Branża motoryzacyjna w Polsce - silne wzrosty po pandemii

| Gospodarka Aktualności

Sektor motoryzacyjny w Europie ma najgorsze już za sobą - wynika z raportu zaprezentowanego przez Exact Systems. W pierwszych miesiącach tego roku firma skontrolowała w 13 krajach ponad dwa razy więcej części samochodowych niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Tym, co pozwala najbardziej się cieszyć, są bardzo dobre wzrosty w Polsce - być może jedne z najlepszych na Starym Kontynencie.

Branża motoryzacyjna w Polsce - silne wzrosty po pandemii

Ubiegły rok okazał się jednym z najgorszych w historii dla branży motoryzacyjnej na całym świecie. Z danych OICA wynika, że produkcja pojazdów spadła o prawie 16% r/r - z 92 do 77 mln aut. Spadek był zdecydowanie większy niż miało to miejsce przy ostatnim kryzysie finansowym sprzed ponad dziesięciu lat, kiedy w 2009 roku wyprodukowano o niecałe 9 mln samochodów mniej niż rok wcześniej.

Unia Europejska została jeszcze mocniej zaatakowana przez skutki pandemii COVID-19. W 2020 roku wyprodukowano w niej 13,8 mln pojazdów, o prawie jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. Polskie fabryki także mocno przystopowały - z taśm zjechało tylko nieco ponad 450 tys. pojazdów, o ponad 30% mniej niż w roku 2019.

Jak w branży motoryzacyjnej było w 2020 roku?

Skutki epidemii nowego wirusa motobranża odczuła bardzo szybko, bo już w I kwartale 2020 roku. Cytowana przez nas firma Exact Systems od stycznia do marca ubiegłego roku w 13 krajach skontrolowała o 14% mniej części, licząc rok do roku. Największe spadki zostały odnotowane u naszych zachodnich sąsiadów - w Niemczech - 53% mniej r/r, w Czechach - minus 38% i na Słowacji - spadek o 25%. Negatywnych efektów nie było widać jeszcze w Turcji - wzrost o 51%. Polska zakończyła tę część roku z relatywnie niskim spadkiem o 9%.

Drugi kwartał 2021 okazał się być najgorszy, wtedy bowiem skontrolowano aż o 81% mniej części i właściwie każdy rynek zakończył ten okres dwucyfrowym spadkiem: Polska o 81%, Czechy - 79%, Niemcy - 85%, Turcja o 65%. Pierwsze oznaki poprawy widać było w III kwartale, natomiast w czwartym było już dobrze - nastąpił powrót do wzrostów. W całym 2020 roku liczba skontrolowanych części zmniejszyła się średnio o jedną trzecią w porównaniu do roku 2019, przy czym dla Polski dynamika wyniosła -36%, dla Niemiec -67%, w przypadku Słowacji -17%, a Czech -36%.

Stan obecny branży motoryzacyjnej: w Polsce jest bardzo dobrze

Poprawiającą się sytuację i wysokie zapotrzebowanie na kontrole jakości widać było w I kwartale bieżącego roku - stwierdzają przedstawiciele cytowanej grupy. Wtedy firma Exact Systems skontrolowała dwa razy więcej części niż w analogicznym okresie roku 2020. W sumie przez ręce kontrolerów jakości przeszło ponad 667 mln części samochodowych, czyli odnotowano wzrost o 104%. To nie tylko lepszy wynik w porównaniu do pierwszego pandemicznego kwartału 2020 roku, ale i do I kwartału 2019 roku (prawie 380 mln skontrolowanych części). Okazuje się, że najszybciej do wzrostów wracają polskie przedsiębiorstwa (+156%). Najwolniej regeneruje się branża motoryzacyjna w Niemczech (-51%) i w Turcji (-32%).