Jak jest zbudowana suwnica?

Suwnice to urządzenia do załadunku, rozładunku i przenoszenia ciężkich i wielkogabarytowych ładunków w przestrzeni napowietrznej. Zwykle są projektowane i konfigurowane pod kątem ich specyfiki. Są popularne ze względu na szybkość w porównaniu z urządzeniami podłogowymi i jako ich bezpieczniejsza alternatywa w transporcie niebezpiecznych ładunków, jak kadzie ze stopionymi metalami, chemikalia czy materiały toksyczne.

Suwnice mają prostokątny obszar pracy i pracują ruchem przerywanym. Składają się z kilku komponentów. Najważniejsze z nich to: konstrukcja nośna, mechanizm podnoszenia, mechanizm jazdy, układ sterowania i system zasilania.

Case study – Modernizacja suwnicy

W pewnym warsztacie samochodowym często odnotowywano problemy z suwnicą pomostową. Miały one różny charakter, od awarii zasilania, przez problemy z napędem, po głośną pracę łożysk. Powtarzało się to, powodując przestoje i generując koszty. Rozważano wymianę suwnicy na nowy model, ale na taki wydatek właściciel warsztatu nie mógł sobie pozwolić. Zatem wezwano specjalistów od remontów tego typu urządzeń. Ocenili oni ogólny stan suwnicy jako dość dobry – jej konstrukcja nośna była stabilna, a wciągnik działał. Wymiany wymagały natomiast elementy sterujące i wózki. Zauważono też, że suwnica nie została prawidłowo zamontowana, bo dźwigary wymagały wyrównania. Ostatecznie specjaliści zgodzili się wyremontować urządzenie za połowę ceny nowego. Suwnicę zdemontowano i przetransportowano do zakładu wykonawcy. Tam do konstrukcji przyspawano specjalnie zaprojektowany adapter umożliwiający dołączenie nowych wózków do używanych dźwigarów. Podczas montażu z kolei wykorzystano czujnik laserowy, by precyzyjnie wypozycjonować most. Projekt ukończono zgodnie z harmonogramem i w ramach założonego budżetu.

Pierwszą stanowią dźwigary montowane pojedynczo albo parami. Tworzą one most. Konstrukcja nośna powinna być wykonana z materiału (stali) i w sposób dostosowany do spodziewanych obciążeń suwnicy. Mechanizm podnoszenia to wciągarka lub wciągnik, a jezdny obejmuje między innymi wózki jezdne, wyłączniki krańcowe oraz elementy dodatkowe, jak hamulce czy rozwiązania antykolizyjne.

W zakresie zasilania suwnic popularne są szynoprzewody (szyny prądowe) i firanki kablowe. Pierwsze sprawdzają się zwłaszcza w warunkach montażowych o małym prześwicie, w których kable nie powinny zwisać i w systemach z przełącznikami toru. Mogą być wykorzystywane do zasilania suwnic w halach produkcyjnych i tych na zewnątrz. Są również ekonomiczne i łatwe w montażu. Ponadto łatwo i tanio można je rozbudowywać, zatem sprawdzą się w przypadku suwnic, dla których planowane są w przyszłości modyfikacje. Główną wadą jest to, że ich ślizgacze mogą się zużywać.

Suwnicami można sterować przewodowo i bezprzewodowo. Ich najważniejsze parametry użytkowe to: rozpiętość, czyli odległość między osiami szyn jezdnych, długość toru jazdy, prędkość podnoszenia oraz opuszczania ładunku, prędkość jazdy, wysokość podnoszenia i udźwig. Suwnice wykorzystywane są w magazynach i w wielu branżach w zadaniach wymagających transportu ciężkich i dużych ładunków, na przykład na stanowiska montażu czy naprawy, m.in. w przemyśle samochodowym, stalowym na stanowiskach wykonywania odlewów, przetwórstwa tworzyw sztucznych na etapie ich formowania i w stoczniach.

 

Monika Jaworowska

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Prezentacje firmowe