oceny dotyczące trendów koniunkturalnych, które przedstawiono na rysunku 7, również nie napawają optymizmem. Zdaniem 36% respondentów sytuacja na rynku obudów metalowych pogarsza się, podczas gdy 46% osób oceniło ją jako stabilną. Jednocześnie tylko 18% zauważyło poprawę. W przypadku obudów z tworzyw sztucznych wskazania były o kilka punktów procentowych gorsze.

 
Rys. 7. Ocena zmian koniunktury w branży

Korzystając z możliwości zadania dostawcom dodatkowych pytań, rozszerzyliśmy ankietę o statystykę dotyczącą głównych wyzwań na rynku obudów. W przypadku sektora produktów metalowych jednym z najczęściej sygnalizowanych problemów była silna konkurencja – zarówno krajowa, jak też ze strony dostawców dalekowschodnich. Wskazało na to 57% respondentów (rys. 8). Import tanich wyrobów z Azji nie tylko zwiększa presję cenową, ale też negatywnie wpływa na ogólną jakość produktów na rynku, co zauważyło 43% osób.

 
Rys. 8. Główne problemy na rynku obudów

Wyzwanie stanowią również oszczędności klientów wynikające z obecnej sytuacji gospodarczej – 39% respondentów uznało, że mają one duży wpływ na decyzje zakupowe. W połączeniu z niską skłonnością do inwestowania w produkty wysokiej jakości (29%) oraz rosnącymi kosztami surowców, takich jak metale i tworzywa sztuczne (21%), producenci stają przed dużymi wyzwaniami, w szczególności związanymi z dostarczaniem produktów jakościowych przy zachowaniu oczekiwanych marż sprzedażowych.

Popularne marki na rynku

Robert Radzikowski

KRADEX

  • Czym przekonywać klientów do wyboru konkretnych produktów? Czy oprócz cech technicznych może być to wartość dodana w postaci wsparcia, możliwości wykonania wersji nietypowych, zapewniania odpowiedniej logistyki i szybkiego czasu dostaw?

Rynek szybko dostosowuje się do obecnych poziomów wynagrodzeń. Małe i średnie firmy, które do niedawna same kastomizowały obudowy pod swoje własne projekty, policzyły koszty i uznały, że taniej, szybciej i bezpieczniej będzie przerzucić większość operacji na producenta. Dlatego też coraz ważniejsze po stronie dostawcy stają się: wysokie stany magazynowe, kompetencje techniczne, doradztwo, prototypowanie, wydruki 3D, frezowanie, nadruki, powłoki EMC, prefabrykcja produkcji, montaż dławnic, itd.

  • Jak na branżę wpłynęły niedobory surowców i komponentów oraz wojna? Jak wygląda to dzisiaj i co może dziać się na rynku w kolejnych 12–24 miesiącach?

W początkowej fazie pandemii firmy obawiały się kupować komponenty na stany magazynowe. W efekcie hurtownie – przez mniejsze obroty – nie zamawiały niczego u producentów. Ci zaś wstrzymali produkcje. Po chwili, gdy gospodarka dynamicznie ruszyła, zaczęło brakować niemalże wszystkiego. Wszyscy uczestnicy rynku, widząc, co się dzieje, w obawie przed brakami zaczęli zamawiać więcej, niż potrzebują. Producenci zaś nie wyrabiali się z produkcją. Cały 2023 rok cechował się zwiększonym popytem "na zapas". Obecnie firmy mają już zapchane magazyny i zamawiają minimalne ilości, dążąc do upłynnienia towaru. Uczestnicy rynku, naszym zdaniem, wyciągnęli wnioski z całej tej historii i zaczęli zwracać uwagę na to, aby dostawca produkował towar "make to stock" i był zlokalizowany w miarę blisko odbiorcy.

W każdym badaniu sektora szaf i obudów pojawiają się wskazania popularnych w kraju marek produktów. W przypadku wersji metalowych na pierwszym miejscu od lat znajduje się niemiecki Rittal, który pozostaje niekwestionowanym liderem tego rynku. Na drugim miejscu, ex aequo, uplasowały się polska marka ZPAS oraz francuski Schneider Electric. W grupie innych istotnych marek wymieniane były także takie firmy jak: nVent Schroff, Apra, Eaton, a także Radiolex, ETA, Rolec oraz ABB (rys. 9). Wyniki te są zgodne z obserwacjami z poprzednich lat, co sugeruje stabilność branży pod względem preferencji klientów.

 
Rys. 9. Najpopularniejsze w kraju marki obudów i szaf metalowych – zestawienie nie odzwierciedla udziałów wymienionych firm w rynku

Na rynku obudów z tworzyw sztucznych liczba popularnych marek jest nawet większa i wśród nich jest kilkoro producentów krajowych. Na czołowych miejscach rankingu (rys. 10) znalazły się firmy Kradex (producent polski) oraz Fibox (wytwórca fiński). Kolejne pozycje zajmują m.in. Hammond, Schneider Electric, Bopla, Italtronic, Fainta, Maszczyk oraz Phoenix Contact. Należy zwrócić uwagę, że przedstawione w raporcie "chmury" bazują na subiektywnych ocenach popularności marek i nie odzwierciedlają udziału firm w rynku ani wyników ich sprzedaży.

 
Rys. 10. Najpopularniejsze w kraju marki obudów z tworzyw sztucznych – zestawienie nie odzwierciedla udziałów wymienionych firm w rynk
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe